Annons

Behöver råd om film till en Ikoflex

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilma.P

Medlem
Hej alla!
Efter lite hjälp från denna sida har jag fått ut en gammal filmrulle ur denna kamera och nu vill gärna fotografera med den. Saknar film och har gjort lite research, tror den tidigare rullen var en Kodacolor II film c-41. Kan tyvärr ingeting om äldre kameror behöver tips om vilka alternativ som finns.

Tacksam för responds!
/Vilma
 

Bilagor

Canalog

Avslutat medlemskap
Hej alla!
Saknar film och har gjort lite research, tror den tidigare rullen var en Kodacolor II film c-41.
Tacksam för responds!
/Vilma
Hej Vilma!
All film på 120-spole (svartvit, färg, dia) passar...

Film kan du köpa på nätet hos t ex Cyberphoto, Scandinavian Photo, Photax m fl -
Inga problem att få tag i. Svartvit film: testa Ilfords filmer (FP4+ 125 ISO, HP5 400 ISO...färg: fråga någon annan)
Jag ångrar att jag sålde farsans gamla Ikoflex....den hade varit kul att ha kvar. Den tog svartvita bilder och dia med fantastiskt fin skärpa & kontrast!
mvh
/B
 

harbohonung

Medlem
Ska du fota ute nu på sommaren är 100 iso film att föredra.
Ta lite kort utan film och kolla så att tiderna verkar stämma.
Du behöver en ljusmätare också. Finns app till tfn sök på light meter
Det finns lite olika ställen som framkallar film. Jag brukar köra fotopåse från qpix.se. Beror ju på vart du bor men i tex Stockholm kan du lämna in film på Crimson.
Den exponerade filmen kan du skicka på framkallning men det blir nog inte så bra. Jag provade nyss mes en likadan film som legat i kameran sen minst tidigt 80-tal och det blev mest blått. Beror på hur kameran har förvarats.

Lycka till! Det är riktigt kul att fota analogt!!

/Alf
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Ta lite kort utan film och kolla så att tiderna verkar stämma.
Jag tror att det är lite för avancerat för en nybörjare som jag tror Vilma är!
Jag tror inte att ens jag själv som harca 50 års erfarenhet av foto, även analogt med en ikoflex, skulle kunna bedöma slutartidernas riktighet genom att lyssna/se!
mvh
/B
 

harbohonung

Medlem
Jag var kanske lite otydlig.
Räcker att kolla att det går att avfyra kameran på alla tider. Dom långsamma tiderna har en tendens att sluta fungera först så det är ju bra att veta vad som funkar och inte.

1 sek är lätt att bedömma på ett ungefär. Sen gäller det att slutartiderna blir kortare när man väljer kortare slutartid. Blir dom det är det ganska troligt att kameran är användbar.

/Alf

Jag tror att det är lite för avancerat för en nybörjare som jag tror Vilma är!
Jag tror inte att ens jag själv som harca 50 års erfarenhet av foto, även analogt med en ikoflex, skulle kunna bedöma slutartidernas riktighet genom att lyssna/se!
mvh
/B
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag var kanske lite otydlig.
Räcker att kolla att det går att avfyra kameran på alla tider. Dom långsamma tiderna har en tendens att sluta fungera först så det är ju bra att veta vad som funkar och inte.

1 sek är lätt att bedömma på ett ungefär. Sen gäller det att slutartiderna blir kortare när man väljer kortare slutartid. Blir dom det är det ganska troligt att kameran är användbar.

/Alf
Ja men då är jag med och instämmer med dej - så att även en novis bör förstå!
mvh
/B
 

Vilma.P

Medlem
Tack för alla tips, uppskattar det mycket =)
Har köpt en Ilford Film Fp4 Plus 120 och ska se om kameran är i bra skick.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Tack för alla tips, uppskattar det mycket =)
Har köpt en Ilford Film Fp4 Plus 120 och ska se om kameran är i bra skick.
Lycka till! Analogt fotograferande är roligt, fråga gärna igen - det finns många här.på Fs som gärna delar med sig av sina erfarenheter!
mvh
/B
 
ANNONS