Annons

T/S-adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

ajoe

Aktiv medlem
Som jag är en konvertit från Nikon så hade jag Nikonobjektiv liggande och jag har köpt både "vanliga" adaptrar och en tiltadapter för att använda på min Fuji.

Allt från KIna och bara några hundralappar. Jag var på helgkurs med Serkan och han peppade mig att använda tiltadaptern till landskapsfoto, men vi var överens om att den adaptern var ganska skramlig.

Fördelen med adapterade objektiv är ju att man kan använda den till flera objektiv, vilka annars hade kostat en smärre förmögenhet (om de alls hade funnits att köpa).

Jag hittade Kipons T/S-adapter och tog hem den från Amazon.de. De kostade ca 350 EUR, vilket då ändå kan vara billigt med tanke på alla objektiv man INTE behöver köpa.

Det är jättestor skillnad mellan dem, Kipons adapter är betydligt stabilare, tillåter 12 graders tiltvinkel och har stabil låsning, förutom att den ju då också har shiftfunktionen.

En väldigt viktig skillnad är också att vridningsaxeln för lutningen ligger väldigt nära sensorplanet istället för att den ligger utanför fattningen som på den billiga no-nameadpetern.

Jag är mycket nöjd med Kipon-adaptern. Bilder: Kipon tilt, noname tilt och Kipon shift.
 

Bilagor

ANNONS