Annons

Råd inför resa

Produkter
(logga in för att koppla)

Xaphia5

Aktiv medlem
Hej!

Har precis bokat en resa för att åka och dyka & snorkla med valhaj och mantor (förhoppningsvis) och ska nu bestämma mig hur jag skall göra med kameradelen och behöver då lite råd för att komma framåt! Det handlar om att vara borta i 8 dagar där största delen kommer att vara i och under vatten.

Jag är ingen uv-fotograf men har testat några gånger så jag är väl mest ute efter att ha sysselsättning och iaf kunna få några hyfsade bilder, och föreviga om det man stöter på någon av ovanstående magnifika djur!

Är inne på att antingen köpa en Canon G7X mkII + Canon's egna UV-hus.
Eller en Ewa Marine-påse till min 6D eller 7DmkII. I denna kommer jag isf att ha monterat en 16-35mm f4 IS. Går även att köpa så att blixt kan monteras.
Eller till sist, helt enkelt en GoPro.

Vad jag är ute efter JUST NU är något för stillbild.

Är det någon som kan ge mig en spark åt rätt riktning!? Eller kanske komma med en fråga eller påstående som gör att det blir lättare att överväga det ena eller det andra.

Tacksam för allt!

Mvh
Johan
 

Mashavet

Aktiv medlem
Jag fotograferade mantor vid Koh Bon i vintras med en G7 X i Canons UV-hus. (Resereportage kommer här på fotosidans blogg inom kort.) Jag tyckte det fungerade mycket bra, men jag är helt grön som UV-fotograf så jag har inte mycket annat att jämföra med. Jag hade ingen blixt. Eftersom vi ofta dök djupt märks det på att det saknas färger som inte går att justera fram. På närgångna foton på små fiskar och snäckor hade nog blixt gjort stor skillnad.
Det fanns förhoppning om valhaj på vårt sista dyk i vintras, men vi såg ingen. Kanske lika bra det, det hade bara varit snopet att se en liten del av den i den dåliga sikten som var på den platsen (Boomsung Wreck utanför Khao Lak)
 

Xaphia5

Aktiv medlem
Jag fotograferade mantor vid Koh Bon i vintras med en G7 X i Canons UV-hus. (Resereportage kommer här på fotosidans blogg inom kort.) Jag tyckte det fungerade mycket bra, men jag är helt grön som UV-fotograf så jag har inte mycket annat att jämföra med. Jag hade ingen blixt. Eftersom vi ofta dök djupt märks det på att det saknas färger som inte går att justera fram. På närgångna foton på små fiskar och snäckor hade nog blixt gjort stor skillnad.
Det fanns förhoppning om valhaj på vårt sista dyk i vintras, men vi såg ingen. Kanske lika bra det, det hade bara varit snopet att se en liten del av den i den dåliga sikten som var på den platsen (Boomsung Wreck utanför Khao Lak)
Hej!

Vad jag förstår så ska mkII-huset nu komma så att man kan använda den inbyggda blixten. Den hjälper väl iaf vid närmare avstånd.

Ska hålla utkik efter blogginlägget!

Tack för svar!
 

Mashavet

Aktiv medlem
Hej!

Vad jag förstår så ska mkII-huset nu komma så att man kan använda den inbyggda blixten. Den hjälper väl iaf vid närmare avstånd.

Ska hålla utkik efter blogginlägget!

Tack för svar!
Den interna blixten fungerar även i mitt hus, men jag tyckte inte den gjorde speciellt stor skillnad.
 

Lena Holm

Medlem
Skippa eva marine påsen

Hej,
jag har fotograferat en hel del under vatten med DSLR men det betyder ju inte att jag kan ge dej ett uttömmande svar. Det första rådet jag kan ge dej är dock att jag skulle aldrig stoppa min dyraste kamera i en eva marine påse. De har kanske skett en del utveckling på området och om du bara snorklar går det kanske bra men....det skulle jag inte göra.
Go Pro har jag ingen erfarenhet av.
Min sambo som började fota under vatten förra året skaffade en Canon G7x med ett kinesiskt undervattenshus, minns inte märket. Det går nog bra med vilket som, men om du i framtiden vill använda huset med extern blixt så ska du kolla att det är möjligt innan du väljer hus. För att fotografera så stora djur som manta och valhaj behöver du dock varken en extern eller intern blixt. Djuren är för stora och du kommer inte tillräckligt nära utan en mycket bra vidvinkel. Du kan ändå få mycket bra bilder med en kompakt som G7x genom att utnyttja det naturliga ljuset till fullo. Ni kommer att vara på grunda djup eller precis under ytan. Utnyttja de fina effekter som solljuset kan ge och "ratta" G7X i manuellt läge. Det är vad jag kan bidra med och simma lugnt.
Hälsningar Lena
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med Lena och Erik, mflr. Nu är jag själv lite av nybörjare på UV-foto, men vill ändå rekommendera dig att absolut satsa på ett riktigt "hårt" UV-hus (inte påsar som riskerar dina dyra fullformats DSLR:er).

Behöver du inte externa blixtar eller andra avancerade finesser så är Canons egna UV-hus väldigt bra och prisvärda jämfört med det mesta på marknaden. Sedan finns självklart bättre UV-hus i mycket högre byggkvalitet och med mer flexibilitet, men då stiger priserna nästan logaritmiskt.

Som du beskriver det så låter paketet med Canon kompakt+UV-hus som en perfekt lösning för resan och som en bra start för dig.
 

MARINFOTO

Aktiv medlem
Inför resa

Hej Johan !

I den händelse Du tänker fortsätta med uv-foto, är min rekommendation att Du satsar på en systemkamera.
Det är dock inte nödvändigt, det finns idag bra kompaktkameror.
Skulle Du vara intresserad, kan Du få köpa ett undervattenshusens Rolls Royce, Seacam Silver i nyskick, med välvårdat Nikon D200 kamerahus av mig. Dock måste Du även skaffa en blixt för uv-bruk.

Ha en fortsatt bra sommar / Kent Forsén.

PS: Min epostadress är kent.forsen.mma@telia.com.
 
ANNONS