Annons

F-skatt eller frilans eller något annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Funderar lite på vad som är bäst när man ska ta betalt för att fota. Jag har vid några tillfällen sålt tavlor till personer. Även sålt en bild till en reklambyrå.
Har också precis gjort ett stort(för mig) fotojobb åt ett företag. När vi pratade om betalning så frågade personen om jag hade F skattsedel. Vilket jag inte har. Jag sa då att jag kunde fakturera via frilans finans. Har dock aldrig gjort det förut men har hört att om man gör det så försvinner i alla fall 50% av summan. Tycker inte det lät så kul.
Företaget erbjöd mig 12000kr + moms. Jag sa att jag inte visste om det kunde vara med moms när jag inte har en verksamhet. Hur funkar det då?

Jag sa att jag förlorar hälften ca och att 6000kr inte var så lockande så jag frågade om det fanns en annan lösning. Han sa då att han kunde anställa mig istället för det uppdraget och se till att min lön blev 12000kr efter skatt. Det lät ju bättre tyckte jag så det körde vi på.

Hur funkar det först och främst med friland finans. kan jag fakturera via dom och ändå få ut mina 12000kr om jag skriver 12000kr ? moms? momsen är ju inte 50% så jag får inte ihop detta.

Kan jag skriva + moms på fakturan om jag inte har firma?


hur funkar det om jag skaffar Fa-skattsedel. Om jag då skickar en faktura på 12000kr + moms. Kan jag då betala in momsen och sen ta dom 12000kr och lägga i fickan och spendera som jag vill?

många frågor. Hoppas någon kan hjälpa mig lite.
hur gör ni själv ni som får något uppdrag bilan men inte vet när eller om det ens blir någon mer gång.
 

bildsten

Aktiv medlem
Gå in på deras hemsida, jag har för mej att det finns en funktion där du kan få uträknat var du får ut om du fakturerar en viss summa.
Frilans Finans drar av källskatten och betalar in arbetsgivaravgiften och du blir i princip korttidsanställd av dem med försäkringsskydd.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Fördelen med Frilans Finans är ju att pengarna är skattade och klara. Allt är klar med Skatteverket och det syns vid deklarationen att det fungerar.
Jag ser det som väl värt i stället för att hålla på med momsinbetalningar och annat. Har du sedan ingen försäljning på länge så måste du ju ändå hålla på och redovisa vilket du slipper med Frilans Finans.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Att företaget skulle kunna betala 12kSEK efter skatt låter ju helknas, det kommer kosta dem 12kSEK plus din skatt plus arbetsgivaravgifter. Betalar du bara kommunalskatt borde det landa på 27kSEK, betalar du statlig skatt blir det ännu mer.

Betalar de 12kSEK plus moms till en F-skattare så kostar det ju bara företaget 12kSEK eftersom du förutsätts stå för dina egna kostnader. Av de 12kSEK som du får skall du betala egenavgift och sedan inkomstskatt vilket gör att du borde få ut cirkus 5,5kSEK.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
...
hur funkar det om jag skaffar Fa-skattsedel. Om jag då skickar en faktura på 12000kr + moms. Kan jag då betala in momsen och sen ta dom 12000kr och lägga i fickan och spendera som jag vill?
...
Av de 12000 kr så skall du betala in Egenavgifter (28,97%), dessutom så skall du betala in skatt (kanske drygt 30%). Det som sedan blir över kan du göra vad du vill med.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
...
Kan jag skriva + moms på fakturan om jag inte har firma?
...
Om du inte har firma så kan du inte fakturera moms.

Som jag ser det så har du följande alternativ, möjligen finns det flera;
1. Registrera firma
2. Bedriva hobbyverksamhet
3. Gå via Frilans Finans, eller liknande företag
 

BeriJan

Aktiv medlem
Om du inte har firma så kan du inte fakturera moms.

Som jag ser det så har du följande alternativ, möjligen finns det flera;
1. Registrera firma
2. Bedriva hobbyverksamhet
3. Gå via Frilans Finans, eller liknande företag
Punkt 2. Bedriva hobbyverksamhet går bort om man säljer en fototjänst, alltså ett uppdrag, däremot fungerar det för ren bildförsäljning.

Från skatteverkets folder om hobbyverksamhet.(http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html)

Om du får överskott på din hobbyverksamhet ska du betala skatt för det.
Hobbyn kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning,
jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet. Vad menas då
med hobby? Tre saker är utmärkande:

• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
• Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan.

Du deklarerar överskott av hobbyverksamhet i din inkomstdeklaration
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Avdragen då ?

Hej

För mej låter de där med Frilans Finans som en mindre bra lösning, hur gör man med avdrag för resor, material å annat när man är "anställd" ?
Jag tycker att du ska registrera firma å sköta allt själv, då hamnar ju inkomsterna där dom ska ;-)

ThomasR
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Punkt 2. Bedriva hobbyverksamhet går bort om man säljer en fototjänst, alltså ett uppdrag, däremot fungerar det för ren bildförsäljning.

Från skatteverkets folder om hobbyverksamhet.(http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html)

Om du får överskott på din hobbyverksamhet ska du betala skatt för det.
Hobbyn kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning,
jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet. Vad menas då
med hobby? Tre saker är utmärkande:

• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
• Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan.

Du deklarerar överskott av hobbyverksamhet i din inkomstdeklaration
Ja det stämmer Jan. För att veta vad som är bäst för den egna situationen är att läsa på om de olika alternativen och bilda sig en egen uppfattning. Man kan också få god hjälp av Skatteverket och Nyföretagarcentrum.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Av de 12000 kr så skall du betala in Egenavgifter (28,97%), dessutom så skall du betala in skatt (kanske drygt 30%). Det som sedan blir över kan du göra vad du vill med.

ok. trodde på något sätt att man fick mer pengar över om man hade egen firma. Me så var det ju inte :)
Enda skillnaden är dom 6% som frilans finans tar. Det kan det ju nästan vara värt för att slippa allt pappersarbete.

Men om jag inte inte har en firma kan jag inte ha fakturor med moms. Gäller det även om jag skickar faktura via frilans finans?
 

bildsten

Aktiv medlem
Avdrag och kostnader för resor tar du upp på Frilans Finans som om du var anställd. När du gör ett uppdrag så kommer du överens med uppdragsgivaren om ett pris ex moms.
FrilansFinans lägger sedan på momsen och gör momsinbetalningen åt dej och betalar arbetsgivaravgift och källskatt. Mycket bekvämt.. Rena pengar skyfflas sedan in på ditt konto efter några dagar om inte uppdragsgivaren har en betalningsanmärkning, då får du vänta tills de betalat fakturan till FrilansFinans.
Uppdragsgivaren bryr sej inte om momsen särskilt mycket, den kvittar hen mot sin egen moms.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Företaget erbjöd mig 12000kr + moms.

Han sa då att han kunde anställa mig istället för det uppdraget och se till att min lön blev 12000kr efter skatt. Det lät ju bättre tyckte jag så det körde vi på.
Jag kan bara säga grattis till den dealen!

Som signaturen Frolicc påpekar så har företaget därmed i praktiken betalat ungefär dubbelt så mycket för ditt arbete jämfört med vad de först erbjöd.

Önskar jag stötte på så generösa kunder någon gång ... :)

/Martin
(heltidsfrilansare sedan 2002)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag kan bara säga grattis till den dealen!

Som signaturen Frolicc påpekar så har företaget därmed i praktiken betalat ungefär dubbelt så mycket för ditt arbete jämfört med vad de först erbjöd.

Önskar jag stötte på så generösa kunder någon gång ... :)

/Martin
(heltidsfrilansare sedan 2002)
Jo jag har förstått det nu efteråt att det är lite konstigt att han erbjöd det. Har dock inte fått några pengar än så jag kanske inte ska ropa hej än :)

Men det var ett akutuppdrag och jag fick på 30min bestämma mig för att ta uppdraget och sätta mig i bilen och köra 40 mil. Eller alltså jag skulle inte köra 40 mil på 30 min men jag var tvungen att vara 40 mil bort på ett möte 5 timmar efter jag fick samtalet :)

Det är ett lokalt företag i min lilla by jag bor i där alla känner alla. Tror inte han skulle lura mig faktiskt.

Skulle det krångla så får han inga bilder helt enkelt :)



Men om man tänker efter så verkar det väldigt dåligt betalt med 12000kr för ett sånt här jobb. Speciellt om 50% försvinner.
6000kr kvar alltså för ett jobb som innebär att jag körde 90 mil ca . Dessutom tog 1300 bilder som dom vill ha tillgång till.
Hur ska jag ens klara redigera så många bilder? :)

Hur som helst så är detta det största uppdraget jag har fått och är nöjd ändå :)
 

bildsten

Aktiv medlem
Jo jag har förstått det nu efteråt att det är lite konstigt att han erbjöd det. Har dock inte fått några pengar än så jag kanske inte ska ropa hej än :)

Men det var ett akutuppdrag och jag fick på 30min bestämma mig för att ta uppdraget och sätta mig i bilen och köra 40 mil. Eller alltså jag skulle inte köra 40 mil på 30 min men jag var tvungen att vara 40 mil bort på ett möte 5 timmar efter jag fick samtalet :)

Det är ett lokalt företag i min lilla by jag bor i där alla känner alla. Tror inte han skulle lura mig faktiskt.

Skulle det krångla så får han inga bilder helt enkelt :)



Men om man tänker efter så verkar det väldigt dåligt betalt med 12000kr för ett sånt här jobb. Speciellt om 50% försvinner.
6000kr kvar alltså för ett jobb som innebär att jag körde 90 mil ca . Dessutom tog 1300 bilder som dom vill ha tillgång till.
Hur ska jag ens klara redigera så många bilder? :)

Hur som helst så är detta det största uppdraget jag har fått och är nöjd ändå :)
Dina körda mil får du ju dra av. Gör du det inte någonannanstans kan du göra det i din deklaration nästa år.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jo jag har förstått det nu efteråt att det är lite konstigt att han erbjöd det. Har dock inte fått några pengar än så jag kanske inte ska ropa hej än :)
Många erbjudanden är bra ända tills man faktiskt skall få betalt för dem ... :)

Men om man tänker efter så verkar det väldigt dåligt betalt med 12000kr för ett sånt här jobb. Speciellt om 50% försvinner.
I slutändan handlar det om relationen mellan hur mycket tid du lagt ned (plus hur stora utgifter du haft) och vad du fått betalt. Alltså vad du får för timlön för nedlagt arbete (efter utgifter betalats).

Sisådär 50% försvinner i skatt i stort sett vad du än gör. Skillnaden som normal a-skattare (anställd) är att du aldrig ser skatten eftersom företaget redan dragit den innan du får pengarna i handen.

Hur ska jag ens klara redigera så många bilder? :)
Välkommen till en av fotofrilansarens vanligaste känslor "varför i h-e tog jag så många bilder".

Förmågan att effektivt sålla i och bearbeta stora bildmaterial är något man tränar upp. Plus efter hand en förmåga att inte ta fler bilder än man behöver :)

Hur som helst så är detta det största uppdraget jag har fått och är nöjd ändå :)
Kul och det låter som du ändå har en god chans att få anständigt betalt.
 

andreassofus

Aktiv medlem
hur ska man ta betalt, eller hur ska man räkna vid sånna här uppdrag?

åker dagen innan. fotar hela nästa dag. dom vill ha tillgång till alla bilder och kunna välja och använda dom när dom vill på obestämd tid i kataloger.

Det känns inte som man kan ta betalt per bild när det är så många.

Att dom får använda bilderna hur länge dom vill stör mig absolut inte. Detta är bilder som jag inte har någon glädje av alls så jag ger gärna ifrån mig dom för all framtid (mot betalning förståss)

Vad skulle ni begära för ett sådant uppdrag?
 

bildsten

Aktiv medlem
Ur din uppdragsgivares synpunkt är det ju fördelaktigt aom resekostnaden är inbakad i dina 12´ eftersom det är en kostnadsersättning som de inte behöver betala skatt och arbetsgivaravgifter på. I ditt fal rör det sej om ca 2000 kr, lite beroende på vilken km-ersättning de använder. Ingår sedan andra kostnadsersättningar så är det desto bättre för dem. Och för all del även för dej, annars har du fått betala dina mil med skattade pengar.

Hur mycket du bör ta betalt är en komplicerad fråga. Som du själv säger så verkar det inte vettigt att ta betalt per bild. Det blir rätt många timmar totalt, restid + foto + redigering, och det kan vara svårt att överblicka när priset ska göras upp i förväg, så timdebitering är svårt. Få uppdragsgivare med vettet i behåll beställer på löpande räkning. Det blir ofta ett avtalat pris för allt.

En i branschen känd fotograf med gott rykte som är i ropet kan hugga för sej mera än den som just inte gjort något jobb alls. Förmodligen får den som är ny i branschen nöja sej med mindre betalt än den som som har erfarenhet och gott rykte och har koll på avbränningarna i form av skatter och avgifter. Har man firma så har man ju möjligheten att skriva av utrustningen.
 

andreassofus

Aktiv medlem
En liten uppdatering.

Jag var och visade upp några av bilderna jag fotade och han var jättenöjd. Han frågade till och med om jag vill fota igen för dom :D

Angående och redigera alla bilder så är det inga problem. Personen som designar hela katalogen väljer ut och redigerar dom bilderna han vill ha. Jag levererar bara råfilerna. Riktigt smidigt.

Vi pratade om min lön också. Jag frågade igen vad jag skulle få och nu hade han ändrat pris. Till min fördel.
Nu sa han att jag skulle få 15000kr efter skatt istället för 12.

Känner mig hur nöjd som helst , speciellt eftersom han blev nöjd med bilderna. Det är ju det som räknas mest.
 
ANNONS