Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
...
Så, nä Canon har inte alls klantat sig.

...

Är det verkligen det???
Hur många är "många"?, lika mycket som ett snöre är långt kanske...

I kretsar som fotosidans forum och alla youtube experts-reviews mm. kan det förefalla så, men jag tror inte det är avgörande jättestora lämmeltåg från Canon till vare sig Nikon eller Sony om man uttrycker det i procent av alla fotografer.

/Mats
Av de som fotat canon runt mig kör ingen längre Canon och av bildbyråfotograferna jag har kontakt med kan jag bara konstatera övertaget Canon hade ersatts av Nikon. En gissning är DR (och tidigare även upplösning) eftersom bilderna ofta redigeras mer, DR spelar stor roll. Upplösning har också varit en konkurrensfördel och till viss del även en prissättingsfaktor.

Därför förvånas jag av artiklar där det står att Nikon tappat.
 

PMD

Aktiv medlem
Vaddå mängden data? De har ju fått en ny sensor (dock ingen stackad) och har säkert hetsat processorn med. De har ju dessutom haft ett antal år på sig att göra det sedan 36 MP sensorn kom då någon gång för länge sedan. :)
Ja, i så fall är det väl bara lättja som har hindrat Nikon från att göra en lättare och hållbarare spegelmekanism ...
 

PMD

Aktiv medlem
Som sagt, hur många år har de haft på sig? De brukar ju alltid gå "head to head" med Canon och Canon har ju släppt ett antal FF-modeller sedan D800-serien kom eller hur? Det kanske faktiskt är det som är den viktigaste förklaringen till att Canon inte tappat som Nikon verkat göra. Nya modeller är väl det säkraste kortet man kan spela om man vill ha marknadens uppmärksamhet. Dröjer det länge somnar folk i värsta fall om eller går någon annanstans.
De senaste fem åren har Canon släppt 7 stycken digitala småbildskameror.
De senaste fem åren har Nikon släppt 8 stycken digitala småbildskameror.
(Källa: Wikipedia).

Och det som Nikon tycks ha sölat med så länge, att släppa en kamera med bakbelyst sensor, har förstås Canon gjort flera gånger om?
 

iSolen.se

Guest
Vaddå mängden data? De har ju fått en ny sensor (... De har ju dessutom haft ett antal år på sig att göra det sedan 36 MP sensorn kom då någon gång för länge sedan. :)
Det är väl bara att räkna:

D810 klarade 6bps 36MP.
D850 7bps med 46MP.

Det är 50% mer data som processorn måste hinna med och det under förutsättning att de inte lagt till någon ytterligare databehandling vilket de sannolikt har.

Vid 9pbs är det ytterligare nästan 30% till.

Det skulle inte förvåna mig om processorn har ett högeffektsläge.
 

Bengf

Aktiv medlem
Canon kopplade greppet under 5-6 år där under början på 2000 talet, Nikon hade DX varianter med APS-C sensorer som sin värsta Promodell, Canon var tidiga med fler pixlar, Instegs kameran 300D gjorde succé tror det var 2003/2004, när Nikon hade 6mp D70 fans EOS 20D 8mp 5bps.
 

PMD

Aktiv medlem
Du som hållit på så länge, det låter helt otroligt att du inte har bilder online någonstans, tex flickr, instagram eller facebook.
Jag har inte heller några bilder publicerade på offentliga webplatser som de du nämner, och jag har nog hållit på med fotografering nästan lika länge som Sten-Åke. Varför skulle det vara helt otroligt? Jag fotograferar för mitt eget höga nöjes skulle och har inget behov av att pracka på omvärlden mina alster.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Ja, i så fall är det väl bara lättja som har hindrat Nikon från att göra en lättare och hållbarare spegelmekanism ...
Nä, men ett sparbeting att återanvända befintliga komponenter.
Alltså, det har byggt D850 och gjort den snabb, men kan nite dra nytta av det med den batteriteknik som följer med kameran, utan man måste köpa till batteripack och annat batteri för 10 000 kr.

Det hänger inte riktigt ihop. Varför inte utrusta kameran med batterier med högre spänning direkt från början istället?


/Mats
 

iSolen.se

Guest
Jag har inte heller några bilder publicerade på offentliga webplatser som de du nämner, och jag har nog hållit på med fotografering nästan lika länge som Sten-Åke. Varför skulle det vara helt otroligt? Jag fotograferar för mitt eget höga nöjes skulle och har inget behov av att pracka på omvärlden mina alster.
Tycker det är synd, ni som är så aktiva i forumen kunde väl dela med er av era fina bilder.
 

iSolen.se

Guest
Nä, men ett sparbeting att återanvända befintliga komponenter.
Alltså, det har byggt D850 och gjort den snabb, men kan nite dra nytta av det med den batteriteknik som följer med kameran, utan man måste köpa till batteripack och annat batteri för 10 000 kr.

Det hänger inte riktigt ihop. Varför inte utrusta kameran med batterier med högre spänning direkt från början istället?


/Mats
Eftersom de stora batterierna helt enkelt inte får plats.

Men du kan väl låtsas att kameran bara klarar 7bps så behöver du inte vara orolig för oss?

(Det stora batteriet plus laddare, om du inte redan har dem, de är samma sedan åtminstone 2014 kostar inte 10000, batteriet kostar 1500 plus moms och laddaren 2800 plus moms, om man köper dem separat, det är dyrt nog)
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Eftersom de stora batterierna helt enkelt inte får plats.

Men du kan väl låtsas att kameran bara klarar 7bps så behöver du inte vara orolig för oss?

(Det stora batteriet plus laddare, om du inte redan har dem, de är samma sedan åtminstone 2014 kostar inte 10000, batteriet kostar 1500 plus moms och laddaren 2800 plus moms, om man köper dem separat, det är dyrt nog)
Som jag sagt tidigare, det är ingen big deal tycker jag och jag är orolig för er som har kameran och skulle jag skaffa en själv så vet jag hur det är.

Det enda jag gjort är att reflektera över att jag tycker det är en märklig strategi med olika typer och batterispänning att det som behövs för att utnyttja kameran till sin fulla potential. Finns underliga strategier hos alla märken, som Canon t.ex. som inte levererar med motljusskydd till objektiven, utan de får man köpa till som extra tillbehör (helidiotiskt).

Apropå priset. Man behöver ju mer än bara batteri och laddare, så det blir lite mer ändå.
Vet inte riktigt varför du vill få det att verka annorlunda än det verkligen är genom att ange priser plus moms och bara ta med hälften av det som behövs. Det är enkel fakta, ingenting att argumentera om. Priset är dessutom irrelevant, men det är ju bra om uppgifterna är rätt..

Batterigreppet kostar 4000 kr.
Batterilocket som behövs kostar 350 kr.
Då blir det inkl. moms med dina angivna priser för batteri och laddare:

1500*1,25 + 2800*1,25 + 4000 + 350 = 9 725 kr.
Så du har rätt igen, det kostar inte alls 10 000 kr. Fel av mig :)

(Ang. priset. 10 000 kr var vad det kostade att köpa tillbehören för 9fps löst när kameran introducerades. Sedan släppte Cyberphoto ett paket med dessa tillbehör för 6500 kr. om man köper det i kit med kameran Det är ju bra om priserna sjunkit sedan dess och det går säkert att hitta billigare om man letar runt. Det är som sagt ingen big deal, jag tycker det är en prisvärd kamera hur som helst, bara att det är bra om faktauppgifter stämmer.)


/Mats
 

MichaelB

Aktiv medlem
Jag är inte så förvånad att Canon är framgångsrika, de gör en massa saker rätt och har en enormt stor styrka i sitt eko-system.

Canons objektivfattning EF är fantastiskt fin och har varit så mycket länge med en helelktronisk lösning. Mängden högklassig optik både från Canon själva och tredjepartstillverkare som Sigma och Tamron är enormt omfattande, både vad det gäller modellutbud och antal i omlopp som gör att det finns mycket begagnat. Utöver objektiven så är det mycket annan kringutrustning som är beprövad och funkar ihop med Canon. Det är ett säkert kort att satsa på Canon, kan inte bli fel. Det är hög kvalitet och inga överraskningar.

Försprånget de har där till framförallt Sony är superstort. De har ett visst försprång till Nikon också, men inte lika mycket.

Canon ligger efter lite på sensorsidan och till viss del i funktionerna i kamerorna också, men egentligen inte så väldigt mycket. Visst är det lite högre bildkvalitet i Nikon D850 än Canon 5DSR, men kanske inte avgörande för väldigt många. Canons förmåga att hantera AF i LiveView och video med Dual-pixel AF är totalt överlägset jämfört med Nikon. Många tycker också, inklusive jag, att Canon har väldigt bra färgåtergivning i framförallt hudtoner.

Så både Nikon och Sony har saker i sina kameror som är bättre än Canon. Det är dock olika saker, ingen av dem slår Canon på allt, så det blir nischat. Nikon har högre snabbhet och bättre bildkvalitet med samma grundkonstruktion (DSLR), men är sämre på video och har inget bra AF-system för LiveView.

Sony har bättre överlägset video-funktion utan croppning som både både Canon och Nikon har, med överlägsen 4K-kvalitet osv., men saknar, trots imponerande insats de senaste åren, objektivutbudet och kontinuiteten. Det är också en annan teknikplattform som inte tilltalar alla som är inkörda på DSLR.

Så, nä Canon har inte alls klantat sig.



Är det verkligen det???
Hur många är "många"?, lika mycket som ett snöre är långt kanske...

I kretsar som fotosidans forum och alla youtube experts-reviews mm. kan det förefalla så, men jag tror inte det är avgörande jättestora lämmeltåg från Canon till vare sig Nikon eller Sony om man uttrycker det i procent av alla fotografer.



/Mats
Canon vinner garanterat mycket på att ha enormt mycket kameror, objektiv mm i omlopp. Då är det inte så dyrt att prova systemet iom att man kan köpa hyfsade beg prylar.

Det var just detta jag gjorde för ett antal år sedan. Hade en Minolta Dynax 9xi så när det blev dags för digital blev det naturliga steget Sony som då tagit över Minoltas kameravdelning. Köpte då en ny instegsdigital Sony A200 som sedan i hyfsat rask takt byttes mor A350 till A700 för att slutligen bli en fullformats A850. I detta skede börjar jag fota lite motorsport samt fåglar.

Då börjar jakten på vettiga objektiv till bra priser. Då insåg man vilken fördel alla Canonägare hade många vettiga objektiv till vettiga priser. Så jag köpte mig en beg Canon 40D & ett Sigma EX 100-300 /4.0 för att testa. Denna byttes mot en Canon 50D som raskt byttes till en Canon 7D. Ny sitter jag med Canon 5Dmk3 & 7D Mk2. Det enda jag ångrar är försäljningen av min Sony A850 då det är den trevligaste kameran jag ägt tots vissa brister. Kommer nog köpa en igen om tillfälle ges till ett fint exemplar.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag är inte så förvånad att Canon är framgångsrika, de gör en massa saker rätt och har en enormt stor styrka i sitt eko-system.

Canons objektivfattning EF är fantastiskt fin och har varit så mycket länge med en helelktronisk lösning. Mängden högklassig optik både från Canon själva och tredjepartstillverkare som Sigma och Tamron är enormt omfattande, både vad det gäller modellutbud och antal i omlopp som gör att det finns mycket begagnat. Utöver objektiven så är det mycket annan kringutrustning som är beprövad och funkar ihop med Canon. Det är ett säkert kort att satsa på Canon, kan inte bli fel. Det är hög kvalitet och inga överraskningar.

Försprånget de har där till framförallt Sony är superstort. De har ett visst försprång till Nikon också, men inte lika mycket.

Canon ligger efter lite på sensorsidan och till viss del i funktionerna i kamerorna också, men egentligen inte så väldigt mycket. Visst är det lite högre bildkvalitet i Nikon D850 än Canon 5DSR, men kanske inte avgörande för väldigt många. Canons förmåga att hantera AF i LiveView och video med Dual-pixel AF är totalt överlägset jämfört med Nikon. Många tycker också, inklusive jag, att Canon har väldigt bra färgåtergivning i framförallt hudtoner.

Så både Nikon och Sony har saker i sina kameror som är bättre än Canon. Det är dock olika saker, ingen av dem slår Canon på allt, så det blir nischat. Nikon har högre snabbhet och bättre bildkvalitet med samma grundkonstruktion (DSLR), men är sämre på video och har inget bra AF-system för LiveView.

Sony har bättre överlägset video-funktion utan croppning som både både Canon och Nikon har, med överlägsen 4K-kvalitet osv., men saknar, trots imponerande insats de senaste åren, objektivutbudet och kontinuiteten. Det är också en annan teknikplattform som inte tilltalar alla som är inkörda på DSLR.

Så, nä Canon har inte alls klantat sig.
Jag önskar att det fanns en "like"-knapp, men tänkte bara säga att jag tycker du sammanfattar det mycket bra, och inte från ett så märkesreligiöst håll (som finns hos vissa både på Sony-sidan, och även ibland andra sidor som Nikon-sidan). Känns som en väldigt nykter och objektiv syn på saker och ting (IMO).

Uppiggande med någon som kan se "nyktert" på saker och ting så här på nyårsdagen!

🙂
 

iSolen.se

Guest
Som jag sagt tidigare, det är ingen big deal tycker jag och jag är orolig för er som har kameran och skulle jag skaffa en själv så vet jag hur det är.

Det enda jag gjort är att reflektera över att jag tycker det är en märklig strategi med olika typer och batterispänning att det som behövs för att utnyttja kameran till sin fulla potential. Finns underliga strategier hos alla märken, som Canon t.ex. som inte levererar med motljusskydd till objektiven, utan de får man köpa till som extra tillbehör (helidiotiskt).

Apropå priset. Man behöver ju mer än bara batteri och laddare, så det blir lite mer ändå.
Vet inte riktigt varför du vill få det att verka annorlunda än det verkligen är genom att ange priser plus moms och bara ta med hälften av det som behövs. Det är enkel fakta, ingenting att argumentera om. Priset är dessutom irrelevant, men det är ju bra om uppgifterna är rätt..

Batterigreppet kostar 4000 kr.
Batterilocket som behövs kostar 350 kr.
Då blir det inkl. moms med dina angivna priser för batteri och laddare:

1500*1,25 + 2800*1,25 + 4000 + 350 = 9 725 kr.
Så du har rätt igen, det kostar inte alls 10 000 kr. Fel av mig :)

(Ang. priset. 10 000 kr var vad det kostade att köpa tillbehören för 9fps löst när kameran introducerades. Sedan släppte Cyberphoto ett paket med dessa tillbehör för 6500 kr. om man köper det i kit med kameran Det är ju bra om priserna sjunkit sedan dess och det går säkert att hitta billigare om man letar runt. Det är som sagt ingen big deal, jag tycker det är en prisvärd kamera hur som helst, bara att det är bra om faktauppgifter stämmer.)


/Mats

Det verkar vara en big deal för dig med tanke på inläggen.

Locket har jag inget minne av att jag köpt, hade väl ett sånt sen tidigare eller om de bara skickade med gratis. Har som sagt kört grejerna på D4+D800+D800+D810+D810 så min D850 är den sjätte kameran som jag kört systemet på. Gillar att ha samma batterier överallt och slippa olika laddare.

Vertikalgreppet måste man ju ha ändå men ok, 5200 plus moms = 6500 då, att jämföra med enbart vertikalgrepp 3200 plus moms = 4000.

Om man inte redan hade grejer förstås. Det är samma laddare och batterer som till D4, D5, D800 och D810 m fl.

Man måste ha kamera, minneskort, objektiv etc också för att få 9bps. Det kostar en slant. Det är en materialsport. Det är kul att du är mer insatt i vad prylarna kostar än vad ägarna själva är.
 

martinot

Aktiv medlem
Nä, men ett sparbeting att återanvända befintliga komponenter.
Alltså, det har byggt D850 och gjort den snabb, men kan nite dra nytta av det med den batteriteknik som följer med kameran, utan man måste köpa till batteripack och annat batteri för 10 000 kr.

Det hänger inte riktigt ihop. Varför inte utrusta kameran med batterier med högre spänning direkt från början istället?
Tror Nikon själva kan bäst svara på det, men jag skulle personligen misstänka (om jag får gissa lite här) att det beror på att man väljer alltid bland olika kompromisser och prioriteringar som kameratillverkare.

De som vill ha absolut högst bps väljer nog kameror som främst riktar in sig mot den typen av fotografer (som D500 och D5), medans D800-serien alltid har haft en lite annorlunda inriktning mot främst IQ, DR, upplösning, etc.

Inte märkligare än att Sony har "vanliga" A7-serien, sedan A7S-serien och A7R-serien för att kunna optimera och sälja till kundgrupper med lite olika behov och krav

För mig känns kameror som D750 och D850 som grymt fina "allround"-kameror, som kanske inte är bäst på något enda enskilt område (förutom, kanske, DR på låg/bas-ISO för D850), men grymt fina kompromisser och väl balanserade (som i prioriteringsmässigt) kamerahus totalt sätt.

Lite på samma sätt upplever jag även att A7RIII har en fin potential att bli, trots egentligen tillhöra den från början lite nischade A7R-serien, och att även andra kameror som tex. Fuji X-T2 på många sätt också redan är. Bra lyckade allroundkameror som skall passa stora breda målgrupper av användare.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det verkar vara en big deal för dig med tanke på inläggen.

Locket har jag inget minne av att jag köpt, hade väl ett sånt sen tidigare eller om de bara skickade med gratis. Har som sagt kört grejerna på D4+D800+D800+D810+D810 så min D850 är den sjätte kameran som jag kört systemet på. Gillar att ha samma batterier överallt och slippa olika laddare.

Vertikalgreppet måste man ju ha ändå men ok, 5200 plus moms = 6500 då, att jämföra med enbart vertikalgrepp 3200 plus moms = 4000.

Om man inte redan hade grejer förstås. Det är samma laddare och batterer som till D4, D5, D800 och D810 m fl.

Man måste ha kamera, minneskort, objektiv etc också för att få 9bps. Det kostar en slant. Det är en materialsport. Det är kul att du är mer insatt i vad prylarna kostar än vad ägarna själva är.
Tycker det börjar bli lite väl uttjatat nu, men angående att du uppfattar det som en big deal från min sida är att jag tycker att det ska vara korrekta uppgifter.

Sedan om just du hade grejer innan, eller inte minns att du behövde skaffa ett batterilock osv. har inte så mycket med saken att göra.

Om man vill utnyttja kamerans möjlighet till 9 fps så måste man köpa tillbehör i form av grepp+batteri+batterilock+laddare för i runda slängar 10 000 kr.

Det är enkel fakta och jag förstår inte varför du tjafsar om det och vill få det att verka vara på ett annat sätt. Om man vill spara lite samtidigt som man köper kameran kan man köpa den i kit med dessa prylar hos Cyberphoto till en merkostnad av 6700 kr.

Kamera enbart: 39 290 kr.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid850

Kamera med 9fps-kit: 45 999 kr.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid8509fpspac

Så är det Ola. Detta är korrekta uppgifter. Kolla själv och sluta upp med att blanda ihop korten för att du hade en del passande utrustning innan du köpte kameran.

Sä för att förtydliga, det är absolut ingen big deal för mig att det är på det här viset. Tycker som sagt det är en mycket bra kamera och att den är prisvärd, även med tillbehören.

Det som däremot ÄR en big deal är att jag blir ifrågasatt att fara med osanning och att du försöker ge sken av att det inte kostar så mycket för att du råkade ha grejer innan och försöker ta bort greppet ur ekvationen på något sätt. Sluta gärna upp med det och låt bli att försöka förvränga fakta.


/Mats
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
...
Om man vill utnyttja kamerans möjlighet till 9 fps så måste man köpa tillbehör i form av grepp+batteri+batterilock+laddare för i runda slängar 10 000 kr.

...
Om man vill utnyttja kamerans möjlighet till 9 fps och inte hade tänkt köpa vertikalgrepp eller något av de andra tillbehören, eller inte redan hade någon eller del av systemet så måste man köpa tillbehör i form av grepp+batteri+batterilock+laddare för i runda slängar 6500 inklusive moms (din uppgift). Då förutsätts också att man behåller det lilla batteriet och att man inte av någon anledning vill köpa allt separat istället för i paket.

T ex jag lade ner noll extra kronor för att få 9bps eftersom jag ändå hade grejerna.

Over and out.
 

PMD

Aktiv medlem
Finns underliga strategier hos alla märken, som Canon t.ex. som inte levererar med motljusskydd till objektiven, utan de får man köpa till som extra tillbehör (helidiotiskt).
Bara om man köper deras skräpobjektiv. ;-)

Apropå priset. Man behöver ju mer än bara batteri och laddare, så det blir lite mer ändå.
Huruvida man ska räkna in batterigreppet (som är dyrt nog i sig; det kostar som en hyfsad halvformatskamera) är en annan fråga. Ett batterigrepp kan ju vara något som man vill ha även om man inte behöver 9 b/s.
 
ANNONS