Annons

Populärt med överexponerade bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

EGW

Aktiv medlem
Överexponerat eller efterbehandlat?

Ja, frågan är om det är överexponerat eller efterbehandat för att se blaskigt ut. Men kanske är det ett mode. Mig passar det i alla fall inte.
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Jag tycker att det kan funka i vissa lägen, men det måste ju vara bra gjort, och i rätt tillfälle! dessa bilderna hade inte en enda fördel av att se ut så.. medan många andra bilder däremot kan se sjukt bra ut överexponerade!

Allt är ju en smaksak, men hudtoner som är gröna är nog sällan med flit :)
 

Naturfoto

Medlem
Då var det inta bara jag som reagerade negativt på bilderna. Dessa var ju från fotolia men när jag kollade lite snabbt fann jag även bilder hos iStockphoto som inte heller var så bra i mitt tycke även om ingen var så extrem som i ovanstående exempel.

Jag som dels fotograferar själv, dels publicerar mycket bilder på min hemsida men också konsumerar en hel del trädgårdslitteratur (böcker, tidningar, webbsidor) med bilder, har inte märkt att det skulle vara populärt med "ljust och fräscht", åtminstone inte på det sätt som återfinns hos stock-sidorna. Det är väl därför jag känner mig lite förvånad och undrar om jag missat nåt.
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Exponera för ansiktet

Inom vigselfoto och i viss mån porträtt, är det idag förekommande att exponera för ansiktet i motljus, ljusa, skira romantiska lätta scener. Ett sätt att fotografera som kanske spridit sig vidare:)
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Inom vigselfoto och i viss mån porträtt, är det idag förekommande att exponera för ansiktet i motljus, ljusa, skira romantiska lätta scener. Ett sätt att fotografera som kanske spridit sig vidare:)
Jag gillar såna bilder som du beskrev, synd bara att fotograf(erna) för dessa bilder inte lyckats särskilt bra :)
 

iBoat

Aktiv medlem
Det är inte precis gemene man som köper bilder från microstocksajter. Oftast är det reklambyråer, tidningsproducenter etc som de riktar sig till. Den typen av bilder du länkade till kan mycket väl ha sitt befogande i rätt sammanhang. T ex på ett omslag eller helsida i en tidning lämpas sig den typen av bilder bra då man ofta vill kunna ha rubriker, ingresser etc mot en vit bakgrund för att de ska stå ut. Allting har sin plats och den tekniskt perfekta bilden är inte alltid huvudsaken.
 
ANNONS