Annons

Fuji X100 frågor&tips

Produkter
(logga in för att koppla)

MattisBodin

Aktiv medlem
Hej!

Nu är det så att jag ska till att köpa en Fuji X100 nånstans snart och har lite frågor.

1. Hur fungerar eye-fi kort i kameran?

2. Tips på "standard"-störiga problem och hur man undviker dom?

3. Must-have tillbehör?

4. X100 vs X100S, hur stor skillnad är det i hastighet egentligen?

5. "Bra" pris?

6. Närgräns i makro-läge och hur man aktiverar det?


Tack på förhand :)

///Mattis
 

David F Stop

Aktiv medlem
Hej!

Nu är det så att jag ska till att köpa en Fuji X100 nånstans snart och har lite frågor.

1. Hur fungerar eye-fi kort i kameran?

2. Tips på "standard"-störiga problem och hur man undviker dom?

3. Must-have tillbehör?

4. X100 vs X100S, hur stor skillnad är det i hastighet egentligen?

5. "Bra" pris?

6. Närgräns i makro-läge och hur man aktiverar det?


Tack på förhand :)

///Mattis
1. Vet ej. Jag har själv en X100S och överföra bilder till min mobil (Galaxy Note II) med en usb otg (on the go) kabel. Det går riktigt fort och du kan zooma till 100% för fingranskning innan du importera. Kabeln kosta typ 90:- och fungera med de flest android tabletter och mobiler.
2. Köp en extra batteri eller 2. Största problemet är batteritiden.
3. A wrist band.
4. Vet ej. X100S är inte super snabb.
5. 3000-4000
6. Använd bakfocusknappen i manual focusläge så behöver du alndrig ändra i inställningar
 

FransGlans

Aktiv medlem
Hej!

Nu är det så att jag ska till att köpa en Fuji X100 nånstans snart och har lite frågor.

1. Hur fungerar eye-fi kort i kameran?

2. Tips på "standard"-störiga problem och hur man undviker dom?

3. Must-have tillbehör?

4. X100 vs X100S, hur stor skillnad är det i hastighet egentligen?

5. "Bra" pris?

6. Närgräns i makro-läge och hur man aktiverar det?


Tack på förhand :)

///Mattis
1. Oxå nyfiken på detta. Har läst att det är en besvärlig upplevelse, men osäker som sagt.

2. Jag har x100 skall tilläggas. Enda störiga sak är att auto iso är begränsat till 3200iso. Resten är en dröm.

3. Filter adapter och motljusskydd (från ebay)

4. Har sett mycket jämförelse bilder. Om man säger så här, jag skulle inte byta min mot x100s även om bytet var gratis. Den "organiska" och filmliknande look från x100 är mycket härlig.

5. Billigaste jag sett är 3500:- rimligt är väl 4000sek.

6. Firmware 2.0 gjorde så att närgränsen blev närmre. Jag behöver aldrig switcha till makroläget längre.

Af på x100 är fortfarande rätt långsam. Ska man fota människor i rörelse inomhus så behöver dom vara relativt stilla.
Jag tänkte att x100 kunde vara min enda kamera. Men jag kompletterade med en billig dslr och 50 1.8 för att täcka den snabba porträtt fotandet.

Filerna från x100 är dock något extra. Jag njuter verkligen av att se bilder från landskap å olika miljöer.


Lycka till.
 

MattisBodin

Aktiv medlem
1. Oxå nyfiken på detta. Har läst att det är en besvärlig upplevelse, men osäker som sagt.

2. Jag har x100 skall tilläggas. Enda störiga sak är att auto iso är begränsat till 3200iso. Resten är en dröm.

3. Filter adapter och motljusskydd (från ebay)

4. Har sett mycket jämförelse bilder. Om man säger så här, jag skulle inte byta min mot x100s även om bytet var gratis. Den "organiska" och filmliknande look från x100 är mycket härlig.

5. Billigaste jag sett är 3500:- rimligt är väl 4000sek.

6. Firmware 2.0 gjorde så att närgränsen blev närmre. Jag behöver aldrig switcha till makroläget längre.

Af på x100 är fortfarande rätt långsam. Ska man fota människor i rörelse inomhus så behöver dom vara relativt stilla.
Jag tänkte att x100 kunde vara min enda kamera. Men jag kompletterade med en billig dslr och 50 1.8 för att täcka den snabba porträtt fotandet.

Filerna från x100 är dock något extra. Jag njuter verkligen av att se bilder från landskap å olika miljöer.


Lycka till.
Det låter ju bra :) Jag förväntar mig inget under av hastighet och när det behövs så har jag en Canon 7D med 50 1.8, 17-55 2.8 IS USM och 70-200 4.0 USM till förfogande.
 

peter schwartz

Aktiv medlem
Ett tumgrepp är absolut ett måste för mig iaf. Finns billigt på ebay. I kombination med en handledsrem är det perfekt.
 

MattisBodin

Aktiv medlem
Köpt en nu!

Tack allihopa!

Har köpt en Fuji X100 av en här på fotosidan. Kommer nog på onsdag (imorgon om det inte vore för att vi har lantbrevbäring).

Det följer med filteradapter, motljusskydd, uv-filter, fuji ef20 blixt och två batterier. Så det enda som verkar saknas nu är en sån där självhäftande meny-knapp-förhöjare, tumgrepp och soft-release button. Som rem har jag en läderrem som jag ska låna från min mamiya dsx1000 och som handledsrem dubbelvikt paracord.

Sedan så har jag många sd-kort men mest klass 4&6 (dom bra korten jag har är cf) så jag undrar om det duger? Har nämligen läst att snabbare kort ska snabba upp kameran (inte bara tömningen av bufferten), är det märkbar skillnad med ett klass 6 och ett klass 10 i kameran?

MvH

Mattis
 

FransGlans

Aktiv medlem
har ett 80mb/s klass 10 kort här. vet inte hur mycket som skiljer, har dock läst att det gör skillnad. köp så dyrt å snabbt du har "råd" med...

sen kan du ge dig in i den ändlösa debatten huruvida du skall göra raw eller jpeg med din x100 :)
själv har jag flaxat fram å tillbaka, men just nu är jag inne i ett jpeg mode.
 

MattisBodin

Aktiv medlem
har ett 80mb/s klass 10 kort här. vet inte hur mycket som skiljer, har dock läst att det gör skillnad. köp så dyrt å snabbt du har "råd" med...

sen kan du ge dig in i den ändlösa debatten huruvida du skall göra raw eller jpeg med din x100 :)
själv har jag flaxat fram å tillbaka, men just nu är jag inne i ett jpeg mode.
Okej, jag ska köpa ett par stycken bättre när jag skramlat ihop lite mer pengar tror jag.

Kommer köra RAW för efterbehandlingens skull, på mitt eye-fi kort kommer jag köra raw+jpeg small (finns det olika storlekar) för att kunna använda wifit då mitt kort inte har stöd för raw...
 
ANNONS