Annons

Döda digitalkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Lumixare

Medlem
Jag är helt ny här och hittar ingen annan frågetråd på stört.

Jag har en Lumix FX01 som displayen slutat visa bild från objektivet på. Displayen fungerar i sig. Alla funktioner visas, och de gr att ändra. Bilder från minneskortet visas.

Är det ens lönt att bära den till handlaren för koll? Och finns det några såna kvar? Funderar på en Lumix LX5 istället. Bor i Sthlm.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Om man läser din rubrik kan man lätt få uppfattningen att du är en analogkamerafanatiker av stora mått.

Jag är ytterst tveksam till om det lönar sig att laga.
 

Lumixare

Medlem
Om man läser din rubrik kan man lätt få uppfattningen att du är en analogkamerafanatiker av stora mått.

Jag är ytterst tveksam till om det lönar sig att laga.
Jag är inte fanatiker åt något håll. Snarare pragmatiker. På den tiden jag ägnade mig åt foto körde jag analogt, och har ett antal hus och gluggar kvar sen den tiden, som jag borde ha sålt när de fortfarande var värda något. Jag var lat, inte pragmatisk. Men efter att jag köpte FX01 har jag inte tagit en enda bild analogt. Att köpa en digital Leica är inte intressant, dels därför att kvalitén även på billigare digitala märkeskameror är betydligt bättre nu tack vare den tekniska utvecklingen, dels därför att jag inte längre är intresserad av att kånka omkring på en M-kanera. Sen är Leicas prissättning idag astronomisk efter principen "Proffsens betalar vad vi begär och det gör även de glada amatöridioterna som har råd." I och för sig är M-kamerorna säkert fortfarande hantverk.

Nej, jag tror inte heller att det är vare sig ekonomiskt eller utvecklingsmässigt försvarbart att reparera FXen. Så det får väl bli en LX-5, en kamera med skärpan och mekaniken hos Leica eftersom den även kan fås med röd logga. (Fast för några tusen i tillägg.) Jag kan ju alltid spetta loss loggan från ett hus och klistra fast den.... :)
 

Lumixare

Medlem
Jag tror dig, jag tyckte bara det var kul med rubriken: Döda digitalkameror ..Det låter en aningen aggressivt ^^
På ett sätt är det det. Analoga kameror kunde utstå nästan hur mkt som helst. Min Nikon F hamnade underst när jag snubblade från ett pendeltåg med platt fall på perrongen. Bucklig och dan fullföljde den ändå sina uppgifter. Och Leica M vet ju alla vad de tål.

De flesta digitalkameror är ju tämligen peckliga, om de inte motsvarar de gamla proffskamerorna och kostar därefter.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag har då inte haft några problem med mina digitala EOS kameror i magenesiumlegering (10D resp. 20D), de är rena pansarvagnarna. Min Panasonic LX2 har fungerat fint också.
 

Lumixare

Medlem
Jag har då inte haft några problem med mina digitala EOS kameror i magenesiumlegering (10D resp. 20D), de är rena pansarvagnarna. Min Panasonic LX2 har fungerat fint också.
Nej, men EOS fullföljer väl den stabila traditionen. Sen är japsen enormt duktiga på miniatyrmekanik. Det är ingen slump att Panasonic finns under Leicanamnet. M9 görs fortfarande för hand i Tyskland, och det står Made in Germany på Leicavarianten av LX-5, men fan trot.
 

Joel.S

Aktiv medlem
M9 görs fortfarande för hand i Tyskland, och det står Made in Germany på Leicavarianten av LX-5, men fan trot.
Dom monterar egentligen bara ihop den där. Dom flesta pryttlarna görs i Portugal till den.

Vi har ungefär samma problem med jobbet då vi säljer en del grejer till Ryssland. För att ryska kunder ska få subventioner av staten måste maskinen i fråga vara 'Made In Russia - Certifierad' Vilket man endast lyckas med när slutmonteringen görs det.

Därav 'Made In Germany' ;)
 

Lumixare

Medlem
Dom monterar egentligen bara ihop den där. Dom flesta pryttlarna görs i Portugal till den.

Vi har ungefär samma problem med jobbet då vi säljer en del grejer till Ryssland. För att ryska kunder ska få subventioner av staten måste maskinen i fråga vara 'Made In Russia - Certifierad' Vilket man endast lyckas med när slutmonteringen görs det.

Därav 'Made In Germany' ;)
Avser det både M9 och D-lux?
 
ANNONS