Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Nikon har f.ö nu också helt elektrisk fattning utan mekaniska överföringar.
Vissa Nikon-objektiv är gjorda så, liksom alla Tamron G2 och även ett par Sigma-modeller.
Stämmer.

Alla nyare Nikonobjektiv som jag köpt de sista två åren har det, som tex. mitt 200-500/5,6 och 300/4 PF.

Samma sak verkar vara fallet på mitt nyinköpa Tamron 70-200/2,8 G2.
 

iSolen.se

Guest
Därför att man tycker det skulle vara helidiotiskt att ha ett batteri som man inte kommer åt med mindre än att man monterar bort batterigreppet kanske :)


/Mats
Jo men det är du själv som blockerar det :) Batterier ska vara i batterigreppet. Men om du absolut vill köra med ett extra batteri i kameran så går det.

Det är f ö ingen dödsdom att plocka av ett batterigrepp var 3000:e bild.
 

martinot

Aktiv medlem
Canon har under åren varit hyfsat bra på det. Batteritypen har ofta följt med till nästa modell inom samma kamerasegment (och ibland har flera kamerasegment använt samma batteri), men med tanke på den ganska stora spännvidden i kamerasortimentet är det kanske inte konstigt att det spretar lite.
Är liknande på Nikonsidan. Gäller dock inte mina Panasonickameror, eller de flesta av mina Sonykameror jag lånat/testat.

Fujifilm har dock varit ännu mer konsekventa än Nikon/Canon.

Där kan du använda exakt samma batteri i hela deras X-serie rakt igenom. Både äldre som nyaste. Från minsta till största. Det är mycket praktiskt tycker jag som slutkund och användare.
 

martinot

Aktiv medlem
Nikon har samma batteri på D800, D810, D850 och V1 plus säkert en rad till som jag inte ägt. Samma laddare funkar.

Det stora batteriet passar D4, D4s,D5. Samma laddare funkar.

Med vertikalgreppet kan du använda det stora batteriet även på D8x0 kamerorna.

Jag körde i flera år kombon D8x0+D4 och det var mycket praktiskt att kunna köra med samma grejer, speciellt på längre resor.

Batteri+laddare måste du bara köpa till om du vill ha 9 bilder per sekund istället för 7 (min står normalt inställd på max 6bps). Och förstås bara om du inte redan äger batteriladdaren och batteri sedan tidigare.

Vad menar du med att batteriet inte passar i vertikalgreppet? Det passar. Kör du med vertikalgrepp sätter du förstås bara batteri i vertikalgrepp, oavsett om det är litet eller stort. Jag tycker lösningen är väldigt bra och om man vill kan man t o m köra med två batterier samtidigt.
D5 klarar BARA det stora batteriet. Det är bara att hosta upp pengarna om du har krav på att det ska gå undan, det är en materialsport :)

Med vertikalgreppet kan du köra stora batteriet, lilla batteriet och i nödfall t o m AA-batterier. Jag tycker inte det är Nikon som har problem här utan konkurrenterna.
Canon hade en pryl som stack in i kameran så då hade man inget alternativ, man kunde bara köra ett batteri i taget, det i greppet.

Stora batteriet passar i alla fall 6 kameror och det lilla säkert lika många.

Har du vertikalgrepp kan du köra lilla eller stora, två små, lilla och stora.

Du gör förstås inte batteriet oåtkomligt, man kör med batteriet i batterigreppet där det är lätt att byta på någon sekund, tom mot det stora, tack vare snabbkopplingen.

Har du verkligen fotat med grejerna? Förstår inte hur du kan tycka flexibiliteten är sämre än tex Canons.
Tack jag vet, jag har grejerna.

Batterierna passar. Vill du köra snabbt får du betala mer för att få högre hastighet. Om man inte har råd får man harva på med 7bps.

Inget batteri blir blockerat om man inte vill.

Batterierna räcker LÄNGE så jag kör med det lilla batteriet just nu.

Man stoppar förstås inte i något batteri i kameran om man ska ha vertikalgrepp och baseplates, stativ eller vad du nu gillar. Vertikalgreppet har så bra snabbkoppling att man placerar batteriet lättillgängligt där, oavsett om det är litet eller stort batteri.
Låter klart vettigt.

Tack för tålmodig förklaring, Ola.

Var först ganska orolig att Nikon klantat till det med just D850 (man vet ju aldrig).
 

iSolen.se

Guest
Låter klart vettigt.

Tack för tålmodig förklaring, Ola.

Var först lite orolig att Nikon klantat till det med just D850.
Det enda att invända emot är att det inte är samma vertikalgrepp som på de tidigare D800 och D810 så när man uppgraderar måste man byta grepp. Men batterierna går bra att köra vidare med.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja, jag vet att du vet :)
Grejen jag är inte hur länge de räcker eller vad de kostar, utan att det är olika typer med olika laddare beroende på vilken funktionalitet kameran ska ha. Jag tycker det är ett onödigt krångel och att det hade varit bättre om kameran gjort 9fps med originalbatteriet och att greppet rymde två istället för att ha ett i kameran och ett i greppet. Ingen big deal dock. D850 är en grym kamera, får se om det blir en så för min del också.


GOTT NYTT ÅR


/Mats
Inga problem. Har läst igenom alla svar nu. Var först orolig att det inte gick att ha samma batteri i kameran som dess grepp. Det hade ju varit katastrofalt klantigt om så var fallet. Puh! :)

Bra diskussion oavsett (och visar på att man lär sig på forum, oavsett vad en del säger)!

Gott Nytt själv Mats, och alla andra här! 🍾🍸🥂🍷🥃 🎈🎉
 

martinot

Aktiv medlem
Det enda att invända emot är att det inte är samma vertikalgrepp som på de tidigare D800 och D810 så när man uppgraderar måste man byta grepp. Men batterierna går bra att köra vidare med.
Good! Att det är ett nytt grepp kan jag absolut köpa (måste ju fysiskt passa exakt kamerahusets konturer för att bli riktigt bra och ergonomiskt). Det tycker jag är helt Ok.
 

Torda

Aktiv medlem
En annan fördel att ha det som på Nikonkameror är att man inte behöver plocka bort batteriluckan när man ska sätta dit greppet. Bara att gänga dit och köra på, samt att själva greppet när det ska förvaras i väskan har en mycket mera lättpackad form, då det inte behövs någon "batteristor" plastbit in i batterifacket på kameran.

Sedan är det ju lite sådär att säga att A7rIII ger 10 bilder per sekund, då det är med en tiondels fördröjning i sökaren och för att få realtidsuppdatering så klarar den 8 bilder per sekund. Verkligen imponerande det med, men det känns som om det kommer i skymundan när man pratar om A7rIII.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag undrar om Sony inte adresserat en stor del av dessa problem idag med exv. GM-serien och då i synnerhet i Sony FE 16-35mm f/2,8 G-master.

Så här skriver Scandinavian och de är inte ensamma om att hylla denna vidvinkelzoom. Notera att de just lyfter kantskärpan som en fördel. Så det kanske faktiskt inte är ett nödvändigt problem idag även om det verkligen varit ett och särskilt då med Leicas vidvinklar som hade särskilda problem som exv. gav rödförskjutning i bilderna med dessa mer extrema Leica-objektiv. Men det har krävt anpassade objektiv för att fullt komma till sin rätt. Jag har t.o.m. använt mitt Sony 10-18mm för APS-C utan autocrop på mina FF-hus med framgång och jag säger inte att ett sådant objektiv inte skulle ha vissa kvalitetsproblem ute i hörnen men jag har inte sett tillstymmelse till "rödförskjutning" i de bilderna heller.

Sony FE 16-35mm f/2,8 G-master är en yrkesoptik med fokus på bildkvalitet och ljusstyrka. Objektivet är tillverkat med inte mindre än fem stycken asfäriska linselement och två stycken XA-linselement för att maximera kantskärpan. Den breda vinkeln lämpar sig utmärkt till landskapsfoto, interiör och arkitektur. Tack vare den höga ljusstyrkan har du möjlighet att få bra kvalitet på både film och stillbild även när ljuset blir lågt.

Fördelar:
•Bra kantskärpa
•Ljusstark
•Väldigt bred bildvinkel
•Fn-knapp
•Vädertätat
•Nano AR och Flour-coating
•Dubbla DDSSM-motorer
•11 bländarblad

Var på gång att nämna just 16-35, där fokus ligger på att 16mm skall vara bra från mitt till kant, är det dom där fisk/ögon objektiven som inte fungerar, Sony har också ett 12-24 som lär vara bra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nikon har samma batteri på D800, D810, D850 och V1 plus säkert en rad till som jag inte ägt. Samma laddare funkar.

Det stora batteriet passar D4, D4s,D5. Samma laddare funkar.

Med vertikalgreppet kan du använda det stora batteriet även på D8x0 kamerorna.

Jag körde i flera år kombon D8x0+D4 och det var mycket praktiskt att kunna köra med samma grejer, speciellt på längre resor.

Batteri+laddare måste du bara köpa till om du vill ha 9 bilder per sekund istället för 7 (min står normalt inställd på max 6bps). Och förstås bara om du inte redan äger batteriladdaren och batteri sedan tidigare.

Vad menar du med att batteriet inte passar i vertikalgreppet? Det passar. Kör du med vertikalgrepp sätter du förstås bara batteri i vertikalgrepp, oavsett om det är litet eller stort. Jag tycker lösningen är väldigt bra och om man vill kan man t o m köra med två batterier samtidigt.
Det är väl konstigt att man måste ha extra batterikapacitet för snabbare serietagning med D850. Min sketna toycamera A6300 tar ju t.o.m. 11 bilder/sek med de skitbatterier som är i den kameran. Vad är haken??
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det har det säkert, men förmodligen bara marginellt.
När jag brottades med den så kom det flera uppdateringar på löpande band och vissa gjorde en dramatisk skillnad, men helt bra blev det inte och jag tror som sagt att det aldrig ens är teoretiskt möjligt att få det bra med alla objektiv utan att konstruera om dem optiskt så att strålgången blir anpassad till hur Sony har konstruerat sensorerna och AF-systemet.

Jag tror visst att Sigma kommer göra speciella E-mount varianter av sina Art- och Sports-objektiv, men att de behåller MC-11 också. Vi får väl se vad framtiden har i sitt sköte och vem som får rätt. Dröjer nog inte mer än ett halvår eller så gissar jag.


/Mats
Jag har faktiskt inte tänkt på det men det kan ju faktiskt vara en förklaring.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är förvisso en intressant fråga, men den spelar nog ingen större roll för vad de olika kameratillverkarna kan erbjuda i sensorväg i sina kameror. Sony Semiconductor säljer till alla som vill köpa.

(Here we go again ... ;-)
Ja och därför väntade Nikon självmant tills nu med att lansera en bakbelyst FF. Tror vi på det?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är väl möjligt att Sigma kommer att bygga objektiv för E-fattning, men jag betvivlar det. I så fall skulle de väl knappast ha börjat med MC-11?
De har ju redan byggt fyra stycken tidigare och ett nytt 16/1,4 är på väg ut , så de vet redan hur man gör.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=13&subMONTH=133&subMF=71&objtype=999&sortera=utpris

Du kan nog sluta tvivla i just det fallet.

MC-11 är och förblir en nödlösning som de tog till för att kunna sälja sina GV-objektiv även till Sony E-användare, varken mer eller mindre.
 

iSolen.se

Guest
Det är väl konstigt att man måste ha extra batterikapacitet för snabbare serietagning med D850. Min sketna toycamera A6300 tar ju t.o.m. 11 bilder/sek med de skitbatterier som är i den kameran. Vad är haken??
Inte kapaciteten (Ah), spänningen (V).

Det är inte konstigt alls.

Det är ju massa mekaniska saker som ska flyga runt snabbare och höjer du spänningen genom samma spole/motor ökar du kraften/energin.

Sen är det inte ovanligt att processorer går att köra olika effektlägen, samma sak där, man ska processa mer data. (46mpx x 14 bitar x 9bps) är mycket.

Min sketna mobil klarar hur många bilder som helst per sekund, det gör den inte bättre än en DSLR. Din A6300 har varken mycket mekanik eller stor sensor.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Var på gång att nämna just 16-35, där fokus ligger på att 16mm skall vara bra från mitt till kant, är det dom där fisk/ögon objektiven som inte fungerar, Sony har också ett 12-24 som lär vara bra.
Fast det är en fototeknikfråga också för med extrema vidvinklar är det inte helt lätt för optiken att parera om man håller kameran vinklat vertikalt i förhållande till motivet. Med min Sony 10-18 på FF så blir det rätt extremt ibland kan jag tycka, så jag kör det oftast på 14-16 då jag tycker det blir bäst där.

Det där med helt skarpa hörn i alla lägen gäller nog mest tegelväggar.
 

iSolen.se

Guest
Var på gång att nämna just 16-35, där fokus ligger på att 16mm skall vara bra från mitt till kant, är det dom där fisk/ögon objektiven som inte fungerar, Sony har också ett 12-24 som lär vara bra.
Då hade vi fel. Jag hade läst nånstans att det var ett bra objektiv och det enda som saknades var lite bättre skärpa i kanterna. Typ 14-24/2.8.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Inte kapaciteten (Ah), spänningen (V).

Det är inte konstigt alls.

Det är ju massa mekaniska saker som ska flyga runt snabbare och höjer du spänningen genom samma spole/motor ökar du kraften/energin.

Sen är det inte ovanligt att processorer går att köra olika effektlägen, samma sak där, man ska processa mer data. (46mpx x 14 bitar x 9bps) är mycket.

Min sketna mobil klarar hur många bilder som helst per sekund, det gör den inte bättre än en DSLR. Din A6300 har varken mycket mekanik eller stor sensor.
Precis det är mekaniken.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Då hade vi fel. Jag hade läst nånstans att det var ett bra objektiv och det enda som saknades var lite bättre skärpa i kanterna. Typ 14-24/2.8.
Allt är relativt Ola men de säger sig ju ha ansträngt sig att parera kantskärpeproblemen man ofta har.

"Objektivet är tillverkat med inte mindre än fem stycken asfäriska linselement och två stycken XA-linselement för att maximera kantskärpan.", heter det ju

Sedan beror som sagt resultaten även på hur man använder objektiven. Håller man extema vidvinklar lite snett mot motivet vertikalt så syns det inte bara på att det vertikala får helt andra vinklar utan även i skärpan i hörnen.

Det är skitkul och väldigt användbart med vidvinkel ibland.
 

iSolen.se

Guest
Allt är relativt Ola men de säger sig ju ha ansträngt sig att parera kantskärpeproblemen man ofta har.

"Objektivet är tillverkat med inte mindre än fem stycken asfäriska linselement och två stycken XA-linselement för att maximera kantskärpan.", heter det ju

Sedan beror som sagt resultaten även på hur man använder objektiven. Håller man extema vidvinklar lite snett mot motivet vertikalt så syns det inte bara på att det vertikala får helt andra vinklar utan även i skärpan i hörnen.

Det är skitkul och väldigt användbart med vidvinkel ibland.
Kort registeravstånd är knappast någon fördel för kantskärpan och vignettering.

Vidvinkel är kul. Var kan man se dina bilder?
 
ANNONS