Annons

Köpråd csc - novis med budget 5000-6000kr - Sony A6000 eller vänta på A6100?

Produkter
(logga in för att koppla)

lindstroem4

Ny medlem
Hej
Jag är helt novis till fotograferande men länge varit sugen på en systemkamera men inte köpt någon då de är för stora så att jag inte skulle använda dem. Nu ska vi köpa kamera till ett bröllop och diverse andra händelser så nu får jag äntligen anledning att köpa en, särskilt nu när det finns kompakta systemkameror.

Min budget ligger på max 5000-6000kr inklusive lins.

Vad jag läst runt då är Sony A6000 väldigt kritikerrosad och ska fungera väldigt bra? Denna går att få för strax över 5000 nu när man använder 450kr cash back via sony om man köper den senast sista januari. Det som smärtar är att kameran är från 2014 och att det nu i feb/mars förväntas komma ut A6100 som ska ha 10 mer megapixles, bättre batteritid och möjlighet att spela in i 4k (tolkar det som att det kan vara bra för man kan då filma och sedan ta ut bra bilder från filmen).

Min fråga är om jag bör köpa A6000 eller om ni tycker någon annan är avsevärt bättre för ungefär samma prislapp eller om jag ska vänta tills nya kameran släpps, men jag antar att denna då inte landar på 5000-6000 i nypris?

Tacksam för er input!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Inget fel på A6000 som kamerahus Glöm inte att skaffa extra batterier, spegellösa drar mycket ström.

Vad som däremot är lite tveksamt är vad du får för optik till det priset. jag gissar att det blir det ljussvaga 16-50/3.5-5.6. som kanske inte är så rolig för t.ex. porträtt eller inomhus utan blixt.
Att använda den inbyggda blixten ger inga roliga bilder, så jag skulle föreslå att du försöker hitta något begagnat så att du kan få in t.ex. ett 50/1.8
 

afe

Aktiv medlem
Det är helt riktigt som Uno skriver. 16-50 är ett förskräckligt dåligt objektiv, men med 35/1,8 eller 50/1,8 går det att göra ruggigt bra och skarpa bilder med A6000. Billigare (och lika bra) alternativ är Sigma 19/2,8, 30/2,8 och 60/2,8 - alla de är skitbra!
 

rronnbac

Aktiv medlem
Kameror kom,er hela tiden att bli bättre, men A6000 är redan en mycket bra kamera. Kommer du att ha nytta av en högre upplösning? Hur ska du använda bilderna.

4k-filmning är all the hype, men det finns många begränsningar. T.ex. Finns ofta begränsningar vad gäller hur långa filmklippen kan vara, problem med överhettning, batterikonsumtion, lagringsutrymme, redigeringsutmaningar.

Handlar det bara om att då ut bilder så kanske en snabb serietabellen ing räcker långt, och då får du ju ännu högre upplösning

Köp nu eller vänta, båda har sina nackdelar.

Tänk på att dina kunskaper som fotograf har större betydelse för resultatet än kameran och har du aldrig fotat med en systemkamera, med alla dess möjligheter, så kommer du behöva lägga en hel del tid på att lära dig, vilket ju talar för att du ska köpa så tidigt som möjligt.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej
Jag är helt novis till fotograferande men länge varit sugen på en systemkamera men inte köpt någon då de är för stora så att jag inte skulle använda dem. Nu ska vi köpa kamera till ett bröllop och diverse andra händelser så nu får jag äntligen anledning att köpa en, särskilt nu när det finns kompakta systemkameror.

Min budget ligger på max 5000-6000kr inklusive lins.

Vad jag läst runt då är Sony A6000 väldigt kritikerrosad och ska fungera väldigt bra? Denna går att få för strax över 5000 nu när man använder 450kr cash back via sony om man köper den senast sista januari. Det som smärtar är att kameran är från 2014 och att det nu i feb/mars förväntas komma ut A6100 som ska ha 10 mer megapixles, bättre batteritid och möjlighet att spela in i 4k (tolkar det som att det kan vara bra för man kan då filma och sedan ta ut bra bilder från filmen).

Min fråga är om jag bör köpa A6000 eller om ni tycker någon annan är avsevärt bättre för ungefär samma prislapp eller om jag ska vänta tills nya kameran släpps, men jag antar att denna då inte landar på 5000-6000 i nypris?

Tacksam för er input!
Det är aldrig lätt att köpa kameror, eller för den delen andra tekniska prylar som utvecklas relativt sätt snabbt, och ett klassiskt dilemma om man skall köpa nu eller vänta på en kommande modell runt hörnet.

Det som främst skall styra dig är när i tiden bröllopet är. Även om du (förhoppningsvis) inte är brudparets huvudfotograf, så tar det ändå alltid ganska lång tid att lära känna en ny kamera. Innan man har ett stort viktigt fototillfälle så är det därför viktigt att vara väl känd med sin utrustning innan.

Så är det om ett par månader så skulle jag köpa så fort som möjligt så jag hinner känna kameran en bit innan.

Är det först till sommaren så skulle jag avvakta med köp om det just är Sonys APS-C-kameror som endast gäller för dig. Då kan du se vad 6100 kommer med, och är det inte värt priset så kommer garanterat priset på den gamla A6000 (som är en väldigt fin kamera) att rasa i pris både som nytt och begagnat.

Var bara för några månader sedan själv i köptagen efter ett mindre spegellöst system. Där var just Sony en av huvudkandidaterna för mig, men kikade både på deras APS-C serie (A6000 och A6100 som du själv är inne på), och även deras FF-serie i form av A7 och A7 II (var rätt bra pris kampanj på de ett tag som gjorde att de inte var så många tusenlappar dyrare).

Jag tycker APS-C är ett kanonformat som ett litet nätt resesystem, och gillar A-6000 på många sätt (riktigt fin sensor och AF, förhållandevis), men vad som drog mig lite mer till FF gällande just Sony är att de satsar inte så mycket på sina objektiv eller kamerahus på APS-C E-mount (spegellöst).

Den stora "hitten" och genombrottet för Sony har kommit med FE-mount, dvs deras spegellösa småbildskameror i form av just A7-serien. Det gjorde mig personligen lite tveksam till att satsa på ett system (som A6000-serien ochdess E-mount) som tillverkaren inte har lika stort fokus på.

Just när det gäller systemkameror, och andra ekosystem, så är det ju oftast värdet av det hela systemet som är viktigast (och inte alltid varje enskild komponent). Dvs att man faktiskt investerar och satsar på att ekosystemet fortsätter att vara starkt även i framtiden.

Så ett tips, om du vill just gå för Sony, kan faktiskt vara att kika på en beg A7 som alternativ, även om det ligger lite över din budget. Då får du en del i det kanske största spegellösa systemet på marknaden (Sony FE-mount).

Detta var samma orsak att jag aldrig riktigt övervägt APS-C på DSLR:er ifrån Canon/Nikon (även där är deras seriösa och stora objektivsatsning nästan helt fokuserat på småbild/FF).

Annars så håller jag med övriga här i tråden att du oavsett bör undvika Sonys flesta zoomobjektiv (både på E-mount och FE-mount). De är oftast tyvärr inte så speciellt bra (man kan väl säga att det var Sonys mindre bra objektivutbud som gjorde att jag själv skippade Sony för ett konkurrerande spegellöst system). Kitzoomarna är dessutom extra dåliga och inget jag själv skulle lägga några kronor på. Däremot har Sony ett par utmärkta fasta objektiv både till E och FE, och som de Anders rekommenderade i form av 35:an och 50:an är riktigt fina och en bra start.

Nackdelen är dock att bägge de objektiven, och även ett nytt A6000-hus, inte ryms inom den budget du angett. Så kanske kan vara värt att tänka om där, och antingen kika på begagnatmarknaden, eller att spara ihop lite mera. Du kan ju starta med kamerahus och ett av de fasta Sony-objektiven, och sedan köpa fler allt eftersom du har råd.

Är ju faktiskt en av fördelarna med just systemkameror att man inte alltid måste köpa allt på en gång.

Lycka till!
 
Senast ändrad:

Lamphus

Aktiv medlem
Det är inte helt superenkelt, åtminstone var det inte det för mig, att sätta sig in i A6000s alla AF-lägen, vad som är fasdetekterande och inte etc, på en gång.

Däremot är inte 16-50pz särdeles dåligt om man fotar jpeg eller använder bildbehandlingsprogram med korrigeringsprofil för objektivet. Rent handhavarmässigt är jag inte så förtjust i det men bildmässigt hade jag inga problem med det. Det är inte ett snabbt objektiv med fast brännvidd och man kan inte få likadan bokeh som med ett 50/1,8, det är heller inte lika skarpt som Sigmas 60mm, men tror man det vet jag inte vad man mer tror.
http://www.dpreview.com/forums/post/57074352
 

lindstroem4

Ny medlem
Tack alla för mycket bra input!

Avseende när, jag gifter mig i juni och vi har anlitat fotograf till bröllopet, mer att vi vill ha en kamera för att fotografera runt evenemanget och resan (vi gifter oss och har fest på Santorini).

Avseende vänta eller ej: Intressanta som ni säger är att priserna kanske droppar mer på A6000 vid release av nya produkten, dock finns den nu för 4999:- med 16-50mm Objektiv som med cash rebate ger ett totalpris för 4549kr. Cash rebate håller till sista januari så innan dess kommer troligen ingen ny produkt, men kanske droppar mer sedan.

A7 var också ett intressant alternativ dock går det upp något prismässigt och kameran blir något större vilket är något som går emot något.

Avseende objektiv fanns en ganska intressant artikel (länkad nedan) som visar på skillnaden mellan Sony 16-50 PZ v Sony E 35mm f/1.8 @ 35mm. Dock stödjer den verkligen vad ni säger så det är dåligt för min plånbok. Samtidigt var det fantastiskt fina bilder tagna som du länkade till Lamphus som då kanske stödjer att man med Photoshop kan göra bra bilder efteråt ändå?
http://www.dpreview.com/forums/post/51265587

Har ni några direkta länkar till linserna ni föreslår så skicka gärna, försökte söka på prisjakt baserat på dina förslag afe dock hittar jag lite olika varianter så blir osäker. Lyssnade på en review av Gary Fong som konstaterade att eye-tracking som skulle vara en i särklass bra funktion fungerade endast med Sonys E-objektiv så kanske bäst att satsa på dessa isf. Möjligen då kan man köpa standard först och sedan se över om man ska köpa till ett objektiv.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Om du vill ha ett riktigt bra objektiv inom din budget så är olympus OM-D e-m10, 4290:- tillsammans med Panasonic 25/1,7 1999:- ett riktigt bra alternativ. Nackdelen med Sony är klent utbud på objektiv, detta slipper du med olympus och Panasonic. Sony är ett bättre hus men utbudet av objektiv för olympus kompenserar för detta mer än väl.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
När jag tittar på www.dyxum.com hittar jag 36 olika objektiv för Sony E i APS-C format. Tar vi med även de som tecknar ut småbildsformatet så kommer vi upp till 60 stycken totalt. Det finns alltså en del att välja på trots att Sony E är en relativt ny bajonettfattning.
 

transalp-01

Aktiv medlem
När jag tittar på www.dyxum.com hittar jag 36 olika objektiv för Sony E i APS-C format. Tar vi med även de som tecknar ut småbildsformatet så kommer vi upp till 60 stycken totalt. Det finns alltså en del att välja på trots att Sony E är en relativt ny bajonettfattning.
Räknar du bara objektiv med autofokus och anpassade för APS-C så är listan kort. Men är det okej med MF och onödigt stora objektiv så har du helt rätt.

Jag älskar mina små objektiv med autofokus.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag älskar mina små objektiv med autofokus.
Håller med om AF. För mig personligen så är autofokus en viktig möjlighet, och skulle själv inte vilja vara utan det för den typ av fotografering som jag håller på med och så jag arbetar.

Men helt OK om AF inte är något TS efterfrågar som absolut krav (vi är alla olika och har olika behov).

Är manuella objektiv OK för TS så finns ju ett enormt stort utbud med tanke alla adapters som finns till både E-mount och FE-mount (även om det finns adapters till nästan alla kamerasystem, så upplever jag personligen att det verkar vara störst "hobby" och användning av gamla MF-objektiv på just Sonyhus av någon anledning).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som jag ser det är kommande produkter inom det här segmentet i sig inte relevanta för TS då t ex en A6100 lär hamna långt över budget. Även högre upplösning:
1. Sonys kitobjektiv är inte särskilt skarpt särskilt mot kanterna. Så även om mitten tjänar lite på fler mp kommer suddigheten mot kanterna blir mer störande då skillnaden i skärpa snarare blir mer uppenbar med fler mp
2. Om man inte avser skriva ut väldigt stora bilder och bettakta dessa på nära håll lär mer än 24 (även 16mp) vara overkill
3. Visst, fler mp möjliggör mer beskärning, men skillnaden mellan 36 och 24mp blir då beskuret endast samma som en 1,22x telekonverter - inte mycket.

Sony A6000 har som jag ser det två utmärkande egenskaper:
1. Snabb autofokus - fast kan man tänka sig att fokusera manuellt så spelar ju detta liten roll. Flera konkurrenter närmar sig är lika bra eller bättre
2. Bra sensor - men flertalet konkurrenter använder också lika bra Sonysensorer

Som andra påpekat kanske man även skall kolla konkurrenterna.

T ex Olympus OM10 (inte lika snabb AF men bättre sökaroptik), Fuji har utgående XE1, XE2 och Xpro1. Fördelen med Fuji är att optiken är väldigt bra och JPEG filerna direkt ur kameran är väldigt bra samt bra sökaroptik). Panasonic G6, G7 med 14-42 eller den pyttelilla men skarpa 12-32 (dock liksom Fuji XE1 och Xpro1 långsammare AF ffa följande). Samsung NX500 överglänser A6000 på pappret och 16-50 gluggen är lite bättre men saknar sökare (kanske bra att ha i solen på Santorini även om AMOLED TFTn är väldigt bra. NX500 filmar i 4K men i beskuret läge och en lite bökig H.265 codec.

Sedan finns ju begagnat till väldigt bra priser på utgående eller nyligen utgångna modeller. Då A7 med 28-70 sålts ny för strax under 10.000:- finns en chans att kunna pruta på en kit då det kanske är rimligt med max 70% av detts pris begagnat. Tyvärr är 28-70 inte pytteliten.
 

afe

Aktiv medlem
Har ni några direkta länkar till linserna ni föreslår så skicka gärna, försökte söka på prisjakt baserat på dina förslag afe dock hittar jag lite olika varianter så blir osäker. Lyssnade på en review av Gary Fong som konstaterade att eye-tracking som skulle vara en i särklass bra funktion fungerade endast med Sonys E-objektiv så kanske bäst att satsa på dessa isf. Möjligen då kan man köpa standard först och sedan se över om man ska köpa till ett objektiv.
Ja, det är en nackdel med Sigmaobjektiven - de fungerar inte fullt ut med A6000:s fokussystem (och går inte att uppgradera på samma sätt som Sonys egna äldre objektiv). En variant är att leta rätt på den gamla kitzoomen 18-55mm som jag tycker är mycket bättre än den nya med motorzoom - den finns då och då begagnad för inga pengar alls och är helt ok.

Den här bilden är tagen med NEX-7 och den gamla kitzoomen, och den är tillräckligt skarp för att ge moiréeffekt i farbrorns kostym: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/190018/3422611.htm

Den publicerades också i boken "A day in the world" med gott resultat: https://flic.kr/p/dAfT9V
 

lindstroem4

Ny medlem
Fredrik, Tack för bra input och intressanta alternativ att kolla på. Var sugen på NX500 dock avsaknad av inbyggd blixt och viewfinder var några akilleshälar som känns lite för stora att bortse ifrån.

Ele, bra förslag och snygg bild! Får hålla ögonen öppna efter bra objektiv, helst på blocket framöver :)
 

martinot

Aktiv medlem
Fredrik, Tack för bra input och intressanta alternativ att kolla på. Var sugen på NX500 dock avsaknad av inbyggd blixt och viewfinder var några akilleshälar som känns lite för stora att bortse ifrån.
Jag är också en som vill han inbyggd blixt i mina kameror. Även om de kanske är för svaga att lysa upp möra miljöer så är det väldigt smidigt att alltid ha på plats som upplättningsblixt på dagtid. Även inbyggd EVF är också ett grundkrav för mig (svårt att se skärm när man är utomhus i starkt ljus).

Bortsett ifrån det så är NX500 (som de flesta andra Samsung som NX1) väldigt fina kameror, men jag skulle vara lite försiktig att investera i dem. Precis som jag avstod ifrån att investera i Sony E-mount (då Sony fokuserar mest krafter på A7 och småbild/FE-mount), så gäller det i ännu högre grad en tveksam framtid för NX-systemet.

Samsung har dragit tillbaka försäljning i många länder, och tyvärr inte på länge visat upp några nya modeller eller tillbehör. Har gått många rykten om att framtiden för Samsungs kamerasatsning inte är helt säker (tyvärr, för det är ett himla fint system, men ett par riktigt fina objektiv).

Som jag personligen ser det så finns det endast 3 stycken riktigt säkra (ja, inget är 100% säkert, men hyfsat nära) framtidssystem på spegellöst:

1. Sony och deras FF/småbildssystem i from av A7-serien och FE-mount.
2. Fuji och deras APS-C-system i form av X-serien och X-mount.
3. Olympus och Panasonic i form av deras M43-kameror och micro four thirds mount.

Sedan finns ju en mängd andra system, men de har antingen tappa i fart och fokus (Sony APS-C E-mount), aldrig tagit riktigt fart (Nikon 1"-series och 1-mount), eller inte hunnit att byggas upp och etableras som fullvärdiga alternativ och system (Canon EOS-M-series och EF-M-mount). Där till har vi som sagt även Samsungs utmärkta NX-series kameror och NX-mount som sagt tyvärr har en osäker framtid.

Nu skall jag inte tala om för dig vilket system du skall börja satsa på och investera framtiden i, eller att man aldrig skall våga att chansa lite, men jag skulle nog i dagsläget främst hålla mig till alternativ 1-3 ovan.

Alt detta sagt, så tycker jag att både A-6000 och NX-500 på många sätt är jättefina kameror med fin teknik i sig. Finns många som fotar med de och är jättenöjda (så känns kanske fel att skrämma bort dig ifrån dem, har själv varit inne på bägge de modellerna när jag letade spegellöst nyligen).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tror inte det spelar roll vilken kamera plus kitglugg man köper gällande att låsa in sig. Det är först då man lägger mer pengar på ytterligare objektiv man blir inlåst. Säljer man sedan NX500 med 16-50 spelar det nog ingen roll om nu Samsung skulle lägga ner. De som köper ett sådant kit beg köper det så att säga som en "kompaktkamera" med inbyggt 16-50. De flesta systemkameraköpare köper bara hus plus kitglugg och använder dessa som de facto "kompaktkameror" och nyttjar inte att de har en systemkamera.
 

unoengborg

Aktiv medlem
De flesta systemkameraköpare köper bara hus plus kitglugg och använder dessa som de facto "kompaktkameror" och nyttjar inte att de har en systemkamera.
Jo det stämmer säkert. Om TS skulle känna att han tillhör den gruppen kanske han även skulle titta på mera avancerade kompaktkameror som t.ex. Panasonic LX100 som ger bra bildkvalitet och har betydligt bättre ergonomi än Sony A6000.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jo det stämmer säkert. Om TS skulle känna att han tillhör den gruppen kanske han även skulle titta på mera avancerade kompaktkameror som t.ex. Panasonic LX100 som ger bra bildkvalitet och har betydligt bättre ergonomi än Sony A6000.
Vad jag syftade på är att med budgettaket börjar man där och sedan kanske intresset växer och man byter ut grejerna och då är även Samsung NX500 inte farlig att köpa då den går att sälja beg oavsett vad som händer med Samsung NX. Just nu var ändå pristaket 5000:-.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med er bägge två.

Är helt övertygad av att en stor majoritet som köper billiga APS-C-kameror, både DSLR:er och spegellösa, med billiga kitzoomar faktiskt använder de som Fredrik påtalar som stora kompater/kameror med fast obejktiv. De är nöjda med vad de har och köper ofta aldrig några separat objektiv. Då spelar mycket riktigt "ekosystemaspekten" inte någon större roll då man betraktar sin kamera i praktiken som att det har ett fast objektiv.

Detta är nog en stor orsak till att många tillverkare (Canon, Nikon, Sony) uttalat att de satsar mest på deras dyrare FF/småbildsserie med lite mer kvalitetsobjektiv då det är de framtida köparna finns.

Personligen så tror jag att dessa billigare APS-C-kamreror med billiga kitzoomar långsamt (dvs över en längre tidshorizont) kommer att försvinna och minska i volym och betydelse på kameramarknaden i takt med att små kvalitetskompakter blir allt bättre, men framförallt i takt med att mobilkamerorna ökar i kvalitet.

Kvar blir då vi entusiaster som ser en systemkamera som just en kamera som är en del i ett större system av objektiv och andra tillbehör. Jag räknade TS som en av dessa (men det kan ju mycket riktigt ha varit en helt felaktig antagelse). Som ovan tror jag också att det är här tillverkarna kommer att slåss på en allt krympande marknad. Ökar priser, marginaler, kvalitet, men till väldigt mycket mindre volymer än tidigare.

Baksidan av detta är att några tillverkare kommer att slås ut (alla kan inte överleva på en mindre och krympande marknad), och att det kommer att ske en del uppköp och sammanslagningar i branschen.

Förmodligen också den del renodling ifrån tillverkarna själva kring deras produktportfölj och fokus på de av deras system som verkligen säljer, och att de kanske slimmar portföljen och skär ner på mindre framgångsrika system/format (som gett exempel på tidigare på sådana kandidater).

Nu är detta ju inget som jag kan bevisa, men är helt övertygad om att marknaden kommer att gå igenom denna typ av förändring (och tror att de flesta här har också sett början på detta).
 
ANNONS