Annons

Fågelidentifikation

Måns H

Aktiv medlem
Norrköpingsmås

Detta måste rimligen vara en vanlig fiskmås som vandrar på Norrköpings gator. Hur skiljer man den från en tretåig mås? Jag såg bara tre tår framtill och ingen tå baktill.
 

Bilagor

Stin

Aktiv medlem
På dykbåt i Turkiet hittade vi en fågel i vattnet, väldigt medtagen. Det var många bud på båten om vilken sort det är, allt från falk och hök till tornseglare. Kan ni i forumet hjälpa till med att artbestämma den?
Mvh Kristin
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
På dykbåt i Turkiet hittade vi en fågel i vattnet, väldigt medtagen. Det var många bud på båten om vilken sort det är, allt från falk och hök till tornseglare. Kan ni i forumet hjälpa till med att artbestämma den?
Mvh Kristin
En rovfågel är det inte. Jag tycker att det ser ut att kunna vara en seglare av något slag. Kanske en alpseglare?

sign. Mycket Osäker
 

Osquar

Aktiv medlem
Yepp, helt korrekt en alpseglare, en påtagligt större släkting till vår tornseglare. Utöver den större storleken har alpseglaren en vit undersida med ett mörkt bröstband.

/Oscar
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
2 sätt

Detta måste rimligen vara en vanlig fiskmås som vandrar på Norrköpings gator. Hur skiljer man den från en tretåig mås? Jag såg bara tre tår framtill och ingen tå baktill.
Tretåig har svarta ben och inget vitt på den svarta vingspetsen (brukar kunna ses på alla bilder. Fiskmås har, som man ser på dina bilder, gröngula ben och vitt på den svarta vingspetsen.
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Detta måste rimligen vara en vanlig fiskmås som vandrar på Norrköpings gator. Hur skiljer man den från en tretåig mås? Jag såg bara tre tår framtill och ingen tå baktill.
Ett annat bra skäl att veta att det inte är en tråt.mås, ett jättebra fältkännetecken..
de går inte på gator i våra städer....;-)

mvh peter
 
ANNONS