Annons

Objektiv till pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

essberg

Medlem
Alltså, är det bara jag som är värdelös på att söka eller är det svårt att hitta objektiv till pentax?

Var brukar ni köpa objektiv?

Vill byta bort mitt 70-200/2.8 mot fast 85, 100 eller 135. Har ni något förslag på bra och ljusstarkt obejktiv och var man hittar dom? Antar att sigma art inte har kommit till pentax i någon av dom varianterna? :(

//en som snart byter märke även fast hon älskar pentax 😞
 

repurban

Medlem
Några förslag

Jag brukar köpa/sälja objektiv här på fotosidan eller blocket i Sverige.

Utomlands letar jag ofta i England på följande ställen:
amazon
eBay
SRS Microsystems
cliftoncameras
Mifsuds

I Tyskland:
foto-erhardt

Köper man nytt är priserna ofta betydligt lägre i England och Tyskland jämfört med svenska priser.
Söker man begagnat kan man ofta hitta bra pris på eBay.

Titta också här https://www.pentaxforums.com för användarrecensioner av Pentax alla objektiv.
 

essberg

Medlem
Jag brukar köpa/sälja objektiv här på fotosidan eller blocket i Sverige.

Utomlands letar jag ofta i England på följande ställen:
amazon
eBay
SRS Microsystems
cliftoncameras
Mifsuds

I Tyskland:
foto-erhardt

Köper man nytt är priserna ofta betydligt lägre i England och Tyskland jämfört med svenska priser.
Söker man begagnat kan man ofta hitta bra pris på eBay.

Titta också här https://www.pentaxforums.com för användarrecensioner av Pentax alla objektiv.
Tack så mycket ☺ Ska kolla in dom sidorna.
 

retroflex

Aktiv medlem
Om du kan tänka dig utan autofokus finns flera nya (Samyang och Laowa) och en uppsjö gamla begagnade 85/100/135 (till exempel Pentax M) som är ganska lätta att hitta.

För autofokus får du leta upp den gamla Sigma 85 mm eller en ny Pentax 77/1.8, men den är relativt dyr. Eller gamla Pentax FA-85 men den är ovanlig och dyr.

Sen finns ju Pentax 100 mm macro ny också, men den är f2.8. Det finns också Pentax 70 mm ny men den är f2.4.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Alltså, är det bara jag som är värdelös på att söka eller är det svårt att hitta objektiv till pentax?

Var brukar ni köpa objektiv?

Vill byta bort mitt 70-200/2.8 mot fast 85, 100 eller 135. Har ni något förslag på bra och ljusstarkt obejktiv och var man hittar dom? Antar att sigma art inte har kommit till pentax i någon av dom varianterna? :(

//en som snart byter märke även fast hon älskar pentax 😞
Prisbilden kan vara lite galen, jag har ibland köpt objektiv eller kamera från Cyberphoto dom senaste 10 åren. Men Fotokompaniet i Uppsala har ofta gett mig bättre priser och jag har köpt där.
Dom senaste ~5 åren har jag ibland köpt från SRS i England ( https://www.srsmicrosystems.co.uk/lenses/pentax-lenses/pentax-k-mount-lenses.html ) som kan ge tokigt låga priser på objektiv några dagar några gånger om året (nu tar dom tex £1,149.00 för DA300/4, för några månader sedan köpte jag för ca £700-750.

Pentax DFA100/2,8 makro är ett riktigt bra objektiv och ganska lätt och smidigt, men makroobjektiv är långsamma att fokusera.
DA70/2,4 är lite kort, men billigare och nyare än FA77.
DA 200/2,8 är mycket tyngre än 100mm, men har dubbla brännvidden och är ljusstark.
Sigma objektiv har funnits till Pentax förut med objektiv till småbildskameror och APS, men nu när Pentax har småbildskamera så levererar inte Sigma objektiv till Pentax.
Jag blir förvånad. ...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag menar inte att man SKALL handla på Cyberphoto.
Men de har en väldigt tydlig, snabb o trevlig hemsida för att visa upp utbudet för alla normala märken.
 

bony

Aktiv medlem
Vad vill du ha?

Beroende på vad du vill ha för objektiv; följ Tradera - Fotosidan - Blocket eller Pentax Forum. Där finns emellanåt begagnade objektiv till hyfsade priser om du inte vill vänta till dess att Pentax presenterar nya. Jag har själv enbart fasta FA, F och A-objektiv som jag köpt allteftersom. Jag har haft Pentax sedan 1975 och även haft Sigma- och Tamronobjektiv.
 

johaneltes

Ny medlem
Hm, då blir det nog att byta bort pentax även fast man varit nöjd pentaxägare i 15år :(
Jag påbörjade just ett byte från Pentax till m4-3. Jag har haft Pentax sedan 2004 samt en Ricoh GR (nu GR II). Jag sålde min K-3 (samt har en hel del objektiv ute på blocket - dock inte det du letar efter). Jag köpte en Olympus Pen-F och fick en smärre chock när jag skulle efterbehandla (RAW) min första landskapsbild med himmel: det fanns nästan ingen information att fiska fram ur RAW-bilden jämfört med RAW-bilder från min K-3 och min Ricoh GR II! Jag hade liksom antagit att det var ung likvärdigt mellan olika kameramärken i samma segment.

Det ledde till att jag satta mig in i hur s.k. Dynamiskt Omfång (Dynamic Range) skiljer sig mellan olika kameramärken och modeller. Det visade sig att Pentax och Nikon har ung 2 bländarsteg (!!) högre dynamiskt omfång än exempelvis Canon och Olympus. Så jag vill bara skicka med ett tips till den som byter från Pentax och är van att kunna pressa fram detaljer ur högdagrarna vid efterbehandlingen: se upp med kameror som har lägre dynamiskt omfång än den du gör dig av med.

För min egen del slutade äventyret med att jag säljer min Pen-F på blocket (köpte den där för någon månad sedan), men behåller m43-objektivet som jag köpte nytt i väntan på att det dyker upp en m43-kamera med bra (som Pentax) dynamiskt omfång. Tills dess fotar jag med min underbara Ricoh GR II.
 

PMD

Aktiv medlem
Det ledde till att jag satta mig in i hur s.k. Dynamiskt Omfång (Dynamic Range) skiljer sig mellan olika kameramärken och modeller. Det visade sig att Pentax och Nikon har ung 2 bländarsteg (!!) högre dynamiskt omfång än exempelvis Canon och Olympus
Det har inte med kameramärket att göra utan med kamerans sensorstorlek (och hur sensorn är byggd). Ju högre ISO man ställer in desto mer utjämnad brukar dessutom skillnaden bli.

För min egen del slutade äventyret med att jag säljer min Pen-F på blocket (köpte den där för någon månad sedan), men behåller m43-objektivet som jag köpte nytt i väntan på att det dyker upp en m43-kamera med bra (som Pentax) dynamiskt omfång.
Det kommer det aldrig att göra så länge Pentax och m4/3 använder olika stora sensorer.
 
ANNONS