Annons

Windows 10 vänder bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

mjoensson

Medlem
Hej.
Jag har Windows 10 och bilder som är tagna stående vänder Windows så att de står upp och det har ingen betydelse vilket program som man öppnar bilden med för den blir stående och jag har ställt in kameran att de inte ska rotera bilderna och det gör den inte utan det verkar ligga i utforskaren, men var finns den inställningen.

Mvh Marcus
 

Klick-en

Aktiv medlem
Om jag fattat rätt fungerar detta i två steg.
1: Kameran har en sensor som mäter orienteringen och lägger in denna information i bilden.
2: Vid kamerans visning av bilden kan man välja att ta hänsyn till orienteringen eller inte.

Om man visar bilden i andra program är det alltså upp till programmet/systemet om man vill bry sig om orienteringsinformationen.
Man kan alltså inte påverka detta genom att stänga av funktionen i kamerans visning (se 2:).

Det som återstår ar att stänga av detta i det visningsprogram som man kör på sin PC.

I ett program som t.ex. FastStone Image Viewer (www.faststone.org) kallas denna inställning
"Autorotera med EXIF orienterings-tag som grund".
 

mjoensson

Medlem
Hej.
Jag tror att felet måste ligga i Windows med att det inte har någon betydelse vilket program man öppnar bilden. Jag har testat Photoshop, bridge samt Windows egen fotoläsare och det är samma problem.

Mvh Marcus
 

iSolen.se

Guest
Hej.
Jag tror att felet måste ligga i Windows med att det inte har någon betydelse vilket program man öppnar bilden. Jag har testat Photoshop, bridge samt Windows egen fotoläsare och det är samma problem.

Mvh Marcus
Vad jag vet är inställningen per program, det gäller bara att hitta den. Tex Fast Stone som jag själv använder har denna inställning och den är oberoende av LR/PS/Win.
 
ANNONS