Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla glugg i USA - är det något man skall tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

PerImago

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag funderar på att handla en Nikonglugg när jag är i USA. Fråga: är det något speciellt man skall tänka på, typ finns det olika versioner på olika marknader som gör att det inte funkar eller är annorlunda? Annat som bör beaktas? Tacksam för input!

//Per
 

PerImago

Aktiv medlem
Ja, det var en fundering jag hade. Är det så alltså att man måste tulla och momsa när man går igenom tullen med en pryl man köpt och använt utomlands? Eller vilka är kriterierna för det? Om det är så skulle jag säga att köp omöjliggörs av detta. Är det rimligt?
 

KalmarFF

Aktiv medlem
Köp det objektiv du vill ha. Sätt på objektivet på kameran när du åker hem. Släng förpackningen och kvitto alternativt skicka hem till Sverige. Du har tjänat en slant !
 

harman

Aktiv medlem
Bara att handla på, se till att den gula(?) garantilappen finns i lådan, Nikonobjektiv har "world-wide" garanti om jag inte missminner mig.

Kolla priser hemma innan på de objekt som du är intresserad av.
 

FransGlans

Aktiv medlem
Kan tipsa om www.camerajungle.com
En bra sida från england. Finns översatt till svenska. Snabb kundservice. Snabb leverens.

Köpte precis ett begagnat m43 objektiv därifrån. Och det var strax under blocket priserna inkl frakt. Och då med 6 mån garanti.

Dom köper även din använda utrustning och det till priser som du annars får sålt via tex blocket.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nehepp, då verkar det inte vara vägen att gå. Det blir faktiskt dyrare att köpa objektivet i USA. På denna sida kunde jag räkna mig fram till att tull och moms landar på 12308 kronor och 26 öre utöver det jag betalar i USA. Ett helt verksamt handelshinder således.

EDIT: Via ett annat forum på en annan site hittade jag en länk till Fotosidans guide för köp av utrustning utomlands :)
Nja, tullen är ju det egentliga handelshindret och för många, men inte alla, varor så är den inte så hög. Momsen är det som oftast ställer till det och även på EU:s inte marknad ska moms betalas. Om säljaren dessutom säljer till destinationslandet över ett visst, inte så fasligt högt, belopp så ska det landets moms betalas istället för den i säljarens land. Att man skulle kunna slippa att betala moms genom att beställa varor från länder utanför EU, inser den som tänker efter att det inte skulle vara hållbart. Sedan kan man ju tycka att momsen skulle vara lägre, men det är en annan fråga.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Jag var i USA inte så länge sen. Köpte grejer för långt över 5000 kr när jag var där, kom hem och behövde inte tulla.

Det är bara de som ser nervösa och oroliga ut som fastnar på tullens klor, likaså de som verkligen är misstänkta för ev brott.

Köp, njut och kom hem med ditt nya objektiv. Tullen kan aldrig ens veta om du köpt gluggen i Sverige eller USA.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag var i USA inte så länge sen. Köpte grejer för långt över 5000 kr när jag var där, kom hem och behövde inte tulla.

Det är bara de som ser nervösa och oroliga ut som fastnar på tullens klor, likaså de som verkligen är misstänkta för ev brott.

Köp, njut och kom hem med ditt nya objektiv. Tullen kan aldrig ens veta om du köpt gluggen i Sverige eller USA.
Man kan svartjobba och fuska med deklarationen också. Det gör det inte lagligt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Köp, njut och kom hem med ditt nya objektiv. Tullen kan aldrig ens veta om du köpt gluggen i Sverige eller USA.
Nä men tullen har faktiskt rätt att begära att se ditt kvitto när du kommer hem.
Och kan du inte visa upp det så kommer du att beläggas med tull + moms o troligtvis straffavgifter för det brott du har begått.

Nä jag säger inte ATT de kollar men de har RÄTT att göra det.
 

afe

Aktiv medlem
Vi tar det en gång till: läs forumreglerna. Det är inte tillåtet att uppmana till brott i forumet (även om det handlar om något så "simpelt" som varusmuggling eller skattebrott).

Ni har som medlemmar accepterat dessa regler, och då är det trevligt om ni följer dem.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag var i USA inte så länge sen. Köpte grejer för långt över 5000 kr när jag var där, kom hem och behövde inte tulla.
Jo, du behövde "tulla". Det står klart och tydligt i lagen.

Att du inte blev upptäckt när du istället valde att begå ett brott är en helt annan sak. Det finns säkert folk som stulit kameror och objektiv utan att bli upptäckta. Och det är ju ännu billigare.
 

afe

Aktiv medlem
Nu tar jag det för sista gången. Vill ni diskutera hur man bryter mot lagar får ni gärna göra det, men inte på Fotosidan.

Varningar har utdelats, och om det inte räcker kommer det också att bli skrivspärrar.

/Mod
 

Saarikko

Aktiv medlem
Läs detta innan du yttrar dig mot mig eller gör något dumt!

Nu tar jag det för sista gången. Vill ni diskutera hur man bryter mot lagar får ni gärna göra det, men inte på Fotosidan.

Varningar har utdelats, och om det inte räcker kommer det också att bli skrivspärrar.

/Mod
Återigen din lilla mupp, så låter du fan i att bli med mitt inlägg gällande exemplet med mitt yrke som DJ förr i tiden där jag reste runt Europa med med en utrustning värt långt över 90,000 kronor, och jag behövde aldrig visa upp papper på att jag jobbade som det samt slapp betala tull och moms varje gång jag kom hem.

Det skulle vara oerhört dyrt för även proffsfotografer att resa runt jorden om de behövde tulla för varje gång de kommer hem från sina resor, för det går inte att bevisa vad man haft med sig på vägen ut och på väg hem igen.

Verkar som varken Du, Anders F. Eriksson (forumvärd), och alla andra som skriver i tråden fattar principen på att det är inte "vem som helst" som hamnar i tullens klor utan det är bara misstänkta personer som hamnar i båset och får tulla. Har du en stor kvantité med dig av samma varor så får du såklart tulla, men har du 1 produkt som råkar överstiga en viss summa så slipper du tulla för det. Dessutom är det oftast vilka länder som övervakas som de är mest intresserade över. USA har ju sina kontroller och de plockar bort saker som de tycker bryter mot internationella lagar innan du får resa vidare.

Jag reste runt med kamerautrustning värt över 20,000 kronor. I sådana fall hade jag också behövt tulla för bara dem, men icke. Ingen frågade om min kamerautrustning mer än flygbolaget som ville checka in väskan, men jag vägrade släppa taget om det då jag ville inte ha defekta kameradelar när jag kommer hem och jag sa det till dem också, så de lät bli min väska.

Att jag skryter, ja jag erkänner att jag skryter, att jag hade varor för långt över 5000 kronor med mig från USA gör inte att jag behöver tulla för dem när jag kommer hem. Jag reste inte ens direkt till Sverige utan jag kom igenom Danmark, där de har andra lagar och regler på vad som får tas in i landet. På tåget från Kastrup till Malmö så kom polisen och tullen, och letade efter misstänkta personer men mig skippade de helt och hållet.

Som sagt, ser du misstänksam ut eller beter dig misstänksamt så åker du dit, annars inte!

Ja, jag gör ett personangrepp som bryter mot forumreglerna, men det gör jag bara för att ni ska fatta vinken nån gång för jag börjar bli less på era eviga tjat om vad man inte får göra eftersom NI säger det. Låt trådskaparen åka, köpa sitt objektiv och hoppas på det bästa att han inte åker fast. Det är hans val, inget som NI ska påverka negativt med. Säg hellre era erfarenheter när NI rest, ifall ni behövt tulla för varor som ni köpt utomlands eller ej, men inte att han MÅSTE tulla och skatta. Det är inget "måste" nånstans!
 

afe

Aktiv medlem
Återigen din lilla mupp, så låter du fan i att bli med mitt inlägg gällande exemplet med mitt yrke som DJ förr i tiden där jag reste runt Europa med med en utrustning värt långt över 90,000 kronor, och jag behövde aldrig visa upp papper på att jag jobbade som det samt slapp betala tull och moms varje gång jag kom hem.
Att kalla moderator för mupp är en dålig idé, men att du inte behövde visa några papper betyder inte att risken inte finns. Dessutom reste du inom EU och då gäller andra regler.

Det skulle vara oerhört dyrt för även proffsfotografer att resa runt jorden om de behövde tulla för varje gång de kommer hem från sina resor, för det går inte att bevisa vad man haft med sig på vägen ut och på väg hem igen.
Naturligtvis behöver de inte tulla för varor som redan är momsade och tulla (och företagare har i allmänhet sina papper i ordning och kan visa sådant i efterhand).

Verkar som varken Du, Anders F. Eriksson (forumvärd), och alla andra som skriver i tråden fattar principen på att det är inte "vem som helst" som hamnar i tullens klor utan det är bara misstänkta personer som hamnar i båset och får tulla. Har du en stor kvantité med dig av samma varor så får du såklart tulla, men har du 1 produkt som råkar överstiga en viss summa så slipper du tulla för det. Dessutom är det oftast vilka länder som övervakas som de är mest intresserade över. USA har ju sina kontroller och de plockar bort saker som de tycker bryter mot internationella lagar innan du får resa vidare.
Nej, man slipper inte tull bara för att det handlar om en vara. Några sådana regler finns inte.

Att jag skryter, ja jag erkänner att jag skryter, att jag hade varor för långt över 5000 kronor med mig från USA gör inte att jag behöver tulla för dem när jag kommer hem. Jag reste inte ens direkt till Sverige utan jag kom igenom Danmark, där de har andra lagar och regler på vad som får tas in i landet. På tåget från Kastrup till Malmö så kom polisen och tullen, och letade efter misstänkta personer men mig skippade de helt och hållet.
Du behöver förstås inte tulla för dem, men då begår du också ett brott. Att du kom via Danmark har inte med något att göra ur den aspekten. Att skryta om att du begått lagbrott i ett publikt forum tycker jag generellt är en rätt dålig idé.

Ja, jag gör ett personangrepp som bryter mot forumreglerna, men det gör jag bara för att ni ska fatta vinken nån gång för jag börjar bli less på era eviga tjat om vad man inte får göra eftersom NI säger det. Låt trådskaparen åka, köpa sitt objektiv och hoppas på det bästa att han inte åker fast. Det är hans val, inget som NI ska påverka negativt med. Säg hellre era erfarenheter när NI rest, ifall ni behövt tulla för varor som ni köpt utomlands eller ej, men inte att han MÅSTE tulla och skatta. Det är inget "måste" nånstans!
Det är inte vi som säger, utan svensk lag. Säg förresten hej till skrivspärren som tack för brottet mot forumreglerna.

Åter igen - det är inte tillåtet att uppmana till lagbrott enligt forumreglerna. Att man inte blir stoppad av tullen gör inte smuggling lagligt.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS