Annons

Canon 60D - Saltvatten - Försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

Yakong

Avslutat medlemskap
Hej!

Tappade min Canon 60D med Tamron objektiv i havet (saltvatten) under resa i Thailand för några veckor sedan, vilket resulterade i att kameran samt objektiv är helt förstörda. Försäkringsbolaget kräver självfallet ett intyg på att detta är korrekt, men min fråga är då vart skall jag vända mig? Såg att Intervision är ett auktoriserat serviceställe i Sthlm, men de har inte öppet på helger och jag behöver fixa detta så snabbt som möjligt. Finns det möjlighet att gå till vilket Canon-serviceställe som helst? Eller vad är det som gäller? Är helt blank på denna fronten, så tips mottages gärna! Samt då vart man skall vända sig i Sthlm-området.

Tusen tack!
 

PMD

Aktiv medlem
Ett tips som kommer försent, men som kanske kan vara värdefullt i framtiden:

Det är sällan vattnet i sig som förstör elektronik och finmekanik, utan det är saltjonerna som sätter igång korrosion. Om man kan ska man alltså snabbt stoppa ner kameran (eller vad det kan vara för elektronisk pryl) i en hink med rent sötvatten. Några byten av sköljvatten skadar inte heller.

Sen kan man låta grunkan lufttorka länge. Med lite tur så fungerar den efter det.

Några garantier lämnar jag dock inte. :)
 

schrunken

Medlem
Intervision låter som alternativet för dig, har du bråttom kan du lika gärna köpa en ny kamera om du inte har något cps avtal eller va det heter.
Räkna med några veckor innan domen kommer...
Jag råkade ut för en olyckshändelse i somras och försäkringsbolaget (i mitt fall hemförsäkringen, länsförsäkringar) hade inga synpunkter på vilket Canon-ställe jag lämnade in den på.
 
ANNONS