Annons

m43 eller APS?

Produkter
(logga in för att koppla)

simfors

Medlem
Hej

Jag har samlat på mig ett litet m43-system: 7,5 mm, 9-18 mm, 20 mm, 45 mm samt kit-zoom och några manuella objektiv med adapter. Nu börjar det bli dags att byta ut GF1:an mot ett nytt hus. Jag är dock inte helt övertygad om att m43 fortfarande är rätt system för mig. Tidigare reste jag mer och var ute på båt och skidor och uppskattade litenheten hos m43. Nu när jag bildat familj är förutsättningarna lite annorlunda. Storleken har mindre betydelse, men jag skulle värdera att ha riktigt snabb autofokus. Dessutom skulle jag vilja ha färre, men mer allsidiga objektiv. Jag väger mellan följande två alternativ:

1) Köpa en ny GX7 och fortsätta med m43.
2) Sälja all utrustning och köpa en APS-C-kamera, t ex Nikon D7100 samt en 11-16 vidvinkelzoom och en 24-70/2,8 från någon tredjepartstillverkare. Kanske kompletterat med en 50/1,8.

Tacksam för åsikter kring detta!
 

Krisiun

Aktiv medlem
Med tanke på alla objektiv du redan har så skulle jag skulle gå på alternativ 1...fast också överväga en Olympus OM-D EM-1 eller EM-5. Både snabb fokus och seriebildstagning i ett mycket smidigt format. Dessutom ordentligt vädertätade. Ser inte några direkta vinster att byta till en APS-C.

Har ett par Canon-hus men då jag är ute med dottern är det nästan uteslutande min OM-D EM-5 med en 25 och 45 som följer med. De märks knappast av vikt- och volymmässigt.
 

Vips

Aktiv medlem
Tja, när vi fick första barnet (för 10 år sedan) skaffade jag en Nikon D70 just av den anledningen, ersatte en Olympus 5060WZ som upplevdes som oändligt seg på att fokusera. Funkade jättebra sålänge barnen var riktigt små och man alltid hade barnvagn/skötväska/ryggsäck med överallt, sen blev det lite jobbigt att släpa på sakerna. Försökte först med en något modernare och mindre Nikon D5000, men gav upp helt för drygt två år sedan. Orkade helt enkelt inte dra på alla sakerna när man var ute och gjorde saker med ungarna, bara 70-200 telet jag hade vägde ju 1,4 kg. Blir inga bilder tagna när kameran ligger hemma liksom.

Kör på en GX1 numera med en handfull olika objektiv och allt går ner i en liten axelväska. Har aldrig upplevt fokuseringen som ett problem, den är snabb och jag tycker Panasonic har lyckats bra där, däremot är kombinationen följande fokus och serietagning verkligen ingen höjdare. Å andra sidan filmar GX1:an som ingen annan kamera jag haft (inräknat videokameror), behövs absolut ingen separat videokamera längre.

Sneglar jag på något annat ibland så är det främst spegellöst FF, typ Sonys A7. Det skulle kunna ge lite bättre prestanda i dåligt ljus, dyker upp rätt många såna tillfällen när man är med barnen på olika aktiviteter, och det är rätt trist att förstöra med blixt... :)

/magnus
 

FransGlans

Aktiv medlem
Kolla på nya olympus e-m10... liten å fräck. Med det extra bottengreppet blir den ännu greppvänligare.

själv gick jag från en olympus ep3 till canon aps och även en sväng med canon 5d och sen tillbaks till olympus em5 som ja har nu.
aps är tillförlitlig men enligt mig så stor och klumpig. Numera tänker man inte på kameran med en pancake på hängandes runt halsen.

sen tycker jag att karaktären hos m43s objektiv är svårslagen. Relativt billigt beg och härlig bokeh. Tänker främst på PL25 O17 och O45...och P20...

nej. Hade jag fått backa bandet så hade jag nyttjat tex netonnet avtal att man kan köpa båda systemen och prova i lugn och ro hemma ett par dar för att känna på kamerana i lugn och ro.
men mitt stalltips går till e-m10an med tex 17 1.8

Lycka till!
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Jag har precis införskaffat en systemkamera och har valt Panasonic G6. Panasonic valde jag för att den är så fantastisk på rörlig bild vilket jag hade som ett krav att kunna få båda delarna i ett. Hade jag bara varit ute efter stillbilder så hade valet fallit naturligt på Olympus, de har riktigt fina m43-system nu! Med en något större och mer avancerad Olympus jämfört med GF1 tror jag att din längtan efter mer kamera blir tillfredställd.

Lycka till! /Magnus
 

simfors

Medlem
Tack för alla svar. Det lutar åt GX7:an. Frågan är om jag fått mer objektiv respons i "köpråd" än i Panasonic-forumet?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är sant att söker man snabb följande autofokus i sämre ljus så behövs en dedicerad AF sensor som i spegelreflexkameror, antingen med optisk sökare (OVF) eller elektronisk (EVF - Sonys SLT kameror). Däremot, är inte action fotografering ffa i halvdant ljus viktigt, och om man kan förfokusera, så duger en spegellös systemkamera väl. Att gå upp till en sensor i APS-C storlek torde inte utgöra någon praktisk fördel vid porträttfoto i synnerhet då dessa ofta komponeras efter bildens korta axel och inte långa. APS-C och 4/3 har ungefär samma storlek på sin korta axel (höjd i liggande format) vilket gör att avståndet till motivet vid porträttfoto, och därmed skärpedjupet, blir samma för samma fysiska brännvidd och bländare på APS-C och 4/3. Likväl, med samma sensor i grunden (24mpx APS-C och 16mp 4/3) blir bruset på en APS-C bild beskuren till 4:3 samma som en obeskuren bild tagen med en m43 kamera.
 
Har sjävt sålt en av mina FX kameror och köpt en GX7 med ett 17mm f/1.7. Just pga att jag ville ha en mindre kamera som är lätt och enkel att ha med mig.
Ser nu i min statistik i LR att bilder från GX7 överrepresenteras i LR.

I vissa lägen vill jag inte vara utan en FX kamera, MEN i 90% av fallen ger min GX7 liknande resultat.

Den bästa kameran är ju den man har med sig sägs det. Så helt klart m43 är ett bra val som vardags allroundkamera.

/Ola

Tack för alla svar. Det lutar åt GX7:an. Frågan är om jag fått mer objektiv respons i "köpråd" än i Panasonic-forumet?
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej

Jag har samlat på mig ett litet m43-system: 7,5 mm, 9-18 mm, 20 mm, 45 mm samt kit-zoom och några manuella objektiv med adapter. Nu börjar det bli dags att byta ut GF1:an mot ett nytt hus. Jag är dock inte helt övertygad om att m43 fortfarande är rätt system för mig. Tidigare reste jag mer och var ute på båt och skidor och uppskattade litenheten hos m43. Nu när jag bildat familj är förutsättningarna lite annorlunda. Storleken har mindre betydelse, men jag skulle värdera att ha riktigt snabb autofokus. Dessutom skulle jag vilja ha färre, men mer allsidiga objektiv. Jag väger mellan följande två alternativ:

1) Köpa en ny GX7 och fortsätta med m43.
2) Sälja all utrustning och köpa en APS-C-kamera, t ex Nikon D7100 samt en 11-16 vidvinkelzoom och en 24-70/2,8 från någon tredjepartstillverkare. Kanske kompletterat med en 50/1,8.

Tacksam för åsikter kring detta!
Hej!

Fortsätt med m4/3 anser jag.
Med barn ruttnade jag på klumpiga kameror, man blir tillräckligt nedlastad som det är ändå. Jag parallellkör Nikon o Samsung, båda aps-c. Nikon är min pièce de résistance, och Sammyn är ett allt starkare komplement med de fyra fasta "pannkaksgluggarna".
Mitt råd är att köpa ett m4/3-hus som kan styra blixtar trådlöst, vilken modell som kan det har jag ingen aning om men någon modell borde väl kunna det anser jag. Jag tror att det kommer dyka upp en dag då du vill snygga till ljuset på ungarna en aningens och då blir det roligare att kunna lägga en fin dusch av blixtljus för att snygga upp skuggor och ibland blaskiga färger. Om man vill och är händig vill man gärna göra egna bilder till inbjudningskort till dop och andra tillställningar och då är blixt i princip ett måste särskilt om tillfället infaller på den mörka årstiden.

Det var mina råd eller åsikter.

Lycka till!
 

PMD

Aktiv medlem
Micro Four Thirds är antagligen det bästa att fortsätta med om du vill kunna ta med kameran ofta och fotografera vardagsliv. Spegelfria system med APS-C-sensor kan kanske fungera lika bra, men du vinner inte så så jättemycket bildkvalitet på att byta till ett sånt, och förlorar en aning på att objektiven blir lite större.

Jag har själv använt Canon EOS sen snart 25 år, och har en bra samling EF-objektiv. Trots det är det m4/3-kameran som används mest helt enkelt för att den är bekvämast att ta med och det blir fullt tillräckligt bra bilder med god marginal.

Det är i stort sett bara för mitt lite nyväckta intresse för att fotografera flygande fåglar som EOS-systemet får komma ut numera. Nya m4/3-kameror har rejält snabb autofokus, men spegelreflexkameror slår dem fortfarande vad gäller följande autofokus.

Även om din nuvarande m4/3-kamera är en Panasonic så tycker jag inte att du ska begränsa dig till en ny Panasonic. Titta på Olympus också. Olympus kameror har inbyggd bildstabiliseringen så att man får bildstabilisering med alla objektiv man monterar (inklusive gamla manuella objektiv med adapter). Men till syvende och sist är det nog vilken kamera du tror att du kommer att trivas med som är den bästa. Då är hantering av kameran en rätt viktig parameter.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ska du ha riktigt snabb autofokus, så är det fortfarande DSLR som gäller, speglelös med PDAF kan vara ganska snabba men snabbheten hos dessa avtar vanligtvis ordentligt när ljuset är svagt. Samsungs nya NX1 har dock rykte om sig att vara snabb, så det kunde kanske vara ett alternativ att utvärdera om du gillar elektroniska sökare. Någon som har provat en NX1:a i verkligheten som kan verifiera att ryktet om snabb autofokus stämmer även om ljuset är svagt?
 

simfors

Medlem
Tack för ert engagemang. Det blev en GX7 i våras, den uppfyller mina krav på inbyggd bildstabilisering och Focus Peaking och jag kan fortsätta använda de objektiv jag samlat på mig.
 
ANNONS