Annons

Äntligen Nikon D800

Palletheking

Aktiv medlem
piratobjektiv låter mycket när man kan få ett beg nikon 180 2,8 för en tredjedel av priset. Som dessutom bara väger hälften. Men det är klart, macro har sitt pris.

lma
Lothar, jag testade Sigmas 150 2,8 OS HSM Macro och jämförde med min 180 2,8 af-ed. Skärpemässigt jämnt skägg. Af kanske Sigman något snabbare, och klart tystare. I en provocerande situation med en fönsteutsmyckning som motiv gav Nikons 180 mm helt lilablå konturer. Med Sigman gick det inte i vare sig den eller någon annan situation att frambringa någon ca. OS fungerar ok. Ca 2-2,5 steg men klart sämre än Nikons 70-200 nya modellen. Bokeh / bakgrundsoskärpa så var de rätt lika med skillnaden åter igen, ca kring oskärpecirklarna hos nikonoptikens bilder. Vore intressant att veta hur bra af Sigmas nya 180 mm har.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Tack för infon.

Jag hade lite dålig start med Sigma för 6-7 år sedan. Men sedan dess har jag faktiskt några "pirat" som är helt OK. Men vid en rak jämförelse med original har jag alltid noterat bättre resultat med dessa.

lma
 

snap01

Aktiv medlem
första felet på min D800 är att batteriluckan redan lossnat men den har gjort det på D700 förut så det är samma kvalitet fortfarande. Visserligen har jag tagit lite bilder med den men den borde hålla lite längre än så.

shutter count

28452


2012-09-30 04:10:34.0
DSC_8325.JPG
NIKON D800
 

Falumas

Aktiv medlem
första felet på min D800 är att batteriluckan redan lossnat men den har gjort det på D700 förut så det är samma kvalitet fortfarande. Visserligen har jag tagit lite bilder med den men den borde hålla lite längre än så.

shutter count

28452


2012-09-30 04:10:34.0
DSC_8325.JPG
NIKON D800
Bildnummerräknaren började om på 0 idag så jag antar att jag har runt 10k bilder tagna med min. Batteriluckan sitter fortfarande bra.

Är du i Australien eftersom du redan har 30/9 hos dig?

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
har inte ställt in datum brukar vara lite slarvig med det.
Mycket kan man säga om Nikons GPS-tillbehör, men ställer in tiden bra gör det. Brukar sätta på GPSen någon gång i månaden mest pga tiden faktiskt. Själv tycker jag att det är bra att ha rätt tid när man tittar på bilderna. Vilken tid var det som ljuset var så bra igår ETC.

/Karl
 

keckax

Aktiv medlem
första felet på min D800 är att batteriluckan redan lossnat men den har gjort det på D700 förut så det är samma kvalitet fortfarande. Visserligen har jag tagit lite bilder med den men den borde hålla lite längre än så.

shutter count

28452


2012-09-30 04:10:34.0
DSC_8325.JPG
NIKON D800
Har aldrig råkat ut för detta, men du kanske har ovanan att råka ställa ner kameran med luckan öppen?

/K
 

Photocon

Aktiv medlem
Har aldrig råkat ut för detta, men du kanske har ovanan att råka ställa ner kameran med luckan öppen?

/K
Inte jag heller, trots ett antal Nikonkameror med i stort sett samma typ av lucka. Dock är det en klen konstruktion som egentligen är under all kritik på en kamera i 25k-klassen.

Men jag har å andra sidan varit jäkligt försiktig med kamerorna vad gäller batteriluckan. Nu struntar jag i det eftersom jag har ett vertikalgrepp monterat på min D800.

//Lennart
 

angelcom

Aktiv medlem
"Önskas Extra Damm?"

Hej. Vet inte om jag går OT här, men ignorera mitt inlägg om så är fallet.

Jag är Canonfotograf som köpt en D800. Jag reagerar på att kameran i jämförelse med min Canon EOS 5D2 genererar betydligt mer damm på sensorn. Detta är min högst personliga erfarenhet och är INTE menat som ett exakt vetenskaplig inlägg. Så jag är mer ute efter era erfarenher och kunskaper på området än en VS-diskussion.

Så: Vad tror ni? Genererar D800 mer damm än min 5D2?

Tack på förhand.
 

Photocon

Aktiv medlem
Har både D800 och 5DMkIII (har sålt min MkII) och har inte märkt något skillnad vad gäller damm mellan dem. Kanske var annorlunda med 5DMkII. Men jag tror inte det. Det hela kan ju bero på om du använder en viss typ av zoom som är en "dammsugare". Finns ju en del konstruktioner som mer eller mindre drar in damm vid zoomning.

//Lennart
 

snap01

Aktiv medlem
Har aldrig råkat ut för detta, men du kanske har ovanan att råka ställa ner kameran med luckan öppen?

/K
nej knappast lika lite mitt fel som att gummit sväller på min 14-24 för andra gången den byttes för ett år sedan sist. Varför skulle jag sätta ner kameran med luckan öppen? Däremot så laddar jag nästan alltid batteriet varje dag men kameran bör hålla en öppning av luckan per dag. Just sådana fel som att gummit på kameran släpper och att gummit på objektiv sväller samt batteri luckan pajar det är standard på typ samtliga Nikon prylar jag haft har aldrig hänt med canon trots att jag körde det i många år o haft ett gäng kameror från dom.
 

snap01

Aktiv medlem
Hej. Vet inte om jag går OT här, men ignorera mitt inlägg om så är fallet.

Jag är Canonfotograf som köpt en D800. Jag reagerar på att kameran i jämförelse med min Canon EOS 5D2 genererar betydligt mer damm på sensorn. Detta är min högst personliga erfarenhet och är INTE menat som ett exakt vetenskaplig inlägg. Så jag är mer ute efter era erfarenher och kunskaper på området än en VS-diskussion.

Så: Vad tror ni? Genererar D800 mer damm än min 5D2?

Tack på förhand.
i det här fallet upplever jag min D800 som betydligt mindre benägen att dra på sig damm märker klar skillnad mot D700 o 5d mark 2.
 

Photocon

Aktiv medlem
Kan det vara så att dammet syns tydligare med högre upplösning, eller tänker jag galet?
Tror inte det. Var inne på den tanken först, men det borde i så fall uppmärksammats ännu tydligare på pixelstinna APS-C som exempelvis NEX-7 (som dessutom har helt oskyddad sensor vid objektivbyte).

//Lennart
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Min erfarenhet av D800 är efter 2 veckor följande:

1. Den KRÄVER riktigt bra optik för att leverera, sämre optik undanbedes...............

2. Man ser ibland FÖR mycket detaljer, som ögat egentligen inte uppfattar ;-).

3. Det behövs en RIKTIGT bra dator (grafikkort/internminne minst 8GB/riktigt bra skärm) vilket jag visste om..................

4. Man får arbeta mer med isoinställningar (känslig sensor?) annars tycker jag att den ger lite bättre kontrast än mina "gamlingar" :).

5. Som någon annan oxå nämde: stativ är inte fel, annars börjar jag nog att "växa" ihop med den här kameran.
 

keckax

Aktiv medlem
nej knappast lika lite mitt fel som att gummit sväller på min 14-24 för andra gången den byttes för ett år sedan sist. Varför skulle jag sätta ner kameran med luckan öppen? Däremot så laddar jag nästan alltid batteriet varje dag men kameran bör hålla en öppning av luckan per dag. Just sådana fel som att gummit på kameran släpper och att gummit på objektiv sväller samt batteri luckan pajar det är standard på typ samtliga Nikon prylar jag haft har aldrig hänt med canon trots att jag körde det i många år o haft ett gäng kameror från dom.
Gummit svällde på min D200 och D300. Dock klarade sig min D700 från den sjukan.
I början på nittiotalet använde jag Canon och hade samma problem med 80-200.

Kanske Canon till skillnad mot Nikon numer löst problemet..?

/K
 

Tell

Aktiv medlem
Min erfarenhet av D800 är efter 2 veckor följande:

1. Den KRÄVER riktigt bra optik för att leverera, sämre optik undanbedes...............

3. Det behövs en RIKTIGT bra dator (grafikkort/internminne minst 8GB/riktigt bra skärm) vilket jag visste om..................

4. Man får arbeta mer med isoinställningar (känslig sensor?) annars tycker jag att den ger lite bättre kontrast än mina "gamlingar" :).
1. Nej, den KRÄVER inte bra optik, den optiken som har funkat fint på t ex en D700 funkar MINST lika bra på en D800.

3. Jag har en ganska normal dator (i5 med 8gb ram) o den klarar D800-filer utan några som helst problem. O skärmen är minst lika viktiga till alla andra kameror också?

4. Det är ingen som helst skillnad på vilka iso-tal man ska arbeta på mot andra kameror?
 

Palletheking

Aktiv medlem
1. Nej, den KRÄVER inte bra optik, den optiken som har funkat fint på t ex en D700 funkar MINST lika bra på en D800.

3. Jag har en ganska normal dator (i5 med 8gb ram) o den klarar D800-filer utan några som helst problem. O skärmen är minst lika viktiga till alla andra kameror också?

4. Det är ingen som helst skillnad på vilka iso-tal man ska arbeta på mot andra kameror?
Håller med här. Det som dock skiljer är slutartidsformeln gentemot brännvidden. 1/60 med en 50 mm känns i långsammaste laget. Svårare att få till skärpa med långsamma tider. Vad gäller iso förstår jag inte alls vad som menas. Upp till 3200 matchar den D3s utan vidare, fast jag tycker bruset är snyggare på D800 och filerna upplever jag som renare.
 

Mesch

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt varför så många insisterar på att kameran kräver bra objektiv. Inga objektiv blir sämre av att sitta på en D800.
Det blir väl lättare att skilja på bra och dåliga objektiv då skillnaden faktiskt kan registreras på en D800, till skillnad från D80 :)
 

Petsan

Aktiv medlem
Intressant, det där med kräver. Det tycks ju som om de högupplösta kamerorna generellt levererar bättre detaljer än vad motsvarande lågupplösta kameror gör med samma optik, må vara en "sämre" optik. Diskussionen var ungefär den samma när D3x kom, vill jag minnas. Det intressanta borde vara vilken optik krävs för att D800 skall komma till sin rätt. Ibland kanske en potentiell D800-spekulant borde uppgradera objektivbeståndet i första hand (även om riktigt bra objektiv faktiskt kan vara ganska dyra och nu D800 är relativt billig...). Vore intressant att t ex jämföra vilken vinst i upplösning D800 motsvarar mot D3/D700 mätt i t ex bländarsteg, t ex "du kan fota på bländare 5.6 med D800 och fortfarande matcha D3 på bländare 8 med det och det objektivet". En utmaning för den med mycket fritid... Motsvarande "race" mellan D800e/D800/D600 vore intressant...
 
ANNONS