Annons

Från m 4/3 till fullformat eller APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
I den här inlägg på min hemsida har jag skrivit lite om bokeh. Jag har försökt illustrera också med några exempelfoton.

http://lahn.nu/fotografitips/bokeh-fotografi/

Jag vågar påstår att någon med APS-C kamera, som vet vad som påverka bokeh, kan skapa en snyggare bokeh en den som inte vet med en FF kameran.
Man kan å andra sidan säga att ett tunnare skärpedjup gör att bokehns karaktär blir mindre viktig. Är ett bakgrundsföremål tillräckligt ur fokus blir det inte störande även om objektivet har en sämre bokehkaraktär. Man kan helt enkelt smeta ut bakgrunden till en färgblandning.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jo jag tänkte också på Nikons /1,8 objektiv, men det är inte kul att enbart ha en 50 eller 85 för naturfoto. Nikons 24 eller 28/1,8 går inte i budget. Som alternativ till 24-70/2,8 skulle kunna vara ett Nikon 18-35D och ett 50/1,8 eller 85/1,8 till porträtt, kan gå i budget
Jo fler objektiv behövs såklart vartefter, men man måste börja nånstans. Det är mycket roligare med en ljusstark 85a än en zoom, speciellt om det man i första hand ska plåta är porträtt. Sen kan man komplettera med andra.

Zoom är överskattat. 50/1,8 + 85/1,8 kommer man riktigt långt med.

Ska man ha en billig allroundzoom så är Tamron 28-75/2,8 ett givet val.

Går man på begagnat så får man kamera och alla dessa tre objektiv för ca 15 000 kr. Jääääkligt mycket bildkvalitet och fotoglädje för pengarna!

/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
F.ö. angående diskussionen om boken och hur bra den är med olika objektiv.

Den diskussionen hör inte hemma här. Med en tights budget så man lyckas klämma in en 85/1.8 så är det inte nåt att fundera på ifall Canon 85/1,2 eller Nikon 1051,4 eller Signa 135/1,8 eller Sony 85GM är vassast för att de ger rundare cirklar med 12 kameler osv... Sån nitpicking kan vara intressant, men då snackar vi om en helt annan prisklass på grejerna.

Canons eller Nikons eller Sony 85/1,8 på en FF är sjukt mycket vassare än en 2,8 zoom på m43 för en i sammanhanget spottstyver. (Sony har fördelen med bildstabilisering i kameran. I det här fallet också i objektivet, men det är dyrare och finns inte beg).

Sedan kan man förbättra det ytterligare, men det är ändå relativt lite förbättring för betydligt mer pengar. Det är sådant man kan ägna sig åt i ett senare skede, men det hör inte hemma som råd i det här läget.


/Mats
 

Lahn

Aktiv medlem
F.ö. angående diskussionen om boken och hur bra den är med olika objektiv.

Den diskussionen hör inte hemma här. Med en tights budget så man lyckas klämma in en 85/1.8 så är det inte nåt att fundera på ifall Canon 85/1,2 eller Nikon 1051,4 eller Signa 135/1,8 eller Sony 85GM är vassast för att de ger rundare cirklar med 12 kameler osv... Sån nitpicking kan vara intressant, men då snackar vi om en helt annan prisklass på grejerna.

Canons eller Nikons eller Sony 85/1,8 på en FF är sjukt mycket vassare än en 2,8 zoom på m43 för en i sammanhanget spottstyver. (Sony har fördelen med bildstabilisering i kameran. I det här fallet också i objektivet, men det är dyrare och finns inte beg).

Sedan kan man förbättra det ytterligare, men det är ändå relativt lite förbättring för betydligt mer pengar. Det är sådant man kan ägna sig åt i ett senare skede, men det hör inte hemma som råd i det här läget.


/Mats
Om nogån har råd med 10.000kr passar tips för 15.000kr inte heller så bra ;-)
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
IJag vågar påstår att någon med APS-C kamera, som vet vad som påverka bokeh, kan skapa en snyggare bokeh en den som inte vet med en FF kameran.
Jo, såklart spelar handhavandet in, men i det här fallet är ju fotografen densamma så då utgår det ur ekvationen.

Så med den förutsättningen så är FF med en ljusstark primer totalt överlägset APS-C 100 gånger av 100. Det är klart att "bokeh-expert fotografen" som kan få bra släpp med APS-C också kan få det med en FF.


Med det sagt så går det alldeles utmärkt att få fin bokeh och kort skärpedjup med APS-C också. Den här bilden har jag tagit med Sony A580 som är en APS-C och Sony/Zeiss 135/1,8 @ f/2,0.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2537698.htm?set=mp


/Mats
 

TBone

Aktiv medlem
Lite nyfiken på varför TS sålde de fasta, ljusstarka objektiven om kort skärpedjup för porträtt och bra egenskaper i svagt ljus är av intresse.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Om nogån har råd med 10.000kr passar tips för 15.000kr inte heller så bra ;-)
Ok, jag såg inte att det var en fast gräns på 10 000, men det är väl bra med tips på flera saker även om man inte måste köpa allt samtidigt. Jag har inte tipsat om dyrare saker än det som TS budget täcker.

Beror lite på vad man väljer, men kamera + objektiv får man med det som jag tipsat om för under 10 000 kr. Sen kan man förstås köpa fler objektiv för ett par tusenlappar till och man kanske vill ha ett par blixtar osv.

Lite beg-priser på ett ungefär. Finns flera såna annonser här på FS köp/sälj och på Tradera:
Begagnad Nikon D610 kostar c:a 7000 kr.
Canon 6D en tusenlapp billigare, c:a 6 000 kr.
Canon/Nikon 85/1,8 c:a 2 000 kr.
Canon/Nikon 50/1,8 c:a 1500 kr.
Tamron 28-75/2,8 c:a 3 000 kr.


/Mats
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ok, jag såg inte att det var en fast gräns på 10 000, men det är väl bra med tips på flera saker även om man inte måste köpa allt samtidigt. Jag har inte tipsat om dyrare saker än det som TS budget täcker.

Beror lite på vad man väljer, men kamera + objektiv får man med det som jag tipsat om för under 10 000 kr. Sen kan man förstås köpa fler objektiv för ett par tusenlappar till och man kanske vill ha ett par blixtar osv.

Lite beg-priser på ett ungefär. Finns flera såna annonser här på FS köp/sälj och på Tradera:
Begagnad Nikon D610 kostar c:a 7000 kr.
Canon 6D en tusenlapp billigare, c:a 6 000 kr.
Canon/Nikon 85/1,8 c:a 2 000 kr.
Canon/Nikon 50/1,8 c:a 1500 kr.
Tamron 28-75/2,8 c:a 3 000 kr.


/Mats
Jag skulle ändå slå ett slag för D800/800E. För ett par tusen mer beg får man mycket mer kamera. Mycket bättre autofokus och bättre slutare. Det handlar inte bara om max slutartid eller x-synk utan om slutarens kvalitet - proffs vs amatör. Det ger bättre hållbarhet. Dessutom har D800/E det professionella gränssnittet som är lättare att sköta med handskar.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
D700

En FF som är billig nu är Nikon D700.
Visserligen är det bara 12 MP men allt är ju relativt.
På en 4K skärm kan man bara se 8 MP så även 12 MP kan behöva beskäras.
Jag har nu en 43" skärm där jag ser 4K upp till 90 cm
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En FF som är billig nu är Nikon D700.
Visserligen är det bara 12 MP men allt är ju relativt.
På en 4K skärm kan man bara se 8 MP så även 12 MP kan behöva beskäras.
Jag har nu en 43" skärm där jag ser 4K upp till 90 cm
Den tycker jag börjar bli väl gammal idag. Sensormässigt är frågan om inte de nyare APS-C har gått om den. Visst, bra AF och stor sökarbild men skulle personligen titta på lite nyare.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om man nöjer sig med ett 50/1,8 till att börja med, så får man ett sådant för 1000:- SP har tex ett till Nikon nu för 995:- med 6 mån garanti, man behöver ju inte köpa alla objektiv med en gång.

Om man sedan väljer Canon 6D eller Nikon 600, 610, 750, 800, 800E kan ju vara dagsformen som avgör, vad hittar man till bra pris, man kan nog hitta samtliga för 6000-10000:-, själv valde jag D750 (pga snabbast/säkrast AF i sämre ljus samt serietagning), men det är nog den som är dyrast och ligger sällan under 10000
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Den tycker jag börjar bli väl gammal idag. Sensormässigt är frågan om inte de nyare APS-C har gått om den. Visst, bra AF och stor sökarbild men skulle personligen titta på lite nyare.
Återigen- det finns massor av kameror som ligger över budget!
Jag tittade på IR Comparometer och ISO 12800
De bästa APS_C tex D7500 är bättre på brushantering svart-grått men klart sämre på rött.
A7S är suverän på allt men långt över budget....
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Återigen- det finns massor av kameror som ligger över budget!
Jag tittade på IR Comparometer och ISO 12800
De bästa APS_C tex D7500 är bättre på brushantering svart-grått men klart sämre på rött.
A7S är suverän på allt men långt över budget....
D800 8500kr. 50/1,8 AF-D 700kr. 85/1,8 AF-D <2000kr. Så ändå väldigt nära taket. En 35:a istället för 50:an höjer inte mycket. Är taket 10.000kr fast och inte ett öre mer, ja då är det kört. Men menas 10.000 med någon tusenlapps marginal anser jag att D800/E helt enkelt är så mycket mer kamera för lite pengar i tillägg.
 

PMD

Aktiv medlem
I den här inlägg på min hemsida har jag skrivit lite om bokeh. Jag har försökt illustrera också med några exempelfoton.

http://lahn.nu/fotografitips/bokeh-fotografi/

Jag vågar påstår att någon med APS-C kamera, som vet vad som påverka bokeh, kan skapa en snyggare bokeh en den som inte vet med en FF kameran.
Det som gäller för halvformat ("APS") gäller i så fall även för m4/3. På en m4/3-kamera har man ju stora möjligheter att montera många fina gamla objektiv så har rykte om sig att ge fin båkke. Det är bara en fråga om ekonomi. :)

TS hade dock även önskemålet att få bättre bilder i dåliga ljusförhållanden, och då är det ingen större poäng att byta från m4/3 till halvformat. För att få en märkbar förbättring på den punkten bör han gå över till småbild ("FF").
 

uffeL

Medlem
Tack för alla svar hittills. Förutom vikten, är det någon annan nackdel med fullformat som man borde tänka på?

Det är främst bokeh jag söker. Gillar det skarpt på porträttbilder och tycker inte riktigt mitt 12-40 pro presterar som jag vill.
Varför inte Oly 45mm 1,2?
Då slipper du byta system
 

PMD

Aktiv medlem
Olympus 45mm f/1.2

Har det objektivet bra båkke? Jag har inte sett så många bildexempel från det så jag har svårt att ha en åsikt. Finns det bra exempelbilder nånstans?
 
ANNONS