Annons

Får inte fotografera mitt barn på Luciatåget... - enl. PUL

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Oquist

Avslutat medlemskap
Dokumentationen av barnens aktiviteter i (för-)skolan är lika mycket till för barnen själva som för deras föräldrar. Tycker du inte att det är roligt att titta på bilder från din barndom? Och kanske visa de bilderna för dina egna barn?
Tycker jag att är det bästa, kolla på kort ... vet inte alls varför jag har en kamera :)

I alla fall så har jag mer kort tagna (tagna, inte sparade) det senaste halvåret än vad mina föräldrar har på fyra syskon under hela våran livstid (hittills). Jag vet inte hur många kort de har tagit själv på dagis eller skola. Men räknar jag och uppskattar enbart skolavslutningar så känns det som en rimlig siffra är max 10-15 kort från grundskolan och då tror jag inte att alla avslutningar är med.

Från dagis kan jag inte komma ihåg att det finns något kort tagna på mig av mina föräldrar.

Men de som har kort från dagis, är det inte värt att fundera på om det kanske frågades om lov innan kameran togs fram? Eller snurrade man på?

När det gäller mängden kan givetvis mina föräldrar vara ett undantag, normal/snitt/ellevaddetkallas-fallet kanske är mycket högre. Men det fanns ju en teknisk begränsning och en liten ekonomisk begränsning, men kan inte säga om de matade på med 36 kort för varje session kameran togs fram. Och det var väl kanske en lite större sållning om när och vad man fotade.


Men för att se dom så måste man besöka mina föräldrar personligen.


Jag hade 2000 kort tagna under en tvårsperiod med min första digitalkameran mot kanske 2-300 tagna med min tidigare kamera. Nu i år har jag bara drygt 400 bilder, men då har jag lärt mig att rensa. Så de 2000 korten är också många som nästan är dubbletter.

Det är inte exakta siffror givetvis, jag skulle kunna kolla snabbt på datorn för den siffran men poängen med siffrorna är den massiva skillnaden.

Hur lätt man sprider dem har jag för mig att det diskuterats om.
 

PMD

Aktiv medlem
Otroligt osunt att ifrågasätta skolornas behov av en kamerafri miljö. Låt dom bestämma sitt. Det finns skäl till det, även om det är felaktigt att hänvisa till PUL.
Skolor är inga offentliga platser och skolkataloger är inga allmänna handlingar. Det är en sluten miljö där man lämnar ifrån sig det käraste man har.

Respektera att det är barnens arbetsmiljö. En plats där de brottas dagligen med att upprätthålla moral och etik hur man beter sig mot varandra. Dom har oftast ett totalt fotoförbud för att inga kränkande bilder på dem kan användas i mobbningssyfte från omklädningsrum mm.

När sedan en vuxen kliver in med en fet kamera och fullkomligt pissar på deras försök att hålla skolan som en frizon och en trygg plats att vara på så är det tragiskt. Att man ens tar diskussionen. Och att ens fundera på att ställa sig utanför skolans stängsel och fota in för "att man kan" ? Låter lite udda, på gränsen till perverst.
Det är lite udda att läsa att en förälder "pissar" på sitt barns försök att hålla skolan som en frizon. Jag tror att du misstar dig grovt på fotograferande föräldrars avsikter. Tror du inte att barnen har sett en kamera förrän de blir fotograferade i luciatåget?
 
Dokumentationen av barnens aktiviteter i (för-)skolan är lika mycket till för barnen själva som för deras föräldrar. Tycker du inte att det är roligt att titta på bilder från din barndom? Och kanske visa de bilderna för dina egna barn?
Det är jättekul att det finns bilder på mig som barn trots att jag växte upp på 70-talet. Risken att dagens barn inte skulle få se bilder på sig själva torde vara obefintlig med tanke på antalet kameror och fototillfällen.

Att inte störa barnen under sitt framträdande tycker jag är jättebra. Vissa barn gillar inte alls allt fotande. Och framför allt så ser jag inga problem alls med att ta hänsyn till de barn som lever under skyddad identitet.
 

PMD

Aktiv medlem
Men de som har kort från dagis, är det inte värt att fundera på om det kanske frågades om lov innan kameran togs fram? Eller snurrade man på?
All den här fotonojan tycks mig vara en relativt modern företeelse. Jag har inga som helst minnen av att någon brydde sig om att fråga innan de tog bilder när jag växte upp. Det var helt naturligt att folk tog bilder på kalas, vid midsommarfirande, på skolavslutningar, på luciatåg, etc, etc.

(Och för att förekomma så vet jag förstås att Facebook inte fanns när jag växte upp. Jag tror att jag borde ha märkt om det fanns ...)
 

afe

Aktiv medlem
Fotonojjan är naturligtvis ett nytt fenomen, så jag förstår inte ens varför det tas upp hur det var när såna som jag var små. Jag lägger själv upp bilder av mig och mina barn som många andra skulle dra sig för, och jag har bloggat om det några gånger.

Det är dock ändå så att en del inte VILL vara med på Facebook eller andra ställen på nätet, och jag kan lova att om bilden väl hamnat där på ett eller annat sätt så blir den kvar. Jag har själv lagt ut bilder (som inte har med mina eller andras barn) på nätet som jag inte kan bli av med hur jag än bär mig åt.

Ja, jag får fotografera nästan vad som helst, men jag måste inte göra det och jag måste inte lägga upp allt på nätet.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
All den här fotonojan tycks mig vara en relativt modern företeelse. Jag har inga som helst minnen av att någon brydde sig om att fråga innan de tog bilder när jag växte upp. Det var helt naturligt att folk tog bilder på kalas, vid midsommarfirande, på skolavslutningar, på luciatåg, etc, etc.

(Och för att förekomma så vet jag förstås att Facebook inte fanns när jag växte upp. Jag borde ha märkt om det fanns ...)
Ja vid luciatåg och andra tillställningar tänkte inte på dom nu, där togs det nog slut på några rullar för en del kanske utan att man om ursäkt s.a.s.

Utan hamnade in generellt på besök i förskolan vid andra tidpunkter, även om TS är om luciatåg.

Det finns ju de skolor som lyfter fotoförbudet imorgon under luciatåget också, inte att förglömma.
 
All den här fotonojan tycks mig vara en relativt modern företeelse. Jag har inga som helst minnen av att någon brydde sig om att fråga innan de tog bilder när jag växte upp. Det var helt naturligt att folk tog bilder på kalas, vid midsommarfirande, på skolavslutningar, på luciatåg, etc, etc.

(Och för att förekomma så vet jag förstås att Facebook inte fanns när jag växte upp. Jag borde ha märkt om det fanns ...)
Precis som du skriver är medvetenheten om bildspridning en helt annan idag eftersom internet finns numera. Däremot skulle jag inte kalla det en generell nojja.
 

Petsan

Aktiv medlem
Dags att logga ut...

Jaha, nu har jag fattat beslutet att avvika från FS. Detta var en tråd för mycket i denna anda. Väldigt tråkigt att även FS drabbats av alla dessa falukorvsfascister. Ber härmed att få tacka för mig, jag har bättre saker att göra än att traggla mig igenom alla dessa forumtrådar som på förhand verkat intressanta. Jag orkar inte peta russin längre, min tid är för dyrbar. I morgon skall jag gå på två av mina barns luciafirande utan kamera och se dem tillsammans med sina kompisar med allehanda hudfärg, somliga kändisbarn vars föräldrar inte borde behöva jaga runt på sociala medier i jakt på bilder av sina barn. Får jag lite tid över kanske jag ska strosa lite på stan och fota "samhällets förfall" och allehanda "kommunistfasoner" (eller, som jag gärna kallar det: medmänsklighet).

Roger and Out!
 

pal123

Aktiv medlem
"enligt Skolverket är det direkt olämpligt att tillåta fotografering på skolor där det går barn med skyddade personuppgifter."

Varenda skola har knappast barn med skyddade personupgifter (i så fall skulle vi ha ett gigantiskt problem i Sverige med att folk förföljs och hotas, och det löser vi inte med fotoförbud i skolor), så något generellt fotoförbud behövs alltså inte.

Och svepskäl som att PUL förbjuder fotografering av barn ska man förstås inte ta till.
Hur vet du detta ?
Varenda skola har knappast barn med skyddade personupgifter

Skolerna går knappast ut med dessa uppgifter.
 

eskil23

Aktiv medlem
Du vill att där ska lik på bordet, för där ska komma ett fotoförbud ?
Ja, faktiskt. Som jag ser det så är rätten att fotografera en grundläggande rättighet i stil med yttrandefrihet och tryckfrihet. Det ska till mycket starka skäl för att inskränka den friheten. Rikets säkerhet är ett sådant skäl och därför har jag inget problem med att det är fotoförbud på militära och sammhällsviktiga anläggningar. Men på skola och förskola, nej.

Bättre då att åtala folk enligt PUL som publicerar bilder och namn på folk som inte har gett sitt tillstånd.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Man tycker inte det borde vara så svårt att få till stånd en kompromiss, eftersom det ju endast är publiceringen som är problemet.

- Fotoförbud till vardags. Vill man fotografera i skolan (t.ex. som journalist) måste man ansöka om skilt tillstånd av rektorn/föreståndaren, som dikterar var man får och inte får fotografera.

- Tillåtet att fota vid tillfällen då föräldrar m.fl. är inbjudna. Låt föräldrarna skriva under ett kontrakt när eleverna börjar i skolan/förskolan/dagis, i vilket de intygar att inte publicera bilder från skolan utan explicit tillstånd av rektorn/föreståndaren. Om det inte respekteras borde det kunna ge rättsliga påföljder.

Man borde också införa undervisning i skolan om fotografering och publicering av bilder. De som kan göra värst skada är alla aningslösa människor som fotograferar hejvilt med sina mobiler och lägger upp mer eller mindre smickrande bilder till höger och vänster utan minsta eftertanke. Inte de som vill ta bilder på sin lilla stjärngosse i ett luciatåg, för att ha som ett minne från barndomen i ett fotoalbum.


Den här sortens fotoförbud som man ställvis infört leder bara i förlängningen till ännu mer restriktioner för all fotografering. Snart får man väl inte fota nånstans längre om trenden håller i sig. Risken att en gatufotograf råkar plåta nåt skyddsobjekt måste ju vara överhängande...
 
Ja, faktiskt. Som jag ser det så är rätten att fotografera en grundläggande rättighet i stil med yttrandefrihet och tryckfrihet. Det ska till mycket starka skäl för att inskränka den friheten. Rikets säkerhet är ett sådant skäl och därför har jag inget problem med att det är fotoförbud på militära och sammhällsviktiga anläggningar. Men på skola och förskola, nej.

Bättre då att åtala folk enligt PUL som publicerar bilder och namn på folk som inte har gett sitt tillstånd.
Johan, känner du till den verklighet som barn med skyddad identitet lever i?

I min värld finns inget starkare skäl än att värna barns rättigheter. Innebär det att jag som fotograf inte alltid får fotografera precis som jag vill, ja då är det en konsekvens jag accepterar utan att blinka.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS