Annons

En vacker bild som omväxling

Produkter
(logga in för att koppla)

EGW

Aktiv medlem
Vi har bestämt hittills bara diskuterat svåra bilder och djupsinniga fotografer här. Nu tänkte jag föreslå en riktigt vacker bild som omväxling. Finns det något att säga om den?

God spilled the paint

av Frank Kee.
 

atotowi

Aktiv medlem
För mig känns bilden jobbig. Det finns inga viloplateser för ögat utan min blick jobbar för att hitta nåt att stanna till och vila vid.
Många linjer som inte leder till nåt konkret.

Med det sagt så är det en otrolig scen med fantastiska fäger men hade jag tagit den hade den inte blivit nån "keeper" som foto men ett oförglömligt minne.
 

iBoat

Aktiv medlem
Vackert landskap. I övrigt en bild utan kontraster, skuggor och med övermättade, konstlade färger. Skulle fungera som bakgrund i "My little pony" :)
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Min personliga åsikt om bilden är att den är jobbig att betrakta. Den är "syntetisk" på något vis med sina överdrivna färger och brist på variationer i ljushet. För intrycket att det är någon som har lekt lite för mycket i ett bildbehandlingsprogram.

Jag anser att det saknas ett lugn i bilden. Vad skall man vila blicken på? Hjärnan får aldrig chansen att ta till sig och bearbeta intryck medan blicken stannar upp på en enstaka detalj i bilden. Bilden blir som en galen hackspetts attack mot minn hjärna.

Precis som nämnts så är det drag av "My little pony" över bilden. Jag vill till och med påstå att den har en "Bengt Grive-färgskala".

Men det går inte att komma ifrån att bilden väcker känslor och ur den aspekten fungerar bilden. Kanske till och med i enlighet med bildskaparens avsikter.
 

Kitty58b

Aktiv medlem
För mej är bilden en vacker färgsynfoni. Jag asociera till påsken med allt det gula (kanske tycker jag att det ser ut som ett fält med påskliljor, jag vet inte). Jag tycker också att det är mäktigt att det finns sådana här vyer på jorden. Storslaget med mängden blommor. Sedan tänker jag att bilden nog är för mycket färgmättad. Himlen har en lite konstlat lila ton. Det känns som att bilden är lite omarbetad i photoshop.
 

bam21

Aktiv medlem
Jag tycker att bilden först och främst visar att vi lever på ett fantastiskt klot som vi skall vara rädda om.

Sedan är väl inte bilden helt korrekt färgmässigt just här, i alla fall inte på mina skärmar. Oversaturated heter visst på utländska och jag tycker att bilden skulle bli bättre om man varit lite mer varsam med reglagen. Instämmer också med Tony och övriga att kompositionen inte är helt bra vilket gör det svårt att hitta någon viloplats för ögonen. Kanske skulle fotografen gått upp lite på den första gula sluttningen till höger och tagit bilden därifrån. Jag tror att botten på dalen då skulle kommit fram bättre samtidigt kullen längst bort i bilden skulle bli en bra avslutning.

Fast det är lätt och sitta här och vara efterklok, speciellt när det gäller andras bilder...
 

atotowi

Aktiv medlem
Även jag håller med om att färgerna känns övermättade. Jag avhöll mig dock från att klanka på det då jag är rätt säker på att det är en ökenblomning och om man kollar på de få ställen där sanden/jordmånen lyser igenom så ser den ut att ha ganska korrekt återgivning. Så det det kan nog vara "korrekta" färger om än extremt mättade rent naturligt...

Men intrycket kvarstår oroligt och intensivt.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag har ju inte deltagit i det här samtalen tidigare, men jag har följt dem med ömsom förtjusning, ömsom tagit mig för pannan. Så olika vi sinsemellan ser och tänker om bilder.

Skulle inte förvåna mig helt om det faktiskt ser ut just så här på den här platsen när alla miljonerna blommor blommar. Om man utgår från att bilden inte är photoshoppad (marken som lyser igenom ser mycket riktigt "normal" ut) så blir det kanske lättare att säga något:

Tycker bilden är en kakafoni av färg, en verklig manifestation av livets förmåga och kraft. Bildens namn är klockrent och man helt enkelt överväldigas med intryck av all färg. Violett är en lite jobbig färg, och här i kontrast mot det bjärt gula. Tycker bilden är välkomponerad med sluttningarna som flankerar skrevan som leder genom bilden och som avslutas med den violetta höjden som ett litet lock i bakgrunden.

Skulle vilja säga att bilden tilltalar mig kontextuellt, blommor ska inte uppträda så här, det är vi inte vana vid. Det är bara fantastiskt att de gör det ändå på detta överväldigande sätt (om de nu gör det). En stark bild, om än lite jobbig, det håller jag med om. Men man kan gå tillbaks och titta på den i lagom doser och låta tankarna flöda i den översaturerade visuella miljön. Uppfriskande i lagom dos. Skulle bilden nu vara photoshoppad så är det ju ändå tankar som dyker upp, och då får man väl nöja sig med att det var en fantasi :)
 

iBoat

Aktiv medlem
Att bilden är Photoshoppad råder enligt mig inget tvivel om. Avsaknaden av skuggor, kontrast och djup får mig att direkt tänka på funktionen "Skugga/Högdager" i PS. Med de reglagen dragna till ytterlägena får man ofta dessa platta bilder utan djup, men med en kaskad av grälla färger om man dessutom brassar på med färgmättnad.

Jag respekterar att många tycker den är snygg. Själv ser jag bara effektsökeri, men jag är väl yrkesskadad :)
 

Per

Aktiv medlem
Jag håller helt med Mats, samtidigt måste man ju erkänna att just sånt effektsökeri (t.ex. överdriven färgmättnad på bekostnad av detaljrikedom och och naturliga toner) ofta är framgångsrikt i många sammanhang; det syns t.ex. i Fotosidans eget Galleri FS och i stora fototidningar.

Och om man accepterar popularitet som en värdemätare (jag gör nog det) så är det väl en "bra" bild då, även om den inte tilltalar just mig.

Per
 

Walle

Aktiv medlem
Jag har svårt att kommentera bilden ifråga. Jag är nog benägen att hålla med Mats, jag ser inte mycket annat än ett extremt effektsökeri. Rent kompositionsmässigt tycker jag att den är skittråkig, bokstavligt talat.
Den har i princip ingen svärta alls. Kollar i förgrunden så borde det finnas någon svärta längst ner bland blommorna, men icke. Platt och tråkig. Hade jag tagit den hade den åkt i soptunnan omedelbums.

Edit: Jag anser inte att det finns något "djupare" att säga om den här bilden.
 

arthurn

Avslutat medlemskap
Spontant: plastiga färger. Onaturligt. Och himlen ser ut som en datagenererad skala.

Och det tar emot att det känns onaturligt, för det känns som ett äkta naturfoto där bakom någonstans. Jag kan inte tänka mig att bilden är äkta. De färgerna finns inte i naturen; inte i min referensram. Jag kan dock absolut tänka mig att bilden bygger på en exponering, och att motivet är äkta, bara inte med just de här färgerna.

Jag frågar mig: Vill fotografen återspegla naturen, eller vill han inte det? Och vill jag se en naturbild? Det intressanta är att bilden leder till tankar om vad som är äkta.

Som naturfoto saknar bilden skuggpartier, helt klart. En annan aspekt är att jag känner att det är svårt att bedöma avstånd och storleksförhållanden i bilden. Det finns få storleksreferenser; man skulle kunna säga att jag inte är tillräckligt bekant med landskapstypen.

De båda övre hörnen är för mörka.

Efter en stund tycker jag att bilden, i all sin detaljrikedom, faktiskt saknar just detaljer. Det finns inget riktigt tydligt. Dels är det plottrigt, dels finns detaljlösa plattor av färg. Jag förstår att det är blommor jag ser, men jag ser inga blommor. Kanske är bilden ett HDR-jobb, av en eller flera exponeringar. Tar man fram detaljer på det sättet, och skärper sedan upp för webbpublicering, kan jag tänka mig att resultatet blir så här. Uppskärpning en sådan detaljrik bild orsakar också den typen av ljus plottrighet som den här bilden lider av, är min erfarenhet.

Tar jag dessutom in titeln, "Gud spillde färgerna" (och personligen översätter jag till att naturen är vacker, universum spillde färgerna), blir det ännu värre. Om det nu är fotografens budskap, känner jag att det oäkta i bilden motarbetar budskapet. (Min utgångspunkt är att fotografen menar att en viss gud spillde färgerna i verkliga världen, inte i hans fantasivärld.)

Jag kan nu ha idéer om vad jag vill se, och vad jag tittar på, och hur bilden är skapad -- men frågan är ändå om jag tycker om det jag tittar på. Och nej, jag gör inte det. Bilden är för långt ifrån naturen för att ge mig en känsla av fascination, och för långt ifrån ett fantasiverk för att underhålla mig.
 

Kinkladze

Aktiv medlem
Jag gillar den inte alls, vill nästan påstå att jag upplever den som förskräcklig.

För mycket färg, inga kontraster och tråkig. Om man vill visa hur vacker vår planet är så kan man göra det på bättre sätt. Allt enligt mig såklart :)
 

EGW

Aktiv medlem
Jag gillar den inte alls, vill nästan påstå att jag upplever den som förskräcklig.

För mycket färg, inga kontraster och tråkig. Om man vill visa hur vacker vår planet är så kan man göra det på bättre sätt. Allt enligt mig såklart :)
Det är visst många som tycker som du. Ändå är den uppenbarligen mycket poppis.
 

sinosk

Medlem
ja My little pony satt bra! bilden har lite för få viloplatser för ett första intryck, kollar mannnärmare på den är den ganska skönt gjord!
 
ANNONS