Annons

Lagringsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannaconacca

Ny medlem
Hej!

Någon som har tips på ett bra backupprogram? Någon form av molntjänst som inte tar upp massa plats på datorn, utan ett jag kan använda för att t ex ösa över bilder från en extern hårddisk från? Jag vill använda det som en extra backup som inte finns på ett fysiskt ställe utan på någon server långt bort någonstans...
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
Hej!

Någon som har tips på ett bra backupprogram? Någon form av molntjänst som inte tar upp massa plats på datorn, utan ett jag kan använda för att t ex ösa över bilder från en extern hårddisk från? Jag vill använda det som en extra backup som inte finns på ett fysiskt ställe utan på någon server långt bort någonstans...

Ingen aning om det funkar men kaapersky pure (antivirus) ska kunna göra backuper till dropbox kanske kan vara värt att titta på om du ska köpa ett bra antivirus. Men du får googla funktionen......
 

Drogen

Aktiv medlem
Har du en god vän med snabbt bredband och hög tillgänglighet så kan du ställa en disk hos honom/henne och backa upp dit gratis med Crashplan.
 

Leifson

Aktiv medlem
Hur är det att ladda upp stora mängder till deras server? Har för mig att det tar rätt lång tid, men det kanske blivit bättre?
Visst tar det tid, framförallt första gången när allt ska kopieras dit, men jag kör programmet på min server som ändå är igång dygnet runt så det är inget praktiskt problem för mig.
Den första backupen på ca 700GB tog nog ca 4 dygn tror jag men sen skickas ju bara ändringar och det går avsevärt fortare. Mitt bredband är 100/100MBit.

Mina dotter kör också craschplan på sin bärbara dator (och backar gratis mot min server) och den kan hon behöva lämna igång över natten ibland när hon dumpat in massor av bilder.
Men normalt går det tillräckligt snabbt så att det räcker med den tid man ändå är aktiv med datorn.

Jag har för mig att man kan styra den initiala backupen till en lokal hårddisk och skicka hårddisken till Crashplan så lägger dom in den, men eftersom snigelposten tar nästan lika många dygn så känns det inte värt mödan.
 

Leifson

Aktiv medlem
Hej!
... Någon form av molntjänst som inte tar upp massa plats på datorn, utan ett jag kan använda för att t ex ösa över bilder från en extern hårddisk från...
Jag tror jag missade ditt önskemål om att det inte ska ta plats lokalt, isåfall utesluts crashplan.
Du skulle kunna använda någon vanlig molntjänst via webbgränssnittet, t.ex. Google Drive, och inte synka ut filerna lokalt.
Ett annat exempel för foton är naturligtvis Flickr, som ger dig 1TB gratis, och möjlighet att dela dem med vänner och bekanta på ett smidigt sätt.
 

recman

Aktiv medlem
Dropbox, Microsofts OneDrive, Googles Drive är ju några av de vanliga alternativen. Beroende på hur mycket utrymme du behöver så är det allt från gratis till en summa per månad.
Program för att synka upp till molnet finns från antingen leverantören själv eller tredjeparts från flera olika håll.
 

afe

Aktiv medlem
Jag använder Crashplan+ som till skillnad från de andra som nämnts är ett rent backupprogram. Jag betalar ungefär en 50-lapp i månaden för obegränsad lagring. Första uppladdningen tog rätt lång tid, men efter det har det tuffat på bra.
 

PMD

Aktiv medlem
Har du en god vän med snabbt bredband och hög tillgänglighet så kan du ställa en disk hos honom/henne och backa upp dit gratis med Crashplan.
Så gör jag. Fungerar utmärkt och är som sagt gratis.

Jag har för mig att man kan styra den initiala backupen till en lokal hårddisk och skicka hårddisken till Crashplan så lägger dom in den, men eftersom snigelposten tar nästan lika många dygn så känns det inte värt mödan.
Det stämmer. Jag gjorde så med den disk jag har ställt hos en bekant och som jag kör Crashplanbackuper mot.
Jag gick dit med den personligen vilket är snabbare än posten ibland. :)

Jag tror jag missade ditt önskemål om att det inte ska ta plats lokalt, isåfall utesluts crashplan.
Med Crashplan behöver man inte lagra något backupdata lokalt.
 

Leifson

Aktiv medlem
Med Crashplan behöver man inte lagra något backupdata lokalt.
Nej inte själva backupen, men originaldatan. Om jag förstod TS rätt var avsikten att "dumpa ut" filer till molnet så de inte tar någon plats lokalt, men ändå ligger "säkert". Jag kan ha uppfattat det fel...
 

PMD

Aktiv medlem
Nej inte själva backupen, men originaldatan. Om jag förstod TS rätt var avsikten att "dumpa ut" filer till molnet så de inte tar någon plats lokalt, men ändå ligger "säkert". Jag kan ha uppfattat det fel...
Aha. Ja det kanske var det som var frågan.

Lagringstjänst och backup är dock olika saker. Backup behöver man oavsett var man lagrar sitt data. Att bara ha sina filer i ett exemplar är riskfyllt, oavsett om man lagrar sitt data lokalt eller "i molnet".
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
SyncToy har vi haft mycket problem med på jobbet. Den misslyckas ofta med att ta reda på hur mycket ledigt utrymme det finns att bacuppa till och då tvärvägrar den.
Jag har använt SyncToy några år nu och tycker det fungerar utmärkt. För en tid sedan visste jag att jag snart skulle slå i taket på min backup hårrdisk och köpte en ny, större. När jag så gjorde en ny backup så meddelade SyncToy helt sonica att disken blev full. Jag satte i den nya och då fortsatte programmet att kopiera resterande material till den nya disken.

Den stora fördelen med SyncToy är att den skapar en kopia av de hårddiskar och kataloger jag bestämt som ser ut som orginalet. Jag kan alltså koppla in backupen ocm jag vill på en annan dator och jobba mot den som om det var orginaldisken. Filer och katalogstruktur är precis samma. Råkar jag av misstag radera något på orginalet som jag vill återställa så är det bara att koppla in backupen och välja ut filen/filerna och kopiera tillbaka till orginaldisken.

Backupdiskarna förvarar jag sedan på jobbet och hoppas att det inte skall bli inbrott eller brand både där och hemma samtidigt.

Hur ser backupen ut i Crashplan? Är det enkelt eller svårt att plocka tillbaka en enskild fil från backupen?
 

PMD

Aktiv medlem
Hur ser backupen ut i Crashplan? Är det enkelt eller svårt att plocka tillbaka en enskild fil från backupen?
För användaren ser det ut som ett filträd. Man kan bläddra i det med Crashplan-programmet.

Man kan välja att inte backupa allting. Jag gör t.ex. inte backup på systemkatalogerna eftersom dessa kan återställas ändå.
 

Falumas

Aktiv medlem
En backup värd namnet skall innehålla historik av filerna. Dom bästa backup programen är dom som följer med nyare versioner av Windows och OS/X.

/Karl
 

atotowi

Aktiv medlem
Amazon Glacier är en tjänst som är skapad för att lagra data. Prissättningen gör att man betalar väldigt lite för att sända upp och lagra data. Men avgift tillkommer den dag man vill läsa tillbaka, radera eller återskapa raderat data. Tanken är att de som tar backup hemma till t ex en NAS ska använda tjänsten för att spegla backup data till molnetför att ha en katastrof säker kopia om/när den stora kraschen inträffar.
 
ANNONS