Annons

Eos 760D, 70D eller 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Amanda97

Ny medlem
Har just nu en Canon Eos 1100D men kan med den kameran inte få ut allt som jag vill. Kommer senare köpa mig en ny kamera så jag kan ta lite mer proffsiga bilder då jag verkligen vill utvecklas. Har funderar på Canon Eos 70D, 7D samt 760D men vilken av dom är egentligen bäst?
Det jag vill är att kameran helst ska ha en display som man kan vända så man lätt kan se sig själv om man någon gång ska ta självporträtt eller som man kan vrida uppåt när man filmar.
Har ni tips på någon annan Canon kamera så kom gärna med förslag. Vill inte att kameran ska kosta mer än 10 000 dock.

Vilka kameror använder ni och porträttfotografer?

Tacksam för svar!
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Har just nu en Canon Eos 1100D men kan med den kameran inte få ut allt som jag vill. Kommer senare köpa mig en ny kamera så jag kan ta lite mer proffsiga bilder då jag verkligen vill utvecklas. Har funderar på Canon Eos 70D, 7D samt 760D men vilken av dom är egentligen bäst?
Det jag vill är att kameran helst ska ha en display som man kan vända så man lätt kan se sig själv om man någon gång ska ta självporträtt eller som man kan vrida uppåt när man filmar.
Har ni tips på någon annan Canon kamera så kom gärna med förslag. Vill inte att kameran ska kosta mer än 10 000 dock.

Vilka kameror använder ni och porträttfotografer?

Tacksam för svar!

Canon har följande system för sina modellbeteckningar


3 siffror i modellbeteckning enklaste serien exv 760

2 siffror mer avancerade o bättre kameror exv 70

1 siffra de bästa kamerorna exv 7

Därmed inte sagt att vinklingsbar display finns på deras bästa kameror bara för att du tycker att det är riktigt bra grej! :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
7D är en gammal modell och har sämst bildkvalitet av de nämnda. Den kamerans fördelar är att den är snabb och välbyggd. Den har inte vridbar skärm. Nya 7D Mark II kostar mer än ditt pristak.

760D och 70D är rätt lika. 70D är snabbare och har bättre ergonomi, 760D har lite nyare teknik. Jag föreslår att du går till en fotobutik och jämför dem sida vid sida och ser vilken du gillar bäst.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Det finns inget hos 1100D som hindrar dig från att ta "proffsiga" bilder, även om det så klart finns kameror som är lättare att hantera för egna inställningar eller som har bättre sökare, eller bättre sensor - när det gäller sensorn kommer den att fortsätta utvecklas i framtiden också, så det blir lite som när hunden jagar svansen att försöka gradera upp för att få det nyaste. Det kommer alltid att komma en som är bättre.

Om man är ute efter de allra bästa sensorerna är Canon inte märket att satsa på, men de har väldigt bra objektiv, och många finns det också. Att sensorerna ligger snäppet efter betyder dock inte att de skulle vara dåliga. De är mycket bra.

Men det där med "proffsiga bilder" beror väldigt lite på kameran och väldigt mycket mer på fantasi och kunskap hos den som hanterar den.

Så för den som är porträttfotograf är frågan om vilken kamera man använder nästan kränkande, eftersom kameran betyder så lite. Det är visualiseringen av bilden, att "se" bilden, som är den viktigaste egenskapen, och den kan man inte köpa, men man kan träna upp förmågan. Bilden bygger på ljus och skugga, färger och komposition. Kameran har en nära sekundär roll i sammanhanget. Man kan använda vilken kamera som helst, men det har en viss betydelse vilket objektiv som sitter på, vilken bildvinkel man har och vilket skärpedjup man väljer. Men det är främst ljuset som bygger bilden - eller snarare ljus och skugga.

Ett tips är att kanske för självporträtten använda en annan taktik, för att inte vara bunden av att se den lilla bildskärmen som man kan fälla framåt på en del kameror. Det finns också kameror där man kan se bilden på en surfplatta eller telefon, där man också kan göra alla inställningar och trycka av. Många av dagens kameror har den funktionen inbyggd. Jag vet inte vilka modeller från Canon som har det.

Lycka till med ditt kameraval.
 

Ivar T

Aktiv medlem
Vad har du för objektiv? tror att du får bättre bilder om du satsar där faktiskt! typ en 85mm f1.4 eller 70-200 f 2.8. (tycker inte att 50mm f 1.8 blir lika snyggt,(äns på crop) men canons 50/1.8 är så billigt att det inte finns någon direkt ursäkt att inte äga den).

Personligen tycker jag om kameror som inte känns som en plastig leksak, så hade nog kollat på 7d eller 7dmkII, alternativt en begagnad 6D, eller begagnad 5dmkII, men tycker den börjar bli för gammal. Som porträttkamera duger den dock gott, i bra belysning.

kolla här på fotosidans köp och sälj, speciellt objektiv finns det sällan anledning att köpa nya enligt mig:)
/Ivar
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Rakt ut!

När det gäller i stort sett allt utom snabba seriesekvenser eller fotografering av väldigt snabba föremål där man vill ha många keepers i en serie så kommer du inte att se skillnad om du byter upp kamerahuset. Undantaget kan vara om du fotograferar i väldigt svagt ljus. Objektiven, men framför allt träning, teknik och grundläggande kunskap betyder oerhört mycket mer, Har du ett hyfsat bra objektiv så satsa hellre på en fotokurs eller liknande. (Kanske gå med i en fotoklubb?) eller läsa in sig och träna själv. Jag har en brorsdotter som har en 1100D och jag kan faktiskt inte se någon teknisk skillnad på kvalitén på bilder som handlar om porträtt. familjebilder eller ögonblicksbilder på händelser eller människor eller stad/landskap. Skillnaden ligger mer hur man använder kameran. När jag köpte min första digitala systemkamera, en EOS 20D som förmodligen ger sämre bildresultat än 1100D, så upplevde jag ett enormt lyft och fick många bilder jag drömt om tidigare, Detta berodde förmodligen mest på att jag nu hade råd att prova mig fram och ta många bilder samt att jag redan hade kunskap om exponering och komposition mm. Tidigare kostade 36 bilder mellan 60-100 kr som jag måste betala flera dagar innan jag fick se resultatet. Du kan gissa att det kostade en del att lära sig det grundläggande om hur allt fungerade. Nej, lär dig lite mer, skaffa eventuellt ett riktigt bra objektiv (Behöver inte kosta mycket) och lär dig mer så får du mycket bättre bilder än om du byter kamerahus.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Av de kameror du nämnt tycker jag 70D är bäst och roligast att fota med. Jag kommer att behålla min 70D även om jag skaffar ny kamera. Sålde min 7D när jag köpte min 70D.
 
ANNONS