Annons

Varför köper ingen mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Norska köpare

Kanske gränshandeln med Norge är en möjlighet? Att på nåt sätt samarbeta med nån som driver gränshandel. Motiven borde då vara inriktade på norska köpare.
 

iSolen.se

Guest
Om du verkligen vill nå ut så måste du ta upp kampen med dom allra bästa, en svensk insjö med brygga räcker inte långt även om det är vackert. Det skulle kunna gå men då måste du verkligen lägga till någonting extra, vackra himlar och solnedgångar finns det mycket av.

Om man ser vilken effort många fotografer lägger ned vid tex naturfoto, så förstår man också vilken möda som ligger bakom. Bara att ta sig till platsen för motivet kostar både tid och pengar, men det är där många av dom bästa ligger.

Som summering hantverket har du men nu måste ‘motivet’ till, som gör det..:)

/Ulf
Det är ju ironiskt nog det som gör konkurrensen så hård, just att det är fina motiv gör att många håller på med det.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det är ju ironiskt nog det som gör konkurrensen så hård, just att det är fina motiv gör att många håller på med det.
Jag ser det så här om jag kollar på Andreas bilder, antingen det ‘spektakulära’ eller det ‘lokala’. Med det lokala menar jag fota åt en uppdragsgivare eller företag som vill ha ens bilder.

Vill man ta konstfoto och ta plats den vägen, så är det en förödande nisch, därför bara ett musklick bort ligger dom allra bästa, alltså 5-stars fotograferna. Om skalan går från 1 > 5 och man ligger någonstans i mitten så får man en millisekund i bruset innan man sugs in i det stora svarta hålet för ‘medelmåttor’.

Det kanske låter bryskt men det är så det ser ut, det finns ingen jämlikhet eller hänsyn på nätet. Utan det är bara ‘best of the best‘ som gäller.

Vill bara lägga till som upplysning att jag ser mig som tämligen medelmåttig, men man kan jobba på att försöka bli bättre och kanske en dag så tar man klivet upp? :)

/Ulf
 

ducedo

Aktiv medlem
Köper gemene man naturfoton från fotografer? Mitt intryck är att man antingen köper "dyra" saker från kända fotografer likt "dyra" tavlor eller att man köper billiga IKEA-bilder som säljs i tusentals och därmed kan ge fotografen en acceptabel lön.

Vill man som okänd fotograf sälja något så handlar det snarare om att sticka ut genom att t.ex. fotografera ett rallyteams bil eller ett lokalt landmärke som ortens befolkning kan knyta an till.

Jag har svårt att se mig själv hitta ett motiv hos en okänd fotograf från en annan del av Sverige och köpa ett foto. Då väljer jag nog hellre en känd leverantör som erbjuder tusentals bilder av hög kvalité. T.ex. så köpte jag en "billig" canvas från USA (blev inte så billigt p.g.a. tull) för något år sedan istället för att hitta en fotograf som erbjöd ett liknande motiv.

På sikt tror jag bara det blir vanligare. Leverantören garanterar då kvalitén och utbudet är troligtvis både bättre och större när man erbjuder foton som är "det bästa av det bästa" - något amatörfotografen kanske bara lyckas med någon enstaka gång i livet.
 

kennethvärmdö

Aktiv medlem
Sälja bilder

Hej
Tror som flera skriver att du måste nå ut i bland folk som kanske inte själva fotograferar på denna nivå i alla fall. Det finns flera bra alternativ bland svaren ovan. Exempelvis lokala aktiviteter för butikscentrum, turistbyråer och kommunala aktiviteter både där du bor och där du har fotograferat. Tror inte du kommer att sälja så många via fotosidan. Tror inte heller att kommentarer här på fotosidan är så relevanta efter som fotografer inte är din huvudmålgrupp och smaken är olika.
Kan inte heller påstå att jag säljer så mycket från hemsidan men den utgör ju ett referensmaterial som en portfolio som gör att du får andra fotojobb. En fotobok är bra att kunna ge som visitkort
till presumtiva kunder

Kenneth
www.vackerbild.se
 

Limegreen

Aktiv medlem
Hej, jag har inte kollat så noga bland svaren. Men jag förstår första inlägget. Dina bilder blir mycket intensiva att se på, på en bra skärm. Mycket färg, kontrast och skärpa. Jag tror du skulle uppnå helt andra resultat med försäljning om du visade samma bilder utskrivna på snyggt konstpapper eller liknande. Kanske kan hängas på lokalt galleri/bibliotek/bokhandel/konserthus? Sen säljer sig aldrig (nästan aldrig) någonting av sig självt.

Snygga bilder, lycka till med framtida fsg!
 

iSolen.se

Guest
Köper gemene man naturfoton från fotografer? Mitt intryck är att man antingen köper "dyra" saker från kända fotografer likt "dyra" tavlor eller att man köper billiga IKEA-bilder som säljs i tusentals och därmed kan ge fotografen en acceptabel lön.

Vill man som okänd fotograf sälja något så handlar det snarare om att sticka ut genom att t.ex. fotografera ett rallyteams bil eller ett lokalt landmärke som ortens befolkning kan knyta an till.

Jag har svårt att se mig själv hitta ett motiv hos en okänd fotograf från en annan del av Sverige och köpa ett foto. Då väljer jag nog hellre en känd leverantör som erbjuder tusentals bilder av hög kvalité. T.ex. så köpte jag en "billig" canvas från USA (blev inte så billigt p.g.a. tull) för något år sedan istället för att hitta en fotograf som erbjöd ett liknande motiv.

På sikt tror jag bara det blir vanligare. Leverantören garanterar då kvalitén och utbudet är troligtvis både bättre och större när man erbjuder foton som är "det bästa av det bästa" - något amatörfotografen kanske bara lyckas med någon enstaka gång i livet.
Håller med.

De få bilder jag köpt från okända fotografer har jag köpt från bildbyrå.

(Förstås också det jag köpt i jobbet men det är en annan kategori bilder.)

Det blir oftast toppkvalitet och billigt. Sen skickar man till Crimson och får det på canvas eller vad man känner för.
 

FransGlans

Aktiv medlem
Jag skulle nischat mig mer. Och gjort en färdig produkt. Typ canvas. Och fotat min canvastavla hängandes på väggen och sedan lagt upp det på hemsidan. Och haft en något högre prissättning där. Typ 1500sek.

Och sedan satt mig ner med ett gäng vänner och frågat vad för sorts foton dom kan tänka sig å ha på väggen, och utifrån det kollat över mina egna foton och kanske valt ut ett 10-20 tal bilder som sedan blivit till canvas och färdiga att säljas. Kanske även kontakta lite olika kedjor såsom gallerix och liknande.

Färdig produkt är alltså nyckelordet från mig. Och om du frågar mig så undviker jag solnedgångar och glamorösa motiv, väljer hellre något dunkelt och vemodigt och utmanande. En regnig grå stig där solen börjar titta fram från någon regndränkt skogsdunge tex.

Lycka till!
 

andreassofus

Aktiv medlem
tack igen för att ni svarar. Intressant att läsa era åsikter :)

Det verkar i alla fall som att dom flesta håller med om att en färdig produkt är det bästa alternativet istället för att göra som jag gör nu.

Det som fransglans skriver kanske inte är någon dum ide. Men ska jag skippa att ha bilder i olika kategorier alls då utan bara ha bilder på uppsatta tavlor?

Det blir mer som en webbutik då istället för en hemsida där man kan bläddra bland bilder i olika kategorier.
Men att köpa på sig 20st canvastavlor lär ju inte bli billigt. Ska man ha dom numrerade också? bara sälja tex 10 st av varje?

Eller hur ska man lägga upp det tro?
Kanske man kan sälja inramade papperskopior också, alla vill kanske inte ha canvas. Sen vet jag inte hur landskapsmotiv blir på canvas. Mina bilder är ju ofta väldigt detaljrika och mycket skärpa, det kanske försvinner på canvasduk?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag ser det så här om jag kollar på Andreas bilder, antingen det ‘spektakulära’ eller det ‘lokala’. Med det lokala menar jag fota åt en uppdragsgivare eller företag som vill ha ens bilder.

Vill man ta konstfoto och ta plats den vägen, så är det en förödande nisch, därför bara ett musklick bort ligger dom allra bästa, alltså 5-stars fotograferna. Om skalan går från 1 > 5 och man ligger någonstans i mitten så får man en millisekund i bruset innan man sugs in i det stora svarta hålet för ‘medelmåttor’.

Det kanske låter bryskt men det är så det ser ut, det finns ingen jämlikhet eller hänsyn på nätet. Utan det är bara ‘best of the best‘ som gäller.

Vill bara lägga till som upplysning att jag ser mig som tämligen medelmåttig, men man kan jobba på att försöka bli bättre och kanske en dag så tar man klivet upp? :)

/Ulf

Jo men 5-poängarna måste ju ha börjat i samma sits som mig. :) hur gjorde dom?

En stor inspirationskälla för mig är Hans Strand. Eller det var det förr i alla fall men jag återkommer till hans bilder även nu. Det jag undrar lite är hur och varför han är så känd. Han har grymma bilder men ibland funderar jag på om det inte är miljön han fotar istället för just bilden i sig. Hans bilder från Island till exempel är riktigt bra men för att vara ärlig så tror jag jag skulle kunna ta liknande bilder bara jag reste dit.

Är det kanske pampigare och mer storslagna vyer/landskap som krävs? Alltid hos dom stora kända fotograferna så ser man samma typ av bilder. Det är island, det är Abisko uppe i norrland och det är Usa och typ Arizona och liknande platser.
 

FransGlans

Aktiv medlem
tack igen för att ni svarar. Intressant att läsa era åsikter :)

Det verkar i alla fall som att dom flesta håller med om att en färdig produkt är det bästa alternativet istället för att göra som jag gör nu.

Det som fransglans skriver kanske inte är någon dum ide. Men ska jag skippa att ha bilder i olika kategorier alls då utan bara ha bilder på uppsatta tavlor?

Det blir mer som en webbutik då istället för en hemsida där man kan bläddra bland bilder i olika kategorier.
Men att köpa på sig 20st canvastavlor lär ju inte bli billigt. Ska man ha dom numrerade också? bara sälja tex 10 st av varje?

Eller hur ska man lägga upp det tro?
Kanske man kan sälja inramade papperskopior också, alla vill kanske inte ha canvas. Sen vet jag inte hur landskapsmotiv blir på canvas. Mina bilder är ju ofta väldigt detaljrika och mycket skärpa, det kanske försvinner på canvasduk?
Jag har haft stora canvas natur bilder på väggen. Strukturen i canvasen ökar känslan i bilden tycker jag. Är inte så fascinerad av maximal pixelskärpa.

ja det kanske e dyrt med att köpa på sig ett lager. Men det kankse går att emulera en canvastavla i photoshop och sen beställa efter eventuell beställning?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag har haft stora canvas natur bilder på väggen. Strukturen i canvasen ökar känslan i bilden tycker jag. Är inte så fascinerad av maximal pixelskärpa.

ja det kanske e dyrt med att köpa på sig ett lager. Men det kankse går att emulera en canvastavla i photoshop och sen beställa efter eventuell beställning?

Jag kan ju beställa 1 canvas och hänga upp på väggen här och ta bild på. Sen kanske det går att ta en bild från datorn och lägga över canvasen på bilden på något sätt :)

Är dock inte så duktig på photoshop.

Eller så börjar man i liten skala och köper ett par canvas bara och försöker sälja på min facebooksida till exempel, eller till någon lokal restaurang eller liknande.

Kan man gå omkring och fråga om folk vill köpa eller verkar det desperat?
 

FransGlans

Aktiv medlem
Jag kan ju beställa 1 canvas och hänga upp på väggen här och ta bild på. Sen kanske det går att ta en bild från datorn och lägga över canvasen på bilden på något sätt :)

Är dock inte så duktig på photoshop.

Eller så börjar man i liten skala och köper ett par canvas bara och försöker sälja på min facebooksida till exempel, eller till någon lokal restaurang eller liknande.

Kan man gå omkring och fråga om folk vill köpa eller verkar det desperat?
Finns säkert många fler material än just canvas... utforska det hela.

men att fota av din canvas är nog en fungerande ide. Med lite övning med photoshop...

sen att marknadsföra dig själv är en annan femma. Finns nog tusen sätt...

good luck
 

Musicman SE

Aktiv medlem
Följer nyfiket tråden med intresse. Spännande ämne och frågeställning, jag tycker dina bilder är toppen och det är inget snack om att du kan hantverket. Trixet är väl just nästa steg som de flesta här är överens om liksom du själv belyser - hur sjutton få igång en försäljning? Jag tror helt enkelt att vi är ganska många som är hyfsat bra men att det bara är de allra bästa som kan få ihop en schysst ersättning. Djungelns lag liksom. Det är just denna lag som gör att jag (ödmjukt hoppas jag) håller mig till att vara en alldeles lagom lycklig medelmåtta vilket inte är fy skam det heller kanske :)

Lycka till!

Johannes
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jo men 5-poängarna måste ju ha börjat i samma sits som mig. :) hur gjorde dom?

En stor inspirationskälla för mig är Hans Strand. Eller det var det förr i alla fall men jag återkommer till hans bilder även nu. Det jag undrar lite är hur och varför han är så känd. Han har grymma bilder men ibland funderar jag på om det inte är miljön han fotar istället för just bilden i sig. Hans bilder från Island till exempel är riktigt bra men för att vara ärlig så tror jag jag skulle kunna ta liknande bilder bara jag reste dit.

Är det kanske pampigare och mer storslagna vyer/landskap som krävs? Alltid hos dom stora kända fotograferna så ser man samma typ av bilder. Det är island, det är Abisko uppe i norrland och det är Usa och typ Arizona och liknande platser.
Absolut, det är hela min poäng,,,fältet ligger helt öppet, det är bara hugga i och jobba på. Det som är fantastiskt är att allt referensmaterial som bra bilder redan ligger ute på nätet, det är bara låta sig inspireras.

Precis som du säger det handlar mycket om själva motiven, är det storslaget och häftigt så får man mycket gratis och det är en bra början. Jag tycker verkligen att det är ett ärligt race idag, alla har möjligheten, tekniken finns och den är tillgänglig. Egentligen samma fenomen som inom musiken, det är bara fantasin som säger stopp..:)

/Ulf
 

Wolfgang

Aktiv medlem
De stjäl inte ens mina bilder!

Tillsammans med medlemmar i min fotoklubb har vi haft många utställningar och det har visat sig att det är ytterst sällan att någon kan sälja ett foto.
Under 15 års tid har jag sålt 4 fotografier varav 3 st på en utställning. Alla var analoga kopior.
Jag tror också att det är svårt att sälja stora format. Folk har fullt på väggarna och vill i så fall bara ha ett litet format. Det är allmänt svårt att sälja fotografier om man inte är en ett känt namn.
Människor kan i så fall tänka sig att köpa av nostalgiska skäl eller av en annan känsla till motivet.
Att motivet är vackert räcker inte. Sedan vet man ju att det kan produceras exakt likadana kopior. Det finns liksom inget original, när det gäller digitala utskrifter.
Då är det annorlunda med analoga kopior gjorda i mörkrummet. De kan inte bli exakt likadana, varför proffsen numererar dem och begränsar antalet av samma motiv.
När det gäller motiv så tror jag inte att romantiska naturfotobilder är eftertraktade.
Under alla utställningar jag har deltagit, så har inte ett enda foto av våra varit så eftertraktad att det har stulits.
Det säger en hel del :)
 

FransGlans

Aktiv medlem
Bara fantasin sätter gränser läste jag ovan...

om jag får ge en ärlig åsikt kring bilderna så är det just fantasin som på ett sätt saknas.

Sure det är vackert som skam och det är som taget från ett paradis men det blir i min åsikt för tillrättalagt. Ingen edge eller utmaning. Ofta tycker jag att det vackra måste ha någon form av kontrast. Eller så behöver man tillsätta något till denna paradisvy. Såg en liknande vacker solnedgångbild från göteborgs skärgård ganska nyss. Men det som gjorde bilden bra där var att mitt i huset så fanns ett växthus som samlade upp ljuset fantastiskt och skapade en slags glasigloo av ljus. Titeln på bilden var; trapped inside a glasshouse.

men som någon sa tidigare här så finns det ju miljöer som inte behöver denna edge eller utmaning där dessa motiv kan passa tex en sjukhushall eller foaje nånstans.

Mina högst personliga tankar :)
 
ANNONS