Annons

Frågor ang. kameraköp, nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludzee

Ny medlem
Hej! Hittade denna site via forumet jag spenderar mest tid på, SweC, när jag började söka efter någon svensk community för fotointresserade. Jag har nyligen fått upp ögonen på att börja fota mer då jag varit ute och rest och funnit det riktigt kul att ta bilder. Jag börjar då fundera på om man skulle gå vidare lite med fotograferingen och tänkte be om lite köpråd och hur man ska tänka när man handlar denna typ av grejer!

Jag har i flera år tagit kort utan mycket eftertanke med en Olympus E-Pl1 med kitobjektiv, tror det är 14-42. Den har väl fungerat okej, särskilt eftersom att den inte var speciellt dyr från början. Men jag skulle tycka det var roligare med något bättre utrustning.

Jag är öppen både till begagnat och nytt, men jag vet inte riktigt var man ska leta efter på begagnatmarknaden, till skillnad från datorsaker har jag heller inte en aning om vad som är rimliga priser på begagnade kameror.

Jag känner att mer än 5000 är något jag aldrig kommer lägga vid det här stadiet. Och jag antar att jag bör leta efter en begagnad kamera med ett bra all-round objektiv, även om porträttbilder än sålänge varit det som intresserat mest. Men det kanske är ett bättre alternativ att bara köpa ett nytt, bra objkektiv till huset jag har? Det känns dock som att det är uråldrigt men det kanske inte spelar så stor roll?

Ber om ursäkt om tråden är grötig men all hjälp jag kan få uppskattas!


EDIT: Om det spelar någon roll har jag okej kunskaper inom photoshop och liknande så har inga problem med efterbehandling av RAW-filer
Mvh
 

Ludzee

Ny medlem
Här har du ett riktigt bra hus för en rätt billig peng då du redan har ett objektiv. Med denna har du en faktiskt sökare, bra kontroller och ett härdigt hus för år framöver. En tusing under budget så du kanske kan hitta något fist ljusstarkt objektiv begagnat eller nytt att komplettera med.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=821279_1
Okej, tack! Vet du några andra hus man kan rekommendera/bör hålla utkik efter begagnat i typ samma prisklass? Eller är det ett helt hav med hur många som helst? Och bör man välja en "bättre" men äldre modell eller tvärtom rent generellt?
 

VisualD

Aktiv medlem
Okej, tack! Vet du några andra hus man kan rekommendera/bör hålla utkik efter begagnat i typ samma prisklass? Eller är det ett helt hav med hur många som helst? Och bör man välja en "bättre" men äldre modell eller tvärtom rent generellt?
Du kan ju alltid byta system om du vill men med tanke på att du redan har zoomen och EM5an låg ute med garanti för det priset är det svårt att få in bättre inom m4/3-systemet.

Vad är du ute efter att fota? Vad saknar du med det du har? Har du klämt och känt på några kameror? Vad har du för önskemål? Vad är no-go?
Olympyssystemet är t ex inte precis förstavalet för exempelvis sportfoto men rätt fantastiskt smidigt för resan eller gatufotandet.
 

Ludzee

Ny medlem
Du kan ju alltid byta system om du vill men med tanke på att du redan har zoomen och EM5an låg ute med garanti för det priset är det svårt att få in bättre inom m4/3-systemet.

Vad är du ute efter att fota? Vad saknar du med det du har? Har du klämt och känt på några kameror? Vad har du för önskemål? Vad är no-go?
Olympyssystemet är t ex inte precis förstavalet för exempelvis sportfoto men rätt fantastiskt smidigt för resan eller gatufotandet.
Det jag främst saknar är snabbare autofokus, bättre skärpa och och kortare skärpedjup vid porträtt, bättre prestanda i svaga ljusförhållanden. Tycker att det är relativt smidigt med spegellös men jag antar att man kan få mer för pengarna om man lägger lite tid på att lära sig fota med en "riktig" kamera, i brist på bättre ord. Har egentligen inga preferenser när det kommer till märken eller liknande utan är mest intresserad av att göra ett prisvärt köp :) Tack för att du tar dig tid. Du menar att den där EM5an är riktigt prisvärd? Såg att den hade typ 4 år på marknaden, men det kanske inte är särkskilt länge i kamerasammanhang?
 

VisualD

Aktiv medlem
Cyklerna och utvecklingen i kameravärlden är inte så illsnabb precis när det kommer till basprestande, för att ibland ta jättekliv framåt en generation. En kamera likt EM-5 är fortfarande ett fint hus och minst lika bra som när det kom.

Nu har jag knappast någon större erfarenhet av Olympus själv men generellt gäller att spegellösa är tämliga precisa (i teorin perfekta) och snabba när det kommer till fokus på statiska objekt, men att de har svårare än DSLR när det kommer till att följa objekt som rör sig mot eller från kameran.

Om det inte vore så att jag hade specifikt sportfoto som ett intresse samt redan hade ett annat system så skulle det vara en kamera jag hade tittat på.

Bildkvaliteten med EM-5 med 45/1.8 lär inte finnas mycket att klaga på. Se på bilderna här:
https://www.flickr.com/photos/132878580@N03/17192628258/
https://www.flickr.com/photos/italianjob1/14145772540
https://www.flickr.com/photos/johnnewstead1/10965009224
https://www.flickr.com/photos/longson/7187581068
https://www.flickr.com/photos/ryansommers/15184760508/
 

VisualD

Aktiv medlem
I övrigt kan du köpa i princip vad som helst inom din budget, det är svårt att göra dåliga kameraköp idag. Om du har mer specifika saker tu tittat på så fråga på. Det finns alltid någon som kan svara.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ska du ha snabb autofokus i den här prisklassen är det nog bättre om du tittar på DSLR modeller som t.ex. Nikon D3200 eller D3300 med någon kit optik, och ett 50/1.8G som kommer att fungera bra för att få fina oskarpa bakgrunder vid porträtt. Du får dessutom lite större sensor vilket ger mindre brus i svagt ljus än vad du får med Olympus och andra m4/3 kameror.

Borde gå att få in i budget om du köper begagnat. Det är inte stor skillnad mellan Nikon D3200 och D3300
 
Senast ändrad:

VisualD

Aktiv medlem
Ska du ha snabb autofokus i den här prisklassen är det nog bättre om du tittar på DSLR modeller som t.ex. Nikon D3200 eller D3300 med någon kit optik, och ett 50/1.8G som kommer att fungera bra för att få fina oskarpa bakgrunder vid porträtt. Du får dessutom lite större sensor vilket ger mindre brus i svagt ljus än vad du får med Olympus och andra m4/3 kameror.

Borde gå att få in i budget om du köper begagnat. Det är inte stor skillnad mellan Nikon
Frågan är om man verkligen vinner så mycket när det kommer till autofokus?
Bättre följande, ja.
Lite säkrare vid vissa mönster i mörker, ja.
Däremot är Olympusen både säker, snabb och ibland precisare i andra lägen.

Dessutom får man bildstabilisering med samtliga objektiv för längre slutartider.

Jag har svårt att säga att det ena alternativet är per definition bättre än det andra med rätt vaga önskemål, det är upp ts att känna och klämma för att se. Jag ville mest visa på att det finns riktigt vassa kameror inom budgeten inom hans befintliga system. I övrigt är det bara för han att gå in i butiker eller bara beställa något och se om det passar.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Ansluter mig till Andreas' resonemang. Jag har såväl Olympus som Nikon DSLR. Combon Olympus EM 5 och 45/1.8 är ett fantastiskt verktyg när det kommer till porträtt. Och naturligtvis även till annan fotografering. EM 5 -huset kostade ca 12.000 kr när det kom och har överösts med bra recensioner genom åren. Opiken 45/1.8 anses av många som ett "måste ha" objektiv om man har ett m/43-system. Oerhört skarpt och väldigt prisvärt även vid fullpris.

Naturligtvis finns det en uppsjö av alternativ inom DSLR-segmentet. Men med TS budget och nuvarande behov måste nog den föreslagna Olympus-lösningen ses som ett starkt alternativ.
 

Ludzee

Ny medlem
Ansluter mig till Andreas' resonemang. Jag har såväl Olympus som Nikon DSLR. Combon Olympus EM 5 och 45/1.8 är ett fantastiskt verktyg när det kommer till porträtt. Och naturligtvis även till annan fotografering. EM 5 -huset kostade ca 12.000 kr när det kom och har överösts med bra recensioner genom åren. Opiken 45/1.8 anses av många som ett "måste ha" objektiv om man har ett m/43-system. Oerhört skarpt och väldigt prisvärt även vid fullpris.

Naturligtvis finns det en uppsjö av alternativ inom DSLR-segmentet. Men med TS budget och nuvarande behov måste nog den föreslagna Olympus-lösningen ses som ett starkt alternativ.
Okej, tack! Är e-m10 också ett bra alternativ på hus? Såg ett uppe för 2500 här på marknaden och från recensioner lyckas jag inte riktigt urskilja vad som saknas förutom att em10 har högre upplösning på skärmen?
 

VisualD

Aktiv medlem
Jag skulle säga att det i huvudsak är detta:

EM-10:
- Något bättre skärm
- Billigare byggd
- Något mindre
- WiFi
- Inbyggd blixt
- Marginellt bättre bildprocessor

EM-5:
- Kraftigare byggd nästan helt i metall
- Vädertätad
- Betydligt bättre bildstabilisering (fortfarande toppklass)

EM-10 lanserades som ett budgetalternativ till EM-5 men med några extrafunktioner likt WiFi och inbyggd blixt.
https://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m10?utm_campaign=internal-link&utm_source=reviews-latest-widget&utm_medium=image&ref=reviews-latest-widget
 

unoengborg

Aktiv medlem
Okej, tack! Är e-m10 också ett bra alternativ på hus? Såg ett uppe för 2500 här på marknaden och från recensioner lyckas jag inte riktigt urskilja vad som saknas förutom att em10 har högre upplösning på skärmen?
Em10 har aningen sämre autofokus, och bildstabiliering. Vill även minnas att em10 inte är vädertätad.

Sensormässigt är de dock väldigt lika.
Här en jämförelse över sensorprestande för de alternativ som diskuterats hittills:

http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Olympus-OM-D-E-M10-versus-Nikon-D3200-versus-Olympus-OM-D-E-M5___937_801_793
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ansluter mig till Andreas' resonemang. Jag har såväl Olympus som Nikon DSLR. Combon Olympus EM 5 och 45/1.8 är ett fantastiskt verktyg när det kommer till porträtt. Och naturligtvis även till annan fotografering. EM 5 -huset kostade ca 12.000 kr när det kom och har överösts med bra recensioner genom åren. Opiken 45/1.8 anses av många som ett "måste ha" objektiv om man har ett m/43-system. Oerhört skarpt och väldigt prisvärt även vid fullpris.

Naturligtvis finns det en uppsjö av alternativ inom DSLR-segmentet. Men med TS budget och nuvarande behov måste nog den föreslagna Olympus-lösningen ses som ett starkt alternativ.
Den stora fördelen med Olympus är att de är små, vilket gör att kameran kommer med ut. Nackdelen är att de har mindre sensor än t.ex. Nikon D3?00 vilket avspeglar sig i mer brus vid svagt ljus och sämre dynamiskt omfång.

Så egentligen är väl frågan för TS vill han ha en kamera som är bra att fotografera med eller en kamera som är bra att bära på. Helt klart är dock att absolut sämst bilder fås med en kamera som ligger hemma på hyllan.



.
 
ANNONS