Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Kort registeravstånd är knappast någon fördel för kantskärpan och vignettering.
Registeravståndet är som sagt bara måtte från sensorn till den mekaniska skarven mellan kamera och objekti. Det har absolut ingenting alls att göra med hur snett infallande ljuset blir mot sensorn.

Däremot så kan man om man har kort registeravstånd dra nytta av det genom att göra objektiven kortare och placera utgångspupillen längre bak. Det är inget man måste göra, så det kan aldrig vara en nackdel med kort registeravstånd, men i vissa fall ha sina fördelar.

Om bajonetten är liten i förhållande till sensorn, som den är både i Sony E-mount och i Nikon F-mount så kan man få vinjettering pga bajonetten om utgångspupillen sitter långt fram.

Att ha ett monteringshål för objektivet som är mindre än sensorn-ytan och dessutom ha kort registeravstånd är på gränsen till helidiotiskt. I Sonys fall är det nog ett olycksfall i arbetet om det inte från början med NEX-kamerorna var planerat att de skulle utvecklas till småbildsformat. Som man bäddar får man ligga :).

Min fru - som undrade vad jag håller på med - låter f.ö. hälsa att om det är något som är helidiotiskt så är det att ägna nyårsafton åt att tjafsa om detaljer hur batterier används i kameror...

Kan inte påstå annat än att jag faktiskt håller med henne :)

SKÅL PÅ ER OCH ETT GOTT NYÅR ALLIHOP!


/Mats
 

iSolen.se

Guest
Registeravståndet är som sagt bara måtte från sensorn till den mekaniska skarven mellan kamera och objekti. Det har absolut ingenting alls att göra med hur snett infallande ljuset blir mot sensorn.

Däremot så kan man om man har kort registeravstånd dra nytta av det genom att göra objektiven kortare och placera utgångspupillen längre bak. Det är inget man måste göra, så det kan aldrig vara en nackdel med kort registeravstånd, men i vissa fall ha sina fördelar.

Om bajonetten är liten i förhållande till sensorn, som den är både i Sony E-mount och i Nikon F-mount så kan man få vinjettering pga bajonetten om utgångspupillen sitter långt fram.

Att ha ett monteringshål för objektivet som är mindre än sensorn-ytan och dessutom ha kort registeravstånd är på gränsen till helidiotiskt. I Sonys fall är det nog ett olycksfall i arbetet om det inte från början med NEX-kamerorna var planerat att de skulle utvecklas till småbildsformat. Som man bäddar får man ligga :).

Min fru - som undrade vad jag håller på med - låter f.ö. hälsa att om det är något som är helidiotiskt så är det att ägna nyårsafton åt att tjafsa om detaljer hur batterier används i kameror...

Kan inte påstå annat än att jag faktiskt håller med henne :)

SKÅL PÅ ER OCH ETT GOTT NYÅR ALLIHOP!


/Mats
Du har förstås rätt, räknade på att objektivet skulle sitta närmare.

Nu kommer taxin.

Gott nytt!
 

PMD

Aktiv medlem
Det är väl konstigt att man måste ha extra batterikapacitet för snabbare serietagning med D850. Min sketna toycamera A6300 tar ju t.o.m. 11 bilder/sek med de skitbatterier som är i den kameran. Vad är haken??
Dels mängden data som ska läsas ut och förstås en spegel som ska viftas med. Det kunde du väl räkna ut?
 

PMD

Aktiv medlem
Ja och därför väntade Nikon självmant tills nu med att lansera en bakbelyst FF. Tror vi på det?
Varför skulle vi inte tro på det? Nikon kan knappast snyta en kamera ur näven. Det tar en liten stund att konstruera en ny kamera.

Prenumererar du på konspirationsteorin att Sony Semiconductor favoriserar Sony Imaging framför andra kameratillverkare?
 

PMD

Aktiv medlem
De har ju redan byggt fyra stycken tidigare och ett nytt 16/1,4 är på väg ut , så de vet redan hur man gör.
Samtliga för halvformat. Att Sigma inte skulle veta hur man gör har hela tiden varit uteslutet.

MC-11 är och förblir en nödlösning som de tog till för att kunna sälja sina GV-objektiv även till Sony E-användare, varken mer eller mindre.
Ja, ungefär det skrev jag ju redan i inlägg #2026.
 

Bengf

Aktiv medlem
En annan fördel att ha det som på Nikonkameror är att man inte behöver plocka bort batteriluckan när man ska sätta dit greppet. Bara att gänga dit och köra på, samt att själva greppet när det ska förvaras i väskan har en mycket mera lättpackad form, då det inte behövs någon "batteristor" plastbit in i batterifacket på kameran.

Sedan är det ju lite sådär att säga att A7rIII ger 10 bilder per sekund, då det är med en tiondels fördröjning i sökaren och för att få realtidsuppdatering så klarar den 8 bilder per sekund. Verkligen imponerande det med, men det känns som om det kommer i skymundan när man pratar om A7rIII.
Ja men det är mycket ovanligt att A7R3 kommer undan med någonting, den nagelfars mycket noggrant i trådarna. Klarar den inte 8 eller 6bps i LiveView, det har inte nämnts i tråden om man ser till det omvända.
 

Bengf

Aktiv medlem
Då hade vi fel. Jag hade läst nånstans att det var ett bra objektiv och det enda som saknades var lite bättre skärpa i kanterna. Typ 14-24/2.8.

Martin Agfors har testat 16-35 nyligen och jämfört då med Canons erkänt bra 16-35, toppbetygs testade båda två, som sagt var Sony 16-35 mycket passande för arkitektur för att man jobbat med att just få 16mm bra, kant skärpan vid 16mm något lite vassare än hos Canons variant.
 

Bengf

Aktiv medlem
D850 får kritik för att 9bps kräver det stora batteriet. Utan blir det bara 7bps.
AE-L/AF-L knappen som förut fanns bredvid AF-0N, verkat att saknas av en del på D850 liksom blixten. 14 bit och 7bps duger nog väl, men att välja 12 bit för att få till några extra bps som brukar hjälpa gör inte det men man får mindre filer att jobba med.

Nya batteriet och laddaren var inte den en dyr historia, köpte man två batteri i paket med laddaren eller hur var det, man läste summor om 10000 kr för att få 9 bps. och alla köpare hade kanske inte Nikon grejer förut.
 

iSolen.se

Guest
AE-L/AF-L knappen som förut fanns bredvid AF-0N, verkat att saknas av en del på D850 liksom blixten. 14 bit och 7bps duger nog väl, men att välja 12 bit för att få till några extra bps som ...
Jag saknade den också, använder den hela tiden, tills jag kom på att den finns där ändå. Den är bara omärkt, precis som på D500 för övrigt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ok, det lät på dig som det var konstigt.

Glöm inte processorkraften för att ta hand om data.
Fast ibland undrar man vad det är som begränsar saker. I A6300 t.ex. så finns ju ett tyst läge precis som i A9. Men kör man det och använder enbart elektronisk slutare så kan man bara ta tre bilder per sekund med A6300 men elva med den mekaniska :). Man skulle ju kunna tro att det skulle kunna vara tvärtom och processorkraften är ju densamma.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Registeravståndet är som sagt bara måtte från sensorn till den mekaniska skarven mellan kamera och objekti. Det har absolut ingenting alls att göra med hur snett infallande ljuset blir mot sensorn.

Däremot så kan man om man har kort registeravstånd dra nytta av det genom att göra objektiven kortare och placera utgångspupillen längre bak. Det är inget man måste göra, så det kan aldrig vara en nackdel med kort registeravstånd, men i vissa fall ha sina fördelar.

Om bajonetten är liten i förhållande till sensorn, som den är både i Sony E-mount och i Nikon F-mount så kan man få vinjettering pga bajonetten om utgångspupillen sitter långt fram.

Att ha ett monteringshål för objektivet som är mindre än sensorn-ytan och dessutom ha kort registeravstånd är på gränsen till helidiotiskt. I Sonys fall är det nog ett olycksfall i arbetet om det inte från början med NEX-kamerorna var planerat att de skulle utvecklas till småbildsformat. Som man bäddar får man ligga :).

Min fru - som undrade vad jag håller på med - låter f.ö. hälsa att om det är något som är helidiotiskt så är det att ägna nyårsafton åt att tjafsa om detaljer hur batterier används i kameror...

Kan inte påstå annat än att jag faktiskt håller med henne :)

SKÅL PÅ ER OCH ETT GOTT NYÅR ALLIHOP!


/Mats
Frågan är om det var något olycksfall i arbetet. Jag tror bara att Sony inte hade en aning då om vart allt skulle ta vägen bara en fyra fem år senare. Var det inte bara så att NEX kom till för att vi skulle få mindre och lite mer behändiga systemkameror som också hade bra naturliga förutsättningar för filmning i förhållande till exv. de DSLR-modeller man hade vid tillfället. De kanske aldrig hade tänkt sig att E-mount skulle bli en ny generell bas även för kameror med större sensorer.

Men vi som hörde den diskussionen vet ju också hur det lät när man skulle knö in antiskak i A900 med A-mount. Det skulle ju inte heller vara möjligt menade många men både det och FF i E-mount hände och dessutom fick vi antiskak även i E-mount vilket borde varit ännu mer otippat.

Gott Nytt År Mats och alla andra.

Trevligt att du deltagit i diskussionen med så bra inspel. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kort registeravstånd är knappast någon fördel för kantskärpan och vignettering.

Vidvinkel är kul. Var kan man se dina bilder?
Just nu kan du inte se några bilder alls men jag håller på. Jag har riggat upp en webbplats här på FS men ännu inte lagt upp några bilder. Jag har förfinat mina reprometoder en del sedan jag fick radioblixt bl.a. och bättre RAW-konverterare, så jag håller bl.a. på att göra om en del efterbehandling.

Först har jag tänkt lägga upp den serie reprofotade dian jag skickade in till Fotografiska i höstas. Den heter "Kvinnornas by" och består av de 12 bilder jag sökte med plus ett antal bilder till. Bilderna är från en by i Katmandudalen i Nepal som heter Kirtipur. De är tagna 1976 och konverterade från färg till en brunton eftersom färgerna inte alltid håller i gamla dian. Kirtipur som då var en mycket speciell och välbevarad Medeltidsby blev utsett till "världsarv" i början på 2000-talet men tyvärr som många platser i Nepal delvis förstörd av den förfärliga jordbävningen senare. Så det är i sanning viktiga historiska bilder.

Jag har ju varit i Afghanistan 1973 och 1978. Vid det senare tillfället så hamnade vi bara av en tillfällighet mitt i starten av Saur-revolutionen då de två lokala kommunistpartierna tog över landet. Jag har tagit en del rätt unika bilder från Pashtunistan Square mitt i Kabul där allt startade. Jag har aldrig visat dessa offentligt förr. Jag och min fru satt en halvtimme senare på Khyber restaurang som ligger vid denna rondellen och väntade på att PTT (Post Telefon och Telegraph) skulle öppna. Då började de först skjuta med automatvapen utanför och lite senare började en av de gamla T34-tanksen som stod kanske 10 m bort framför där vi satt att skjuta. Alla fönster exploderade i ett glasmoln och vi hade varit blinda idag om det inte funnits breda aluminium jalusier i fönstren som räddade oss. Kriget i Kabul pågick i ett par dygn innan presidentens garde gav upp. Muhammed Daud avrättades sedan i direktsändning några dagar senare och då gick kyparen i baren och tog ner bilden på presidenten, krossade glaset på tavlan, knycklade ihop bilden och hängde upp den tomma tavlan igen i väntan på nästa president. På den vägen är det.

Den tredje diaserien har jag tagit i Nakaseke Uganda. Nakaseke ligger i den s.k. Luweru-trinageln där de värsta striderna stod i decennier. Många har hört om Idi Amin men många i Uganda tycker den värsta tiden inträffade under Milton Obotes andra period som president. Då begicks rena etniska rensningen av detta område. Jag kom dit någon månad efter att nuvarande presidenten Youweri Museweni och hans Resistance Army tagit över Uganda och drivit Obotes styrkor norrut till Sudan bl.a. Det fanns nästan inga män kvar utan bara gamla kvinnor och barn. En del av männens skelett låg fortfarande ute på de åkrar inga vågat sig ut på på åratal och en del andras kranier och ben låg i snygga rader på golvet i den enkla gamla polisstationen.

Den fjärde serien jag funderar på att lägga ut är ett försök som jag gjorde i höstas att dokumentera en del av skogsarbets- och flottningskulturen som finns kvar i Färila-området vid Ljusnan i Hälsningland. Flottningen upphörde i slutet på 60-talet här. Både min farfar och hans bror var flottare och även min pappa arbetade i skogen när han var ung. Jag tycker det förtjänar att kommas ihåg vilka fruktansvärda förhållanden och vilket slit som låg bakom en del av den tidigare kapitalaccumulationen i industri och samhälle.

Den femte dokumenterade jag under ett par år då arbetet med nya tunneln under Riddarfjärden pågick (jag gjorde det för min egen del när jag jobbade på Stadsmuseet bara för att det var så intressant).

Jag ska väl göra något med mina bilder från Ladak också (som är ett gammalt kungarike i Kashmir nuv. Indien).

Sedan har jag förstås en massa safaribilder på djur och natur och hör och häpna så har jag faktiskt en hel del fågelbilder från Indien och Öst-Afrika. Det går faktiskt ofta att ta hyfsade sådana fast man saknar värsting telen och världens vassaste DSLR. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Dels mängden data som ska läsas ut och förstås en spegel som ska viftas med. Det kunde du väl räkna ut?
Vaddå mängden data? De har ju fått en ny sensor (dock ingen stackad) och har säkert hetsat processorn med. De har ju dessutom haft ett antal år på sig att göra det sedan 36 MP sensorn kom då någon gång för länge sedan. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Varför skulle vi inte tro på det? Nikon kan knappast snyta en kamera ur näven. Det tar en liten stund att konstruera en ny kamera.

Prenumererar du på konspirationsteorin att Sony Semiconductor favoriserar Sony Imaging framför andra kameratillverkare?
Som sagt, hur många år har de haft på sig? De brukar ju alltid gå "head to head" med Canon och Canon har ju släppt ett antal FF-modeller sedan D800-serien kom eller hur? Det kanske faktiskt är det som är den viktigaste förklaringen till att Canon inte tappat som Nikon verkat göra. Nya modeller är väl det säkraste kortet man kan spela om man vill ha marknadens uppmärksamhet. Dröjer det länge somnar folk i värsta fall om eller går någon annanstans.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Inte kapaciteten (Ah), spänningen (V).

Det är inte konstigt alls.

Det är ju massa mekaniska saker som ska flyga runt snabbare och höjer du spänningen genom samma spole/motor ökar du kraften/energin.

Sen är det inte ovanligt att processorer går att köra olika effektlägen, samma sak där, man ska processa mer data. (46mpx x 14 bitar x 9bps) är mycket.

Min sketna mobil klarar hur många bilder som helst per sekund, det gör den inte bättre än en DSLR. Din A6300 har varken mycket mekanik eller stor sensor.
Men de har alltså samma typ av batteri fast det ena ger högre spänning? Kan man inte bara köpa sådana då eller måste man verkligen ha det extra batterigreppet för det?
 

iSolen.se

Guest
Fast ibland undrar man vad det är som begränsar saker. I A6300 t.ex. så finns ju ett tyst läge precis som i A9. Men kör man det och använder enbart elektronisk slutare så kan man bara ta tre bilder per sekund med A6300 men elva med den mekaniska :). Man skulle ju kunna tro att det skulle kunna vara tvärtom och processorkraften är ju densamma.
Kravet på processorn ökar förstås om kameran ska ta hand om 9 bilder per sekund istället för 7.

Men de har alltså samma typ av batteri fast det ena ger högre spänning? Kan man inte bara köpa sådana då eller måste man verkligen ha det extra batterigreppet för det?

Nej batterierna liknar inte ens varandra, det är en helt annan konstruktion. Det är inte bara högre spänning (10,8V), det är större kapacitet också, varje batteri räcker typ 5000 bilder.

Just nu kan du inte se några bilder alls men jag håller på. Jag har riggat upp en webbplats här på FS men ännu inte lagt upp några bilder. Jag har förfinat mina reprometoder en del sedan jag fick radioblixt bl.a. och bättre RAW-konverterare, så jag håller bl.a. på att göra om en del efterbehandling....

Du som hållit på så länge, det låter helt otroligt att du inte har bilder online någonstans, tex flickr, instagram eller facebook.

Som sagt, hur många år har de haft på sig? De brukar ju alltid gå "head to head" med Canon och Canon har ju släppt ett antal FF-modeller sedan D800-serien kom eller hur? Det kanske faktiskt är det som är den viktigaste förklaringen till att Canon inte tappat som Nikon verkat göra. Nya modeller är väl det säkraste kortet man kan spela om man vill ha marknadens uppmärksamhet. Dröjer det länge somnar folk i värsta fall om eller går någon annanstans.

Jag är förbryllad över resonemanget, Nikon har släppt succéerna D800, D810 och D850 och Canon har inte lyckats få fram någon kamera som motsvarar A7Rii och D800 än nu 5 år senare. Så varför skulle detta leda till att Nikon säljer mindre, det är ju Canon som klantat sig. Det är många som nu bytt från Canon till Nikon och Sony.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag är förbryllad över resonemanget, Nikon har släppt succéerna D800, D810 och D850 och Canon har inte lyckats få fram någon kamera som motsvarar A7Rii och D800 än nu 5 år senare. Så varför skulle detta leda till att Nikon säljer mindre, det är ju Canon som klantat sig.
Jag är inte så förvånad att Canon är framgångsrika, de gör en massa saker rätt och har en enormt stor styrka i sitt eko-system.

Canons objektivfattning EF är fantastiskt fin och har varit så mycket länge med en helelktronisk lösning. Mängden högklassig optik både från Canon själva och tredjepartstillverkare som Sigma och Tamron är enormt omfattande, både vad det gäller modellutbud och antal i omlopp som gör att det finns mycket begagnat. Utöver objektiven så är det mycket annan kringutrustning som är beprövad och funkar ihop med Canon. Det är ett säkert kort att satsa på Canon, kan inte bli fel. Det är hög kvalitet och inga överraskningar.

Försprånget de har där till framförallt Sony är superstort. De har ett visst försprång till Nikon också, men inte lika mycket.

Canon ligger efter lite på sensorsidan och till viss del i funktionerna i kamerorna också, men egentligen inte så väldigt mycket. Visst är det lite högre bildkvalitet i Nikon D850 än Canon 5DSR, men kanske inte avgörande för väldigt många. Canons förmåga att hantera AF i LiveView och video med Dual-pixel AF är totalt överlägset jämfört med Nikon. Många tycker också, inklusive jag, att Canon har väldigt bra färgåtergivning i framförallt hudtoner.

Så både Nikon och Sony har saker i sina kameror som är bättre än Canon. Det är dock olika saker, ingen av dem slår Canon på allt, så det blir nischat. Nikon har högre snabbhet och bättre bildkvalitet med samma grundkonstruktion (DSLR), men är sämre på video och har inget bra AF-system för LiveView.

Sony har bättre överlägset video-funktion utan croppning som både både Canon och Nikon har, med överlägsen 4K-kvalitet osv., men saknar, trots imponerande insats de senaste åren, objektivutbudet och kontinuiteten. Det är också en annan teknikplattform som inte tilltalar alla som är inkörda på DSLR.

Så, nä Canon har inte alls klantat sig.


JDet är många som nu bytt från Canon till Nikon och Sony.
Är det verkligen det???
Hur många är "många"?, lika mycket som ett snöre är långt kanske...

I kretsar som fotosidans forum och alla youtube experts-reviews mm. kan det förefalla så, men jag tror inte det är avgörande jättestora lämmeltåg från Canon till vare sig Nikon eller Sony om man uttrycker det i procent av alla fotografer.



/Mats
 

PMD

Aktiv medlem
Fast ibland undrar man vad det är som begränsar saker. I A6300 t.ex. så finns ju ett tyst läge precis som i A9. Men kör man det och använder enbart elektronisk slutare så kan man bara ta tre bilder per sekund med A6300 men elva med den mekaniska :). Man skulle ju kunna tro att det skulle kunna vara tvärtom och processorkraften är ju densamma.
Elektronisk slutare kanske innebär högre strömförbrukning eller högre krav på timing?
 
ANNONS