Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa objektiv för bilfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

antic

Aktiv medlem
35 1.8, 50 1.8 är båda prisvärda och bra så varför inte båda? :)

Med panoramateknik (tex Microsoft ICE som är rätt bra på att stitcha bilder) så kan man använde en längre brännvidd, tex 85 1.8 och pussla ihop en bild som täcker större bildvinkel, typ vidvinkel. Resultatet blir ett mycket kort skärpedjup.

Sök på "brenizer method"
 

Pekå

Medlem
ja jo :) klart man vill ta kort på det mesta på träffarna ;)

dock så har jag ju kitobjektivet 18-55 som säkert fungerar ifall dem andra inte räcker till ;)

men jag tänker att d5200 är ju "DX" så blir ju optisk zoom på det så ett 50mm blir väl närmare 75mm?

tog kort på en kompis epa med en d3100 med 50 mm och tyckte det blev riktigt bra bilder men även fast det fanns massa plats så gick det ändå inte att nå riktigt :S är ju inte alltid man står på en tom parkeringsplats med 2 km åt varje håll så man kan ta kort liksom ;)


men har hittat en begagnad 50mm för ca 900kr. blir att testa och sen köpa troligvis ;)

men som sagt. skulle va kul att se skillnaden mellan ett 50mm och ett 35mm som man gått fram lite längre med ;)
 

erdeljan

Aktiv medlem
Hej!

Bra att du upptäckte 50mm men 50mm 1.8D kostar cirka 500kr. ;)

Dessutom blir det ingen AF om du menade D varianten.

Dock går det bra med G varianten... (som kostar som du skrev cirka 900)
 

Pekå

Medlem
okej nu vill jag verkligen få tag i ett nytt :p

vad tror ni nu då? kommer inte fram till vad jag ska köpa?!?! :(

vad jag är ute efter är ju i stort sett att få en snuskigt bra skärpa med kort ljup. proportionerna är ju även viktigt.

har funderat lite och stillastående bilfoto är det jag koncentrerar mig på nu. behöver jag mindre så får jag väl ta mitt 17-55 istället...

så.. budget kanske 2000 kr :) begagnat inkluderat.
 

Cambora

Aktiv medlem
okej :)

frågan är ju på tex bilträffar osv när det inte finns allt för mycket plats.. vad farao ska jag göra då? :O då känns ju ett 35mm bättre tycker jag. men samtidigt så verkar ju ett 50mm ha bättre proportioner.. :/

Är det någon som har jämförelse mellan 35mm och 50mm? om det inte är allt för mycket skillnad så kanske ett 35mm är bättre..
Då det är trångt så är även 35mm "för stort", du får nog halvera den siffran om du ska kunna ta bilder bland mycket folk där bilarna står tätt. Även jag rekommenderar 50mm, gärna begagnad. Då märker du vad som funkar och vad som inte gör det, köpte du begagnat lär du även få tillbaka pengarna om du sen vill sälja och du slipper ligga ute med så mycket pengar.

När det gäller objektiv ska du aldrig lägga dig i mitten av brännvidden du behöver, lägg dig hellre på så liten eller stor brännvidd som du tror är möjligt/praktiskt och testa utifrån det :)
 

Pekå

Medlem
okej. har kollat lite till.

blir ett 35mm eller 50mm. får fundera lite till.

sen om man skulle ha något objektiv till tex bankörning alltså med lite mer zoom som även det är snabbt och skarpt?

NIKON AF-S DX 55-200/4-5,6 ED VR
NIKON AF-S 55-300/4.5-5.6G ED DX VR II

något av dem som kan vara bra att ha? var ganska billiga :p
 

azus

Aktiv medlem
okej. har kollat lite till.

blir ett 35mm eller 50mm. får fundera lite till.

sen om man skulle ha något objektiv till tex bankörning alltså med lite mer zoom som även det är snabbt och skarpt?

NIKON AF-S DX 55-200/4-5,6 ED VR
NIKON AF-S 55-300/4.5-5.6G ED DX VR II

något av dem som kan vara bra att ha? var ganska billiga :p
Ingen av de där zoomarna är speciellt vass när det kommer till autofokus. Om det är snabbhet som efterfrågas så ska du nog kika runt efter en Nikon 70-300 VR som är rappare i fokuseringen.
 
ANNONS