Annons

Sälja mina fasta - köpa en zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pastamange

Aktiv medlem
En "lösning" som jag har gjort nu som jag ska testa är att jag köpt en ny kameraväska. Tidigare har jag haft en stor där allt får plats samt en liten som jag har tänkt vara smidig med - men den har bara rymt huset + det objektiv som sitter på kameran. Nu har jag köpt ett mellanting - en väska som är ganska liten och smidig men ändå rymmer 2-3 extra objektiv. Jag tror det kan vara precis lagom för att den inte ska bli för jobbig att ta med - men att man ändå känner att man har ett bra omfång med sig.
Dessutom var jag på en föreläsning idag på morgonen med hattmakarna Horisaki - blev sjukt inspirerad av deras bildspel dom körde :)
 

BobMerlin

Ny medlem
Jag har fotat länge och har skaffat mig en reko gluggsamling med enbart fasta objektiv (förutom ett gammalt 80-200). På senare år har jag tyvärr fotat mindre och mindre. Intresset finns kvar, men jag har inte lika mycket tid längre. Och jag väljer ofta att inte ta med min utrustning p.g.a. att den är för stor och omständig. Tar jag med kameran så tar jag med en eller max två objektiv och känner mig ibland begränsad.
Finns det bra zoom-objektiv som täcker ett ganska stort brännviddsområde? Jag tänker mig typ att sälja alla fasta förutom min 85 mm G 1,4 som jag gillar extremt mycket. Men att täcka hela omfånget från 20 mm upp till 200 mm gissar jag inte är möjligt? Macrogluggen är ju också härlig att ha ibland..

Jag vill alltså ha en smidigare utrusning - utan att tappa kvalitet. Går det?

EDIT: Huset är en D600
Förstår problemet.
Själv brukar jag mest ha problemet att välja bort vilka objektiv jag faktiskt inte behöver ha med mig, för det är ju så lätt att ta med alla "utifall att"... -.-

Själv har jag en D800 med
Tamron 15-30 f/2,8 VC
Tamron 24-70 f/2,8 VC
Tamron 70-200 f/2,8 VC
Vill jag ha hela omfånget med hög kvalité och minimalt antal objektiv, blir det tyvärr "The Holy Trinity", och vikten drar snabbt iväg. (De tre ovan blir totalt 3,4kg tillsammans.)

Fasta gluggar har jag när jag vill ha ännu kortare skärpedjup och använder då:
Sigma 50 f/1,4 Art
Nikon 85 f/1,8 G
Nikon 105 f/2,8 Macro

Om du känner att problemet huvudsakligen är att du inte vill hålla på och byta objektiv, skulle jag kort och gott säga: köp ett 24-70 f/2,8. Tamrons 24-70 är inte riktigt i samma klass som Nikon och jag kan framför allt tycka att bokehn kan bli lite orolig ibland, men det är fortfarande prisvärt, i synnerhet då man faktiskt har effektiv bildstabilisering. (Nikons 24-70 med bildstabilisering ligger på över 20000, medan Tamron går på runt 9000!)

Jag är väldigt nöjd med samtliga objektiv ovan, och det enda jag har något att gnälla på alls är väl i så fall 24-70 enligt ovan. Mina tre fasta gluggar, samt både vidvinkel- och telezoomen är alla tokskarpa och autofokusen funkar bra.

Ett tips är annars (som folk har nämnt) att skaffa en bra kamerväska (ryggsäck!) så att man orkar släpa runt på skiten, för annars är det ju som sagt ingen vits. ;)
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Vill man ha bilden med stort B så får man nog släpa med sig det man en gång köpt.
Jag förstår inte varför man köper stora och dyra objektiv för att sedan tycka att det blir för klumpigt att ta med dom ut för att fota. Sälj gluggarna isf och skaffa en kompactkamera som tar de bilder du vill ha. Skall jag ut en dag för att i huvudsak exponera så tar jag med mig det bästa jag har oavsett tyngd. Har sett fler inlägg av den här typen , men aldrig förstått meningen..

Jag har alltid en kamera med mig ifall det händer något extra i omgivningen. D70/ 30mm. 1,8.
Stadsvandringar eller liknande så är det D7100 , batterigrepp , Nikon 80-200 , Nikon 16-85 och ett 50mm 1,4. Tungt...nja , inte så att jag flämtar efter 2 km promenad , men vi har alla olika förutsättningar.
Håller helt med, likadant med folk som ska ut och resa någonstans, då lämnar dom kvar all utrustning hemma och köper en kompaktkamera för 2000 kr..

Det finns väldigt smarta lösningar för bärsystem att köpa, att t.e.x. inte ha kameran runt nacken, utan runt axeln så kameran vilar på höften, ha en liten axelväska på andra sidan som mottyngd, funkar galant, bara släppa kameran och ta fram väskan på magen när man behöver byta objektiv, går att lägga kameran på väskan för att byta i lugn och ro.

Finns även andra smarta lösningar..
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Förstår problemet.
Själv brukar jag mest ha problemet att välja bort vilka objektiv jag faktiskt inte behöver ha med mig, för det är ju så lätt att ta med alla "utifall att"... -.-

Själv har jag en D800 med
Tamron 15-30 f/2,8 VC
Tamron 24-70 f/2,8 VC
Tamron 70-200 f/2,8 VC
Vill jag ha hela omfånget med hög kvalité och minimalt antal objektiv, blir det tyvärr "The Holy Trinity", och vikten drar snabbt iväg. (De tre ovan blir totalt 3,4kg tillsammans.)

Fasta gluggar har jag när jag vill ha ännu kortare skärpedjup och använder då:
Sigma 50 f/1,4 Art
Nikon 85 f/1,8 G
Nikon 105 f/2,8 Macro

Om du känner att problemet huvudsakligen är att du inte vill hålla på och byta objektiv, skulle jag kort och gott säga: köp ett 24-70 f/2,8. Tamrons 24-70 är inte riktigt i samma klass som Nikon och jag kan framför allt tycka att bokehn kan bli lite orolig ibland, men det är fortfarande prisvärt, i synnerhet då man faktiskt har effektiv bildstabilisering. (Nikons 24-70 med bildstabilisering ligger på över 20000, medan Tamron går på runt 9000!)

Jag är väldigt nöjd med samtliga objektiv ovan, och det enda jag har något att gnälla på alls är väl i så fall 24-70 enligt ovan. Mina tre fasta gluggar, samt både vidvinkel- och telezoomen är alla tokskarpa och autofokusen funkar bra.

Ett tips är annars (som folk har nämnt) att skaffa en bra kamerväska (ryggsäck!) så att man orkar släpa runt på skiten, för annars är det ju som sagt ingen vits. ;)
skulle inte rekommendera ryggsäck, då tänker man "äh orkar inte ta fram det objektivet bara för den bilden" bättre med liten axelväska som man snabbt drar fram runt på magen och kan byta. Ryggsäck anser jag är till för längre vandringar..
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med om att ryggsäck inte är någon bra vardagslösning. Det passar bäst för skidåkning, cykling och andra typer av action/sporter (och inte ens alltid då).

För vardagssituationer så kan jag tipsa om ThinkTank och deras "lense changer"-väska i Retrospective-serien (finns i snyggt grönt/kakhi bomullstyg).

Har den med plats för tre objektiv, men har bara max två nerpackade. Ett fack har jag nämligen tomt för att stoppa objektivet jag har på kameran och skall byta ut, så kan jag göra det snabbt och enkelt på stående fot nästan var jag än är.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Bra tips Erik men för just mig (som har dem+70-200/2.8) är det faktiskt svårare ändå; de är klumpiga och förhållandevis ljussvaga och ger inte så kort skärpedjup så kommer sällan till användning..Sigma 35/1.4 och AF-S 85/1.4 är de skarpa arbetshästarna för sånt foto jag håller på med oftast (människor i rörelse; dans, konsert etc).
Man kan inte ha kakan kvar och äta upp den samtidigt ;)
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Absolut kan det handla om sekunddrama för att få bilden på den plötsligt uppkomna situationen , men för bövelen.....det måste väl vara roligare att ta en bild med den dyra utrusning man nu har skaffat sig för surt skattade pengar?

Jag har tagit massor med bilder med mobilkameran där jag önskar att jag haft min "riktiga" utrustning tillgänglig. Därför har jag numera alltid en kamera värd namnet med mig på jobbet och på fritiden. Det är inte så jobbigt att släpa på en kamera som många tror....en vana bara.
 

xerent

Aktiv medlem
Jag har tagit massor med bilder med mobilkameran där jag önskar att jag haft min "riktiga" utrustning tillgänglig. Därför har jag numera alltid en kamera värd namnet med mig på jobbet och på fritiden. Det är inte så jobbigt att släpa på en kamera som många tror....en vana bara.
Skrattade lite när jag läste detta, eftersom jag känner igen mig så otroligt. Det började väl egentligen när jag klagade på folks mobilbilder på Facebook, och påpekade att deras bilder skulle vara sååå mycket bättre om de så använde en "riktig" kamera istället. Jag fick då mothugget att jag kunde släpa med mig en kamera vart jag än gick i så fall, om jag nu skulle leva som jag lärde. Vilket jag numera också gör. Det slutade med att jag köpte en spegellös Nikon 1-kamera med superzoom 10-100mm som jag släpade runt i en pytteliten väska. Nu har jag iofs slängt ut Nikon 1 mot en Sony NEX men det är en annan historia. Hur som helst åker min lilla kamera med vart jag än beger mig. Blir betydligt bättre bilder än med mobilkameran hur man än gör, och WiFi-funktionen gör det enkelt att flytta över bilderna till telefonen.

Förstår problemet.
Själv brukar jag mest ha problemet att välja bort vilka objektiv jag faktiskt inte behöver ha med mig, för det är ju så lätt att ta med alla "utifall att"... -.-

Själv har jag en D800 med
Tamron 15-30 f/2,8 VC
Tamron 24-70 f/2,8 VC
Tamron 70-200 f/2,8 VC
Vill jag ha hela omfånget med hög kvalité och minimalt antal objektiv, blir det tyvärr "The Holy Trinity", och vikten drar snabbt iväg. (De tre ovan blir totalt 3,4kg tillsammans.)
Ungefär så resonerade jag också, fast fyra kilo grejer blir för mycket för mig att släpa på. Kör en egen APS-C variant av holy trinity nämligen D7200 med Sigma 17-50mm f/2.8, Sigma 50-150mm f/2.8 (den äldre kompaktare varianten) och vidvinkeln Tokina 11-16mm f/2.8 som dock inte följer med om jag inte explicit vet att jag behöver den, och då tar jag antagligen inte med något av de andra istället. Men behov beror ju på vad man ska göra. Att kunna släpa med 17-150mm f/2.8 på två gluggar i en hyffsat liten väska tycker jag är fantastiskt, men det är ju självklart räknat utifrån mina behov.

On topic då så kan jag ändå känna att jag saknar en eller ett par ljusstarka fasta objektiv. Ett Sigma 30mm f/1.4 känns lockande att plocka upp begagnat. Frågan är bara om jag måste köpa en större väska då. ;)
 

Bilagor

lonian

Aktiv medlem
Köp ett DX objektiv och kör kameran i crop mode.

Nikon AF-S DX 18-300/3,5-6,3G ED VR har ju fått guld på cyberphoto och väger 550 gram.

Vet dock inte hur kul det skulle vara att fota med en sådan. =p
 
ANNONS