Annons

Bärbar dator för bildredigeringen

Produkter
(logga in för att koppla)

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Jag rekommenderar att du tittar på en Thinkpad.
Dom är nästan gjorda för att stressas med tung redigering :p
Jag körde MacBook fram till 2008 men sen skaffade jag min första Thinkpad och har inga planer på att gå tillbaka.

Använder en modell från 2012 nu och den är fortfarande lika snabb som när den var ny :p
Rekommenderas varmt! <3
Fördelar med Thinkpad jämfört med andra bärbara datorer jag använt:
1: Går aldrig sönder, byggd som en stridsvagn och tål att tappas och spillas på osv.
2: Ser inte dyr ut så stöldrisken är minimal
3: Blir inte seg efter några års användning utan dom snurrar bara på för evigt ;)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag rekommenderar att du tittar på en Thinkpad.
Dom är nästan gjorda för att stressas med tung redigering :p
Jag körde MacBook fram till 2008 men sen skaffade jag min första Thinkpad och har inga planer på att gå tillbaka.

Använder en modell från 2012 nu och den är fortfarande lika snabb som när den var ny :p
Rekommenderas varmt! <3
Fördelar med Thinkpad jämfört med andra bärbara datorer jag använt:
1: Går aldrig sönder, byggd som en stridsvagn och tål att tappas och spillas på osv.
2: Ser inte dyr ut så stöldrisken är minimal
3: Blir inte seg efter några års användning utan dom snurrar bara på för evigt ;)
Thinkpad är Lenovos namn på arbetsdatorer. Dessa är gjorda för att vara tåliga för yttre våld. Observera dock att dessa i många fall inte har en skärm avsedd för bildbehandling utan för kontorsanvändning. Detta sagt så finns de med bättre skärm - jag kör alltså en Lenovo X1 Yoga med OLED som är en Thinkpad. Huruvida de blir sega eller ej har inte med märket att göra utan med komponenterna i. Har man mycket RAM, SSD och ändamålsenlig snabb processor kan den hålla mycket länge men detta har inget med märket att göra.

Dell är även de en stor tillverkare av arbetsdatorer och har ett gott rykte.
 

Artis

Aktiv medlem
Tack för ditt svar!
Jag har inte arbetat i Mac tidigare. Föredra du Mac framför PC?
Mvh Åsa
Om du redigerar dina bilder idag i PS6 på en Windowsmaskin och vill eventuellt gå över till en Mac då får du räkna med extra kostnaden för PS för det du redan har funkar inte på en Mac. En bra skärm du kan lita på vid redigeringen börjar idag vid 6-7 t kr för 24”.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för ditt svar!
Jag har inte arbetat i Mac tidigare. Föredra du Mac framför PC?
Mvh Åsa
Kan tillägga att kostade Mac ungefär som PC och man fick tag i en med 16GB RAM så skulle jag föredra Mac p g a mindre virus risk (men det finns Mac virus), generell pålitlighet och kalibrerade skärmar med bra färgäkthet. Men jag betalar inte 1,5x så mycket för samma prestanda för att det är en Mac.
 

Fjäril

Medlem
Tusen tack för ditt svar. Så glad jag blir att det finns så många snälla människor som lägger ner tid på att svara. Nu har jag fått många bra tips så nu kommer det svåra, att bestämma sig för vad man ska köpa.
Mvh Åsa ✨😊✨

Redigerar du såpass många bilder på resande fot att det kräver en separat dator? Kanske kan du testa jobbdatorn för ändamålet om den ändå är med på resan och arbetsgivaren låter dig installera ett privat program på den?

Jag har en MacBook Pro 15" med touchbar av årets modell genom jobbet. Skärmen är fantastiskt bra och pekplattan är väldigt smidig att använda, även för redigering. Det är en dyr dator men jag har funderat på om den kanske är värd investeringen. Köper man en sådan i dag kommer den att hålla i många år utan att kännas seg eller trist. Fördelen jämfört med 13"-modellerna är att 15-tummarna har bättre grafikdel och processor, så de har mer kraft som Adobeprogrammen kan dra fördel av. Med det sagt tror jag ändå att dagens 13" av MacBook Pro räcker utmärkt. Välj något med 16 GB minne - oavsett vad du väljer.

Privat har jag en äldre MacBook Pro 13", med 16 GB RAM och stor SSD. Den använder jag uteslutande som stationär till en 27" Dellskärm. Trots att den är sex år gammal går det hur bra som helst att arbeta med RAW-filerna från min Nikon D850 (som skapar ganska stora filer). Den funkar så bra att jag inte bryr mig om att koppla in jobbdatorn när jag kommer hem. Det gör att jag ändå menar att det kan vara försvarbart att köpa en ny och dyr MacBook Pro privat. Jag har inte upplevt att en så gammal PC fortfarande känns fräsch.

Du kan titta på begagnat, finns även butiker som säljer begagnat. Förra generationens MacBook Pro med Retinaskärm och 16 GB RAM är vad jag rekommenderar i så fall. De är svårare att hitta än Retinamodellerna med 8 GB minne men värda att leta efter. När Apple började med Retinaskärmarna försvann möjligheten att uppgradera minnet i de bärbara datorerna, så välj rätt från början. Som enda dator vill du ha en Retinaskärm om du ska redigera många bilder. Jämför jag mina bärbara så ger Retinaskärmen en så bra bild att jag inte saknar min stora färgkalibrerade skärm. De äldre skärmarna är känsligare på bildvinkel och upplevs heller inte som lika skarpa (tack vare lägre upplösning). De har inte heller samma färg- och tonomfång som Retinaskärmarna.

Om du funderar på skillnaden mellan 13-15" så handlar det mest om hur mycket du får plats med på skärmen samtidigt. De är lika bra och "korrekta".

Sedan en tid kommer Adobe Photoshop med en licens som man kan aktivera på två datorer samtidigt, så en till dator kräver inte nödvändigtvis en till licens. Vill man flytta över sin licens från en dator till en annan (även PC till Mac) eller har en äldre licens för en dator är det bara att kontakta kundtjänst så får man hjälp med flytta över licensen.
 

Fjäril

Medlem
Tack för ditt svar. ✨😊✨

Kan tillägga att kostade Mac ungefär som PC och man fick tag i en med 16GB RAM så skulle jag föredra Mac p g a mindre virus risk (men det finns Mac virus), generell pålitlighet och kalibrerade skärmar med bra färgäkthet. Men jag betalar inte 1,5x så mycket för samma prestanda för att det är en Mac.
 

Fjäril

Medlem
Tack för informationen. Mycket att tänka på när man ska investera i in ny dator. ✨😊✨

Om du redigerar dina bilder idag i PS6 på en Windowsmaskin och vill eventuellt gå över till en Mac då får du räkna med extra kostnaden för PS för det du redan har funkar inte på en Mac. En bra skärm du kan lita på vid redigeringen börjar idag vid 6-7 t kr för 24”.
 

Fjäril

Medlem
Tack, man lär sig nya saker hela tiden. ✨😊✨

Thinkpad är Lenovos namn på arbetsdatorer. Dessa är gjorda för att vara tåliga för yttre våld. Observera dock att dessa i många fall inte har en skärm avsedd för bildbehandling utan för kontorsanvändning. Detta sagt så finns de med bättre skärm - jag kör alltså en Lenovo X1 Yoga med OLED som är en Thinkpad. Huruvida de blir sega eller ej har inte med märket att göra utan med komponenterna i. Har man mycket RAM, SSD och ändamålsenlig snabb processor kan den hålla mycket länge men detta har inget med märket att göra.

Dell är även de en stor tillverkare av arbetsdatorer och har ett gott rykte.
 

Fjäril

Medlem
Tack för ditt svar. Låter som Thinkpad har många bra egenskaper. ✨😊✨


Jag rekommenderar att du tittar på en Thinkpad.
Dom är nästan gjorda för att stressas med tung redigering :p
Jag körde MacBook fram till 2008 men sen skaffade jag min första Thinkpad och har inga planer på att gå tillbaka.

Använder en modell från 2012 nu och den är fortfarande lika snabb som när den var ny :p
Rekommenderas varmt! <3
Fördelar med Thinkpad jämfört med andra bärbara datorer jag använt:
1: Går aldrig sönder, byggd som en stridsvagn och tål att tappas och spillas på osv.
2: Ser inte dyr ut så stöldrisken är minimal
3: Blir inte seg efter några års användning utan dom snurrar bara på för evigt ;)
 

Fjäril

Medlem
Tusen tack för ditt svar. Så glad jag blir att det finns så många snälla människor som lägger ner tid på att svara. Nu har jag fått många bra tips så nu kommer det svåra, att bestämma sig för vad man ska köpa.
Mvh Åsa ✨😊✨


Nu var det ett par år sedan jag köpte min bärbara som jag har som enda dator. Jag hade Mac tidigare. En del har hänt på processorsidan sedan dess. Min Lenovo Yoga 14" i7 gen 6 har endast 2 kärnor på 15W medan min föregående Macbook Pro had 4 kärnor 45W i7 gen 4. Macen var faktiskt lite snabbare med råfiler då det kan bli en aning lagg i PC:n då jag t ex applicerar skärpning men inget som stör. Jag är dock väldigt nöjd med min PC och jag valde den med OLED av flera anledningar.

Skall du inte ha en extern skärm utan enbart förlita dig på den bärbara datorns skärm är dess egenskaper väldigt viktiga. Hur är färgrymden, färgäktheten, går den att kalibrera och hur bra inställd ör den från fabrik om man inte orkar kalibrera, hur är kontrasten mm?

Hur mycket processorkraft man än lyckas få in för en relativt liten peng kommer man inte få någon bra skärm i en dator under ca 10000kr.

Vad jag vet så har Mac väldigt bra färgrymd i sina skärmar och tror att dessa t o m är fabrikskalibrerade och det senare är relativt ovanligt i PC - t o m Dell XPS verkar inte vara individuellt fabrikskalibrerade så visst kan man inte rakt av jämföra Mac och PC priser, det är lite av att man får vad man betalar för.

Detta sagt så har Mac skenat iväg lite väl mycket efter bytet till Macbook Pro med touchbar. Då jag tittade fick man mer RAM och större SSD med en Dell XPS 15 än med en topputrustad Macbook Pro som d u kostade 10000kr mer (Dellen låg då på 25000kr och Macen runt 35000kr). Detta prisglapp såg jag som oskäligt för mina behov.

Till slut blev det ingetdera. Jag reser en del och det är wn enorm skillnad i storlek och vikt att resa med en 14" lättviktsdator och en 15".

Skall du använda en extern skärm huvudsakligen kan du kanske spara storlek och vikt samt kostnad i den bärbara men du kommer då inte kunna lita på färgerna i din bärbara - värt att tänka på. Och, visserligen är det mindre vanligt idag men köp inte en TN skärm. Dessa har smal betraktningsvinkel, dåliga färger och skiftar ljus och färg även vid små vinkelskillnader.

Tittar man på de PC jag vet är väl ansedda för bildbehandling så ligger Dell XPS bra till. Se till att ha nog med RAM - helst 16GB. Idag skulle jag välja minst 256GB SSD men ha bilderna på extern disk. 256GB SSD ger gott om plats för att lagra program mm men även om man tillfälligt vill spara sina bilder på resa och sedan överföra.
 

Fjäril

Medlem
Tack, min man fick tips om dessa datorer från en på sitt jobb och nu rekommenderar du samma dator det måste ju betyda att de är bra. ✨😊✨


Kolla på Dell XPS: https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%A4rbara-dell-datorer/sc/laptops/xps-laptops

Dem har både 13" och 15" som är riktigt fina, deras 13" är otroligt lätt och smidig med bra skärm och bra batteritid. Deras 15" är riktigt kraftfulla och man klarar sig bra med enbart en sån, dock är den inte lika smidig som 13" men där får man prioritera vad man tycker är viktigaste.
 

par.norgren

Medlem
Surfplatta

Om du vill ha låg vikt och relativt lågt pris kanske en surfplatta kan vara ett alternativ. Då blir det visserligen ganska liten skärm. Ligthroom mobile är väl bra idag. Själv användet jag gratisprogramet snapseed till all redigering när jag är på resa. Dock är jag kanske något mindre seriöst fotograf än många på fotosidan. Men det är iallafall ett alternativ värt att tänka på. Lycka till med köpet och fotandet.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Problemen med rena surfplattor är om de kör android eller Mac iOS då dessa inte tillåter kompletta versioner av de vanligaste bildredigeringsprogrammen. Microsoft Surface Pro är undantaget. Den har formfaktorn som en surfplatta men riktiga intelprocessor och full Windows 10. Man betalar en del för detta dock samt att tangentbordet är separat och lite pilligt. Dock har jag förstått att de är populära bland många resande fotografee men som komplement till, och inge ersättare till en annan dator då skärmen är mindre bl a.

Undvik förresten Intel processorer i Y serien (finns efter man angivit i7 eller i5 etc) då dessa är betydligt mindre kraftfulla och deras främsta fördel är mindre vörmeutveckling som gör att fläkt inte behövs. Dessa räcker inte för bildbehandling annat än i nödfall. Förekommer bl a i Dell XPS 13 som kan vikas till en platta. De vanliga Dell XPS har de "riktiga" intel i7 eller i5 vanligast.
 

Fjäril

Medlem
Tack! Intressant tankesmedjan det får bli en dator. ✨😊✨

Om du vill ha låg vikt och relativt lågt pris kanske en surfplatta kan vara ett alternativ. Då blir det visserligen ganska liten skärm. Ligthroom mobile är väl bra idag. Själv användet jag gratisprogramet snapseed till all redigering när jag är på resa. Dock är jag kanske något mindre seriöst fotograf än många på fotosidan. Men det är iallafall ett alternativ värt att tänka på. Lycka till med köpet och fotandet.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Tack! Intressant tankesmedjan det får bli en dator. ✨😊✨
Jag har testat att redigera en (jo, en) bild med min surfplatta: någon har överfört Gimp till Android, och därmed kan man använda Gimp på en surfplatta (eller mobil om du envisas).

Dock upplevde jag det som långsamt, och att starta Gimp tog över en minut. Dock gick det, med en USB-OTG kabel att koppla in både tangentbord och mus till plattan, och använda Gimp som om det vore på en "riktig" dator.

Så om du absolut måste ha något väldigt portabelt kan en surfplatta vara lösningen du letar efter. Men av praktiska skäl bör du i så fall se till att ha en med så snabb processor du kan hitta.
 

nora01

Ny medlem
Now a days there are alot of laptops available with good specs like ASUS VivoBook F510UA (Core i5 8th gen. 8GB DDR4), Lenovo 330 ( Core i5 8th gen. 8GB DDR3), Lenovo IdeaPad 330 (Celeron N4100 8GB DDR4) even there are laptops under $500.
 
ANNONS