Annons

Ny kompaktkamera - Förslag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cartaq

Medlem
Hej!

Är ny inom fotografering men har planer på att förnya min enkla utrustning och satsa på en bättre kompaktkamera eller möjligtvis en systemkamera och få ut mer av minnena. I detta så hoppas jag att mitt intresse skall ta fart på allvar och på sikt gradera upp mig ytterligare inom området. Jag har tyvärr allt för dålig koll på vad man skall leta efter i denna djungel med utrustning då min fotografering är så allround och hoppas att kunna få hjälp här. Det som väger upp kompaktkamera före systemkamera är storleken då det är lättare att packa med en mindre kamera på äventyren.

Jag fotar mestadels på djur och natur, fjällvandringar, skogsäventyr, resor, byggnader etc. En ganska så blandad typ av fotografering med andra ord, vilket har gjort mig mer snurrig nu än när jag började att leta kamera. Tanken är även att i framtiden kunna filma lite med bra ljudupptagning. Övriga funktioner som kan vara smidigt att ha är wifi, men inget krav.

Budgeten är inte satt i sten och jag är inte rädd för begagnat, men ser helst att jag börjar med en lättare utrustning. Dessa kameror nedan är några som jag fastnade lite extra för.

Sony RX100
Panasonic LX100
Olympus OM-D E-M10 Mark III
Panasonic Lumix DMC-G80


Vad säger expertisen eller finns det andra bättre förslag?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Svårt

Det är svårt att ge råd då du inte nämnt budget. Du kanske inte vill ha rådet att till nämnda EM-10 köpa 40-150/2,8 och 300/4 för att täcka upp både fotografering av mindre djur på närmre håll och fåglar på lite längre. Bara objektiven landar då på lite drygt 30 lax. Och särskilt lätt blir det inte jämfört med en kompaktkamera. Du ska ändå få ett råd av mig och det gäller en kompakt som man faktiskt kan fota allt med.
Panasonic FZ-300. Du kan ta helt fantastiska närbilder (speciellt om du köper till en raynox närbildslins och du kan faktiskt också fotografera fåglar (om de inte rör sig allt för mycket (det klarar ingen kompaktkamera). Det finns kompaktkameror med större sensorer (med fördelen lägre brus och kortare skärpedjup). men de blir lite dyrare.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ300

Och här kan du se lite bilder tagna med kameran:
https://www.flickr.com/search/?text=Panasonic Lumix DMC-FZ300
https://www.flickr.com/groups/fz300/pool/

När du känner att kameran begränsar dig kan du alltid byta upp till en systemkamera och då vet du också vilka brännvidder på objektiven du föredrar. Olympuskameran du nämnde är liten och lätt och det finns ganska många objektiv till den men som sagt så är det svårt med råden utan budget och med att veta vad du menar med "lättare utrustning", allt är relativt (nästan allt).
 

Cartaq

Medlem
Det är svårt att ge råd då du inte nämnt budget. Du kanske inte vill ha rådet att till nämnda EM-10 köpa 40-150/2,8 och 300/4 för att täcka upp både fotografering av mindre djur på närmre håll och fåglar på lite längre. Bara objektiven landar då på lite drygt 30 lax. Och särskilt lätt blir det inte jämfört med en kompaktkamera. Du ska ändå få ett råd av mig och det gäller en kompakt som man faktiskt kan fota allt med.
Panasonic FZ-300. Du kan ta helt fantastiska närbilder (speciellt om du köper till en raynox närbildslins och du kan faktiskt också fotografera fåglar (om de inte rör sig allt för mycket (det klarar ingen kompaktkamera). Det finns kompaktkameror med större sensorer (med fördelen lägre brus och kortare skärpedjup). men de blir lite dyrare.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ300

Och här kan du se lite bilder tagna med kameran:
https://www.flickr.com/search/?text=Panasonic Lumix DMC-FZ300
https://www.flickr.com/groups/fz300/pool/

När du känner att kameran begränsar dig kan du alltid byta upp till en systemkamera och då vet du också vilka brännvidder på objektiven du föredrar. Olympuskameran du nämnde är liten och lätt och det finns ganska många objektiv till den men som sagt så är det svårt med råden utan budget och med att veta vad du menar med "lättare utrustning", allt är relativt (nästan allt).

Vill börja med att tacka för ett långt utlägg. Jag valde att inte ta upp just budget i det hela för att inte bli så begränsad i urvalet. Men vid närmare eftertanke så blir det lätt att kostnaderna kan skena i tråden då det inte finns så många riktlinjer att förhålla sig till. Men vi kan väll röra oss med +- 5000kr som utgångspunkt.

Tanken är att köpa bättre utrustning framöver då jag vet vad jag vill göra med kameran. I dagsläget så vill jag ha en smidig allround som följer med på diverse resor och äventyr mestadels.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vill börja med att tacka för ett långt utlägg. Jag valde att inte ta upp just budget i det hela för att inte bli så begränsad i urvalet. Men vid närmare eftertanke så blir det lätt att kostnaderna kan skena i tråden då det inte finns så många riktlinjer att förhålla sig till. Men vi kan väll röra oss med +- 5000kr som utgångspunkt.

Tanken är att köpa bättre utrustning framöver då jag vet vad jag vill göra med kameran. I dagsläget så vill jag ha en smidig allround som följer med på diverse resor och äventyr mestadels.
Med den budgeten hade jag utan tvekan valt Panasonic LX-100 framför Sony RX100 eftersom panasonicen har riktig sökare och väldigt bra fysiska reglage för vanligt använda funktioner.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Med den budgeten hade jag utan tvekan valt Panasonic LX-100 framför Sony RX100 eftersom panasonicen har riktig sökare och väldigt bra fysiska reglage för vanligt använda funktioner.
LX100 är nog ett bra tips. Du nämnde också Panasonic G80, vilket jag är glad innehavare av. Men den är ganska stor, faktiskt som en vanlig APS-C i storlek. Blir hyfsat tung med ljusstark optik. Kanske du menade GX80, vilken är mindre?
 

Cartaq

Medlem
LX100 är nog ett bra tips. Du nämnde också Panasonic G80, vilket jag är glad innehavare av. Men den är ganska stor, faktiskt som en vanlig APS-C i storlek. Blir hyfsat tung med ljusstark optik. Kanske du menade GX80, vilken är mindre?
Då jag är öppen för förslag så ville jag inte utesluta tänkbara modeller, även om de är lite större (ex G80 i detta fallet). men vid närmare eftertanke så kanske det är bättre att börja med en kompaktkamera, för att senare gradera upp sig till något i storlek med en G80 eller större pjäs.

Kravet jag har är inte att den skall gå ner i en ficka, utan snarare lätt och smidig att ta med ut. jag vill inte att kameran bortprioriteras pga storlek eller vikt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns även kompakter med den större 1" sensorn som i LX15 eller RX100 men med större zoom. Dessa går inte ner i en ficka men är ändå lätta att ta med i en mindre väska - Sony RX10 (första versionen beg ca 3000-3500kr) Panasonic FZ1000 (beg <3000kr). Sedan finns nyare och dyrare varianter - Sony RX10 II och Pana FZ2000. Sony RX10 III erbjuder 24-600mm och RX10 IV är samma men med ännu bättre AF. Dock skenar priset iväg.

Ett annat alternativ är en m43 kamera med Oly 12-100/4 som ger stort zoomomfång och fin optisk kvalitet. Beg kostar dock objektivet 7500-8500kr.

Det finns många vägar att gå helt enkelt.
 

martinot

Aktiv medlem
Tycker att förslaget som Fredrik kommer med gällande att kika på ett m43-hus med ett superzoomobjektiv är ett mycket trevligare alternativ till en större superzoomkamera med fast optik som inte går att byta.

Enda anledningen (tycker jag personligen) till att ha en kompaktkamera är om den är just kompakt och fickvänlig. Annars så kan man lika gärna ha fördelen av att kunna byta objektiv (antingen nu, eller ha möjlighet att göra så i framtiden).

Ett annat trevligt objektiv, och bra alternativ till den utmärkta Olympuszoom som Fredrik föreslog tidigare, är Leicas (Panasonics egentligen) nya 12-60/2,8-4 zoom. Om man skipper snygg förpackning så säljs de helt nya i bulkförpackning för 8 papp.

Har varken Olympusen eller Leican, men personligen helt klart något lite mer sugen på den senare, även om något kortare på telesidan.

https://www.photographyblog.com/reviews/panasonic_leica_dg_vario_elmarit_12_60mm_f2_8_4_asph_review/
https://www.photoreview.com.au/reviews/lenses/m4-3/panasonic-leica-dg-vario-elmarit-12-60mm-f28-40-asph-power-ois-lens-h-es12060e/
https://www.ephotozine.com/article/leica-dg-vario-elmarit-12-60mm-f-2-8-4-0-asph-review-30597
https://www.camerastuffreview.com/en/panasonic-lens-review/review-panasonic-12-60mm-leica-vario-elmarit

Ett prisvärt altenativ till både Olympus Pro och PanaLeican ovan är den betydligt billigare Lumix G Vario 12-60/3.5-5.6 för ca 5000. Finns i bulkförpackning för ca 2700. Klart mycket bra glas för pengarna.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tänk på

Ska du dra nytta av sync is (dvs att både optikens och husets IS fungerar samtidigt) så måste du ha samma märke på både optik och hus. En av de stora vinsterna med OL 12-100 är ju att man får en helt grym bildstab (kan fota nedåt 1 sekund och längre) utan stativ om man sätter den på vissa av OL-husen.

https://www.youtube.com/watch?v=wWUf7RcD2l8
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, tyvärr så har Olympus och Panasonic valt att börja gå olika vägar från den gemensamma m43-standarden (kanske de är påväg att splittras ännu mer så småningom?).

Även Panasonic har samma krav, och liknande funktion, gällande att kombinera IS och IBIS inom samma märke.

Så inget större plus eller minus åt något håll där, mer än att man måste bestämma sig (om man vill utnyttja denna kombon) för att antingen vara i Panasonics eller Olympus ekosystem. Tyvärr.

Utmärkt teknik med både IS och IBIS, men sedan skall man komma ihåg att det främst fungerar för stilla motiv (för motiv som flyttar sig, som tex. djur, så behöver man ofta ändå tyvärr ha lite kortare slutartider).

Oavsett trist att de gick olika vägar. 🙁
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Eftersom dina definitioner på kamerans format och övriga specifikationer verkar vara ganska liberala så vill jag även tipsa om apsc-kamerorna från Fuji och Sony.
Fujis x-e och x-tx0 serie tillsammans med ett pannkaksobjektiv blir kompakt (går ner i en jackficka). Nackdelen är att det inte finns några kompakta zoomar eller teleobjektiv, fördelen är att den fasta optiken är mycket bra och ljusstark. Förslag på platta objektiv är 18/2 och 27/2,8 för vardagsfoto. Detsamma gäller för sony, men jag har dålig koll på deras utbud... Båda kameramärkena är vanliga på beg.marknaden och du bör kunna få en xt10 eller xe2 med 27/2,8 för ca 5000kr. Den dagen du behöver teleoptik eller zoom så köper du till det.

Vill du ha ett kompaktare system så har m4/3 (Panasonic och olympus) fina kameror med flera kompaktzoomar av bra kvalitet.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med.

Detta tipsade jag om i en annan tråd som handlar om nästan samma frågeställning:

Riktigt kompakt: ett mindre m43-hus som tex. Panasonic GM1 eller GM5 (slutat att göras, men de minsta systemkameror som finns), GX800 eller GX-80. Även många bra modeller och alternativ från Olympus.

Kompakt APS-C: ett mindre spegellöst hus som tex. Fuji X-E3 eller Sony A6300/A6500. Även X-T20 intressant till rätt pris (men något lite äldre AF/sensor i den jämfört med X-E3 och A6300).
 
ANNONS