Annons

Filma polis?

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Den där KG, KGS, HDFS, whatever, har för vana att göra så märkligt nog.

Jag vet inte hur många trådar jag har sett honom gräva upp från graven de senaste månaderna.
Ett år är väl ingenting. Kom igen när det grävs upp fem år gamla trådar om kattbilder istället.
 

PMD

Aktiv medlem
Om jag står och filmar en polis eller flera på allmän plats.
Vad har han för rättigheter? Kan han be mig inte filma honom, kan han be mig stänga av videon och radera den?
Be dig kan alltid polisen göra. Jag antar att vad du vill veta är om du måste lyda.
Svaret är ja, du måste lyda om du inte vill råka illa ut, poliser kan missbruka sin makt rätt mycket utan att det får några negativa konsekvenser för dem.

Om du vill låta bli att lyda polisen, och alltså fortsätta att filma, så är det bästa att ha en kompis i närheten som filmar er båda. Då finns det bevis när polisen tar till övervåld mot dig. Kompisen bör helst stå dold så att polisen inte ser honom/henne.

Det finns förstås också legitima skäl för en polis att stoppa dig från att filma, t.ex. om du står ivägen och hindrar polisens arbete, men då kan du fortsätta att filma så fort du har avlägsnat dig så att du inte längre hindrar polisens arbete.
 
ANNONS