Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D7100-Nikon AF-S 80-400/4.5-5.6G ED VR

Produkter
(logga in för att koppla)

padraget

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Nikon D7100 och funderar på att köpa ett Nikon AF-S 80-400/4.5-5.6G ED VR är det någon som provat dessa tillsammans och hur blir resultatet?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det blir EXAKT som om man tar en "ganska" till "definitivt" bra zoom och sätter på en mycket bra APS-kamera med 24MP?

Den fungerar alldeles utmärkt på en D800 iaf, och enligt vad jag vet fungerar den på D7100 också. Jag vet inte riktigt vad du förväntar dig för svar, men var lite försiktig med sådana här frågor!

Beroende på vem som svarar, samt naturligtvis hur väl deras utrustning fungerar och hur just det exemplaret av zoomen är och fungerar med kamerans AF kommer du få exakt lika många olika åsikter som du får svar. Och de kommer vara åsikter, inget annat.

Min åsikt: Objektivet är riktigt skarpt från 80-250, har en svacka vid ca 300, och blir aningens, aningens skarpare vid 400 igen. Det är ganska snabbt i AF, reagerar bra och snabbt. Stabiliseringen tål inte att man viftar hur som helst på 300-400mm, men å andra sidan - ingen långzoom som klarar lika mycket i den längre änden av zoomomfånget. Den låga vikten är riktigt trevlig.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
7100 är ju en mkt kompetent kamera.

Jag vet inte vilken DX kamera som skulle leverera bättre bilder med det objektivet..

lma
 

padraget

Aktiv medlem
Tackar för komentarerna.
jag har ett sigma 120-400 som jag inte är så nöjd med kommer jag att märka stor skilnad mellan dom?
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Jag testade dessa objektiv

förra sommaren. I och för sig på en D3s, och det var påtaglig skillnad på bilderna.


lma
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej!

Jag har en Nikon D7100 och funderar på att köpa ett Nikon AF-S 80-400/4.5-5.6G ED VR är det någon som provat dessa tillsammans och hur blir resultatet?
Hej!

Jag har hunnit med lite drygt 2500 bilder med den kombinationen och det fungerar alldeles utmärkt.

AF-S 80-400 är bättre (och avsevärt dyrare) än Sigma 120-400. Tydligaste skillnaderna är att 80-400 är skarpare överlag och i synnerhet vid 400 mm och extra i synnerhet med maxbländare. Där 120-400 behöver bländas ned minst ett, gärna två steg vid 400 mm kan du köra 80-400 fullt öppet utan problem. Dessutom är stabiliseringen i 80-400 effektivare.

Smaken för hur stora och tunga objektiv man bekvämt handhåller varierar, men jag tycker AF-S 80-400 känns ungefär som en 70-200/2,8, dvs helt ok att handhålla på frihand. Vilket är tur eftersom stativfästet är den svagaste punkten hos AF-S 80-400. Men enbensstativ rekomenderas ändå som tillbehör.
 

Petsan

Aktiv medlem
OK! Någon som har koll på hur väl den nya versionen presterar i teleläget, givet den höga upplösningen i D7100?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
OK! Någon som har koll på hur väl den nya versionen presterar i teleläget, givet den höga upplösningen i D7100?
För att upprepa det svar jag gav i förrförra inlägget :)

Jag har hunnit med lite drygt 2500 bilder med den kombinationen och det fungerar alldeles utmärkt.
 

Ken1.a

Aktiv medlem
OK! Någon som har koll på hur väl den nya versionen presterar i teleläget, givet den höga upplösningen i D7100?
Hej!
Såg av en tillfällighet Scott Kelby som hade testat den kombinationen och
han var rätt överväldigad av den.
Kameran är ju riktigt vass och den nya 80-400 går ju inte heller av för hackor så visst
verkar det mycket lovande!
Den är tydligen väldigt bra på 400 och även då på största bländaren.

Med vänlig hälsning, Kenneth
 
ANNONS