Annons

Allroundobjektiv till Nikon D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

Jen9

Aktiv medlem
Jag är sugen på ett nytt flexibelt objektiv till min D3100. Har funderat på något med stor zoomomfattning t.ex. 55-200, 55-300 men vet inte vad jag skall satsa på. Några tips?

Jag är sugen på ett allroundobjektiv så man inte behöver ha med sig så många olika när man är ute. Byta objektiv hela tiden är inte min grej, speciellt inte när man är ute och reser. Gillar fota lite allt möjligt som natur, landskap, macro, porträtt. Har ett Nikon 18-55 och ett tamron 90. Vad saknar jag och bör satsa på?
 

eskil23

Aktiv medlem
Nikon 55-200 och 55-300 är inte några allround-objektiv. De är teleobjektiv, och ganska mediokra sådana dessutom. Skaffar du ett sådant så kommer du fortfarande att behöva ditt 18-55.

Jag använder Nikon 16-85 som allround-objektiv. Vill man ha längre brännvidd i teleområdet så lär Nikons nya 18-140 vara ganska bra.
 

Jen9

Aktiv medlem
Nikon 55-200 och 55-300 är inte några allround-objektiv. De är teleobjektiv, och ganska mediokra sådana dessutom. Skaffar du ett sådant så kommer du fortfarande att behöva ditt 18-55.

Jag använder Nikon 16-85 som allround-objektiv. Vill man ha längre brännvidd i teleområdet så lär Nikons nya 18-140 vara ganska bra.

Har börjat känna det också, köper jag ett 55 -> så saknar jag nog mitt 18-55. Tack för tipsen! Skall ta en närmare titt på dina rekommendationer!! Här även blivit rekommenderad Nikon AF-S 18-200/3,5-5,6G DX VR II IF ED. Svåra val ;-)
 

majortom

Aktiv medlem
Om du är ute efter ett riktigt allroundobjektiv så är Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6G IF ED VR II eller möjligen Nikon AF-S DX 18-300/3,5-6,3G ED VR de du ska pröva, framförallt 18-200 är ett väldigt bra objektiv skärpemässigt sett till dess stora omfång och att en superzoom som dessa alltid är kompromisser som drabbar framförallt skärpan som objektiven levererar men som reseobjektiv, vardagsobjektiv kan de fungera alldeles utmärkt. Motsvarande objektiv finns från olika tredjepartstillverkare också men där kan det finnas vissa kompatibilitetsproblem...

Beroende av hur mycket pengar du är beredd att lägga på objektiv så utifrån dina nuvarande objektiv så skulle jag rekommendera att du byter ut ditt 18-55 mot Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR, du får ett lite mer allround objektiv med mycket bättre optiska egenskaper, behåll ditt Tamron 90 macro och komplettera med antingen ett Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED eller ett Nikon AF-S 70-200/4G ED VR. Med dessa objektiv får de en väldigt allround kamerautrustning som täcker in de flesta fotograferingssituationer.

Budgetalternativet är att, som du redan tidigare blivit rekommenderad, komplettera din nuvarande utrustning med Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6G IF ED VR II.
 

Jen9

Aktiv medlem
Om du är ute efter ett riktigt allroundobjektiv så är Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6G IF ED VR II eller möjligen Nikon AF-S DX 18-300/3,5-6,3G ED VR de du ska pröva, framförallt 18-200 är ett väldigt bra objektiv skärpemässigt sett till dess stora omfång och att en superzoom som dessa alltid är kompromisser som drabbar framförallt skärpan som objektiven levererar men som reseobjektiv, vardagsobjektiv kan de fungera alldeles utmärkt. Motsvarande objektiv finns från olika tredjepartstillverkare också men där kan det finnas vissa kompatibilitetsproblem...

Beroende av hur mycket pengar du är beredd att lägga på objektiv så utifrån dina nuvarande objektiv så skulle jag rekommendera att du byter ut ditt 18-55 mot Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR, du får ett lite mer allround objektiv med mycket bättre optiska egenskaper, behåll ditt Tamron 90 macro och komplettera med antingen ett Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED eller ett Nikon AF-S 70-200/4G ED VR. Med dessa objektiv får de en väldigt allround kamerautrustning som täcker in de flesta fotograferingssituationer.

Budgetalternativet är att, som du redan tidigare blivit rekommenderad, komplettera din nuvarande utrustning med Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6G IF ED VR II.
Tusen tack för alla tips! Det är så skönt att få de funderingar man har bekräftade! Nu är det bara beslutet som saknas… ett all round eller två lite skarpare… Funderar även på ett vidvinkel så får ta mig en rejäl funderare och räkna pengarna ;-)
 

Jen9

Aktiv medlem
Fick tips på media markt om ett Tamron 18-270 3,5-6,3 som skulle va prisvärt. Någon som har några kommentarer?
 

Jen9

Aktiv medlem
Hittade även ett Tamron AF 16-300/3,5-5,6 Di II VC PZD som verkar lite intressant. Aaah denna djungel, Hjälp mig!

Lutar nog mest åt någon av dessa:
Nikon DX 18-200/3.5-5.6 VRII
Tamron 18-270/3.5-6.3 DI LL VC
Tamron AF 16-300/3,5-5,6 Di II VC PZD
 

perstromgren

Aktiv medlem

eskil23

Aktiv medlem
Hittade även ett Tamron AF 16-300/3,5-5,6 Di II VC PZD som verkar lite intressant. Aaah denna djungel, Hjälp mig!

Lutar nog mest åt någon av dessa:
Nikon DX 18-200/3.5-5.6 VRII
Tamron 18-270/3.5-6.3 DI LL VC
Tamron AF 16-300/3,5-5,6 Di II VC PZD
Nikon 18-200 har länge varit ett populärt objektiv för de som inte vill byta objektiv. Det är dock inte lika skarpt som det nyare 18-140. När det gäller övriga optiska tillkortakommanden som distorsion, kromatisk abberation och vinjettering så är de ungefär likvärdiga med en liten fördel för 18-200:an.

Tamron 18-270 är skapligt i mitten av brännviddsintervallet, men lider av distorsion och kromatisk abberation mot ändorna.

Tamron 16-300 är rätt så ny, den lanserades i februari i år, och är en uppföljare till18-270. Den har större brännviddsintervall, men verkar inte vara bättre på något annat sätt.
 
ANNONS