Annons

Gatufoto m.m. i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Skall till New York om ett par veckor!

Kommer så klart bli en fotoresa till viss del :)

Men frågan är, vad gäller där gällande gatu-foto, dvs att fotografera folk på gatan?
Tillåtet som det är i Sverige? Eller inte tillåtet?



/Jocce
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Lagarna kan jag inte.
Visst är lagar viktiga att följa men det viktigaste är att du aldrig smyger med kameran, oavsett situationen. Endast om lagen förbjuder fotografering bör man avstå enligt mig och den lagen finns vad jag vet inte där ;)

Sök på ordet situationsintegrering här i forumet så ser du mina tankar kring detta med att aldrig smyga med kameran.

Ärlighet är viktigt. Om du måste betala folk på gatan för att fotografera dem så har man enligt mig misslyckats, då förblev man en människa som tog något ifrån den andre :/
Graden av hur väl man situationsintegrerat bestämmer hur nära man kan gå med kameran.

Ett reportagefoto tar ofta något ifrån den fotograferade, det gör sällan den som arbetar 100% dokumentärt, den får i långt större utsträckning. Två helt olika approacher. Värt att ägna ett par hundra tankar kring. Många tror att det är samma sak. Ack ..

Ingen människa närmar sig oförsiktigt en främmande, ängslig och tydligt rädd hund, då går man omvägar. Samma sak är det med den människan som upptäcker att en "fotograf" smyger med sin kamera och/eller agerar skrämd.

Nä situationsintegrera dig väl och släng på den vidaste vidvinkel du har!

Ngr snabba måndagstankar.
/N
 
ANNONS