Annons

Vad ersätter man Adobe med vid sin pensionering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Polar300

Aktiv medlem
Jag hoppas det här hamnar i "rätt" forum nu...

Är på väg mot pension under året, vilket kommer att innebära att jag blir av med tjänstedatorn (En rejält bestyckad HP laptop) med allt det där man vant sig vid nu; Photoshop och InDesign etc (dvs CS5.5 - jag ville inte ha någon nyare eftersom det visst var den sista ID som kunde hantera PageMaker-filer), Acrobat Pro etc etc...

Som pensionär måste jag ju hålla mig med sånt där själv - och med den upprörande utformning av licensiering som Adobe tydligen infört så går det ju inte; 780:- i månaden eller vad det nu blir, är väl nästan 10.000:00 om året. På en normal svensk pension, va? [MS Office 365 Home kostar komplett långt under tusenlappen - de har fattat hur man får in licenser från privatister...]

Så jag hoppas ni har några förslag på lösningar på detta dilemma för en äntligen snart fri man... Så: Vad ersätter man CS med? Vad ersätter man Acrobat Pro med? Etc...

Vad skiljer Photoshop CS från Photoshop Elements (som man tydligen fortfarande kan engångs-köpa)
 

rronnbac

Aktiv medlem
Den första frågan är väl om du verkligen behöver alla de programmen? Vad kommer du att göra som pensionär som kräver InDesign eller Acrobat Professional? Behöver du ändå det så kanske du kan hitta en begagnad licens av en äldre version, som ju ändå räcker ganska långt.

När det gäller foto så kostar Photoshop+Lightroom 120:- / månad, vilket om man ser det som en del av en fotohobby kanske inte är så blodigt ändå.

Annars är ju Photoshop Elements helt anständigt, och det finns ju massor med freeware-bildbehandlingsprogram om man vill komma ännu billigare undan än så.
 

PFH

Avslutat medlemskap
Jag har precis köpt Elements 2018 för 775:- från Dustin, ett mycket kompetent program. Bra och billig ersättare till Photoshop som jag använde tidigare.
 

Polar300

Aktiv medlem
Vad kommer du att göra som pensionär som kräver InDesign eller Acrobat Professional?
Javisst, det glömde jag nämna
- rent ideell trycksaksproduktion för ideell förening jag är med i...
Kan programmen från jobbet, så det var rätt naturligt att åta sig uppdraget.
Tråkigt att sluta bara för att man äntligen får tid till det också...

Tack för tipsen så här långt...
 

mombasa

Aktiv medlem
Hej. Du skrev att du behöver öppna gamla pagemakerfiler och då förstod jag att det var trycksaker på ålderns höst. Satt i samma situation men insåg att jag kommer att klara mig långt framåt i tiden med CS6. Viktigt bara att ha Acrobat Xpro. Så det finns kanske nån snäll en på det gamla jobbet som kan låta en CS6-skiva eller för all del CS4 slinka med avskedsbuketten.
InDesign, Photoshop och Bridge funkar alldeles utmärkt i dessa tidigare versioner. Håll tummarna!
Hälsningar Gunnar S
 

ChMu

Medlem
Även jag är blivande pensionär och har köpt Affinity Photo som jag är mycket nöjd med. Prislappen är - i sammanhanget - synnerligen modest, kr 519:--. Det finns även In Design och under 2018 så kommer Publisher att lanseras.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Indesign CS2 fanns tidigare att ladda ner inklusive licensnummer på Adobes sajt. Klarar du dig med den versionen? Om du inte hittar den kan du höra av dig.
 

Smw

Aktiv medlem

Polar300

Aktiv medlem
Även jag är blivande pensionär och har köpt Affinity Photo som jag är mycket nöjd med. Prislappen är - i sammanhanget - synnerligen modest, kr 519:--. Det finns även In Design och under 2018 så kommer Publisher att lanseras.
OK, Affinity Photo verkar klart intressant som Photoshopersättare. Och både kostnad samt betalningsmodell tilltalar pensionärslivet, helt klart.

Jag undrar hur den ev. samfungerar med DxO Photolab, det har jag bestämt mig för att skaffa för att få tillgång till deras automatiska kompensationsfunktioner...

Du skriver att det kommer ersättare för de andra också?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Indesign CS2 fanns tidigare att ladda ner inklusive licensnummer på Adobes sajt. Klarar du dig med den versionen? Om du inte hittar den kan du höra av dig.
Det är riktigt, men egentligen har det inte varit gratis. Adobe skriver att man ska ha en köpt licens, men de har lagt ut det eftersom aktiveringsservrarna stängdes ned.
 

ChMu

Medlem
OK, Affinity Photo verkar klart intressant som Photoshopersättare. Och både kostnad samt betalningsmodell tilltalar pensionärslivet, helt klart.

Jag undrar hur den ev. samfungerar med DxO Photolab, det har jag bestämt mig för att skaffa för att få tillgång till deras automatiska kompensationsfunktioner...

Du skriver att det kommer ersättare för de andra också?
Eftersom det finns en rawkonverterare i programmet så tror jag inte att det går. Jag använder LR6 - när man fortfarande kunde köpa skivan - exporterar en fil som tiff och öppnar den i Affinity, jag behåller LR-namnet så att jag kan använda LR-biblioteket och söka efter filen och sedan enkelt hitta den i min Affinitymapp. Det blir lite extra pyssel, men eftersom jag inte är proffs så kan jag leva med det. Framöver kommer jag likt dig att ha mycket tid över. :)
Ja Design - även kr 519:-- - finns redan och Publisher är som jag skrev på ingång under 2018.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har slängt ut Adobe använder nu Capture One Pro istället för LR och ersätter Photoshop med Affinity Photo. För video kör jag DaVinci Resolve. Hitills har jag inte saknat Adobe det minsta. Skulle nog vilja påstå att det är ett fördelaktigt byte även för icke pensionärer

Använder inte något desktop publishing program för närvarande men antar att Scribus skulle kunna vara ett alternativ för TS.
 

ChMu

Medlem
Har slängt ut Adobe använder nu Capture One Pro istället för LR och ersätter Photoshop med Affinity Photo. För video kör jag DaVinci Resolve. Hitills har jag inte saknat Adobe det minsta. Skulle nog vilja påstå att det är ett fördelaktigt byte även för icke pensionärer

Använder inte något desktop publishing program för närvarande men antar att Scribus skulle kunna vara ett alternativ för TS.
Helt rätt, man behöver inte vara pensionär för att använda Affinity Photo. :-D Det är ett mycket kompetent program och jag hoppas att fler får upp ögonen för det. Den främsta anledningen till att jag köpte det är att jag avskyr Adobes licenser av alla de slag och blotta tanken på "molntjänsten" ger mig rysningar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har slängt ut Adobe använder nu Capture One Pro istället för LR och ersätter Photoshop med Affinity Photo. För video kör jag DaVinci Resolve. Hitills har jag inte saknat Adobe det minsta. Skulle nog vilja påstå att det är ett fördelaktigt byte även för icke pensionärer

Använder inte något desktop publishing program för närvarande men antar att Scribus skulle kunna vara ett alternativ för TS.
Det kostar ju en del att gå in i Capture One Pro om man inte kör Sony. Då kommer man undan med 1000 spänn ca med moms men har man andra märken så blir det väl nästan 3 ggr så mycket tror jag.

Jag uppgraderade just CO för Sony och om jag inte byter grejor, vilket jag inte kommer göra tror jag, så kommer det ju inte kosta mer än så om man som TS nu är pensionär. Har även DxO Photolab men där kan man ju får en uppgradering för 69 EUR och jag kommer nog inte uppgradera den heller om inget särskilt skulle hända. Att gå in i Elite-versionen av den kostar 199 EUR första gången.

Så det behöver inte bli så dyrt om man inte skaffar nya kameror eller objektiv och vill ha stöd för dessa i programmens profiler.

Jag saknar inte Lightroom och både CO och DxO passar mig bättre egentligen för jag föredrar att jobba mer sessionsbetonat och LR är faktiskt inte riktigt gjort för det. Vid sidan av det tycker inte jag heller om licensmodellen Adobe har och jag vill inte ligga inne med mina kortuppgifter hos dem eller tråckla med andra betallösningar för att möjligen slippa det. Vi som varit med ett tag vet ju dessutom att de blivit hackade förut och att våra data då läckt ut på nätet, så mitt förtroende för deras säkerhet är inte heller på topp. Vi fick mail om detta när det hände och de bad oss att byta våra lösenord. Kändes inte direkt stabilt.
 
ANNONS