Annons

Problem med Sigma 17-70

Produkter
(logga in för att koppla)

Linss

Ny medlem
Hej! Jag köpte ett Sigma 17-70 i våras och upptäckte att det "ramlar" ut när jag vinklar kameran framåt, dvs zoomar in på max zoom. Det är oerhört irriterande då man måste hålla i objektivet för att det inte ska zooma in om man ska ta kort på, säg en sten på marken, eller vad som helst. Jag har aldrig upplevt detta med något annat zoomobjektiv där de alltid har ett motstånd som gör att objektivet inte frivilligt "glider ut" så fort man vinklar kameran nedåt.

Jag lämnade in det på garantin på Elgiganten och fick tillbaka det utan anmärkningar och beskrivningen "att de inte kunde göra något åt jordens tyngdlag". Ska objektivet verkligen vara såhär? Eller har jag fått ett dåligt exemplar som det faktiskt är fel på?

Hjälp!

Detta får mig att inte vilja använda objektivet, känns som att det var 3000 kr i sjön.
 

PFH

Avslutat medlemskap
Det är inget ovanligt på ljusstarka zoomar med stora tunga linser.
Trögheten varierar ibland mellan olika exemplar av samma objektiv.
Just därför finns det en låsknapp på zoomen, så att den inte zoomar ut när man t.ex. lägger den i eller tar den ur kameraväskan.
 

matti

Aktiv medlem
'Zoom-creep'. Så är det. Bara att acceptera. Vanligt på objektiv i 'mellanklass' som har tämligen tunga linser men fortfarande enkel mekanisk konstruktion med mycket plast mot plast i zoom-mekanismen.
 

Lawson

Aktiv medlem
'Zoom-creep'. Så är det. Bara att acceptera. Vanligt på objektiv i 'mellanklass' som har tämligen tunga linser men fortfarande enkel mekanisk konstruktion med mycket plast mot plast i zoom-mekanismen.
Så plast mot plast skulle göra det glider lättare?

Jag tror mer på bristfällig konstruktion, för lite fett eller för tunt fett.


Micke.
 

matti

Aktiv medlem
Det är sällan fett i zoom-mekanismen på moderna enklare objektiv. Problem med plast är att det nyper om passning är för tight. Då väljer tillverkarna hellre istället att ha aningen mindre tight => gluggen känns fin spritt ny, men så fort den glappar upp sig med lite användning börjar zoomen krypa.
 

Lawson

Aktiv medlem
Det är sällan fett i zoom-mekanismen på moderna enklare objektiv. Problem med plast är att det nyper om passning är för tight. Då väljer tillverkarna hellre istället att ha aningen mindre tight => gluggen känns fin spritt ny, men så fort den glappar upp sig med lite användning börjar zoomen krypa.
Det här är inget ovanligt problem när det gäller den här zoomen, jag uppfattar det som hon har haft problemet från start.
Ser man till vikten så är det inget som indikerar att det skulle vara onormalt mycket plast i just den här konstruktionen.
Inte så vackert men det här kanske kan lösa problemet. http://www.dpreview.com/forums/thread/3101709

Micke.
 

matti

Aktiv medlem
Ja, gummisnoddsknepet är en klassiker :) Exempel på objektiv som hade rejält zoomkryp är Nikons första modell av 18-200/3,5-5,6. Till modell II tajtade de till mekanismen, med följd att en del klagade på att den var en aning trög att zooma. Detta med att både ha kakan och äta den ;-)
 

PatrikBerg

Aktiv medlem
Just det objektivet (iaf det jag har, vi kanske har olika årsmodeller) har ju en knapp som låser objektivet i 17mm läget så att det inte ska glida ut när man håller det upp och ned. Så det borde ju inte komma som en större överraskning att den kan glida ut.

RED/ Såg nu att detta redan var nämnt
 

tarragona

Aktiv medlem
Det här är inget ovanligt problem när det gäller den här zoomen, jag uppfattar det som hon har haft problemet från start.
Ser man till vikten så är det inget som indikerar att det skulle vara onormalt mycket plast i just den här konstruktionen.
Inte så vackert men det här kanske kan lösa problemet. http://www.dpreview.com/forums/thread/3101709

Micke.
Hej har samma problem med att den glider ut var kan man få tag på ett sådant gummiband?
 

Lawson

Aktiv medlem
Hej har samma problem med att den glider ut var kan man få tag på ett sådant gummiband?
Har jag dålig koll på, du får göra en googling. Men som sagts en lagom grov cykelslang borde väl ge dig band så det räcker livet ut.
Du kan ju även testa o-ringar i olika grovlekar och storlekar precis i skarven, ibland verkar det som det inte behövs mycket extra friktion för att lösa problemet.

Micke
 
ANNONS