Annons

Begränsa antalet bilder/album

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
det sägs att det skall vara likadant med bilden från vietnam (tror jag) där ett antal amerikanska soldater tillsammans reser en flagga på en sönderskjuten kulle.

Var på ett föredrag av Sydsvenskans bildchef Per Lindström och han hade ett mycket spännade föredrag om pressfoto. Han rekommenderade följande tunga fotoböcker (som jag dock inte hittar på amazon):

stalingrad
war without heroes
vägen till indien
 

Helena

Aktiv medlem
Jag har det ganska lätt då jag inte är så intresserad av journalistikbiten :)

Jag vet dock att många nutida fotografer använder den gamla krigsfotografi stilen som sin konststil.
På 1800 talet då man inte kunde fånga rörelser på samma vis så var krigsfotografin helt annorlunda. Dom fotograferade mest döda människor och slagfält utan människor... man ser kanonkulor ligga utspridda...

Fast som sagt var så glömmer jag alla namn... Kommer bara ihåg dom som tjatats in... Paul Strand, Chris Killip m fl :))

Fast nu så analyserar jag bara och förankrar i andra fotografers arbete (som mina lärare så trevligt säger).

Ganska lustigt... enligt dom så är man inte bra nog om man inte kan snacka gjojja om en bild i 20 minuter trots att man inte förstår eller gillar den :p

// heléna
 

jkaving

Medlem
elmfeldt skrev:
det sägs att det skall vara likadant med bilden från vietnam (tror jag) där ett antal amerikanska soldater tillsammans reser en flagga på en sönderskjuten kulle.
Jag antar att bilden David menar är den här från Iwo Jima under andra världskriget.

Enligt beskrivningen här (titta särkilt under "Notes" längst ner på sidan) så är bilden inte "poserad". Däremot så restes en mindre flagga på platsen ett antal timmar tidigare. Bilden visar alltså inte den första flaggresningen på toppen av kullen (Mount Suribachi), vilket man gärna tror.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
well done mr Kaving. Precis den. Helt otroligt hur effektivt webben är för informationssökning.
 
ANNONS