Annons

Val av skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

AWid

Aktiv medlem
Eftersom du ska använda den till bildredigering tycker jag att det bara är den första, d v s BenQ 27" LED SW2700PT, som är riktigt bra. Om jag läser rätt så är det den enda som klarar färgrymden Adobe RGB. Övriga är begränsade till färgrymden sRGB. Jag tycker att den större färgrymden Adobe RGB är det viktigaste kriteriet för en skärm för bildhantering. Viktigare än 4 k enligt min mening:) Här är ett annat förslag:)
 

MVPernula

Aktiv medlem
Tokratar BenQ då det är en VA panel, bättre än TN men sämre än IPS.

Asus tar du om du är i behov av USB-C, det är egentligen det du betalar så mycket för. Tycker inte skärmen i sig är något speciellt.

LG 27UD88 är en bra skärm, men använder inte du USB-c är det samma historia här som för Asusen. Positiva är att LG har en billigare modell; LG 27UD68. Det är precis samma panel, exakt lika bra bild och skärm över lag, det ända som är klippt från 88an är att du inte får USB-C! (rekommenderar dock LG 27UK650 över UD68, det är den jag rekommenderade tidigare).

Dellen är bra, men jag tycker de har börjat sälja sig mer och mer på sitt märke. Lite som att att köpa Beats lurar, mycket är bara för att det ska stå "DELL" på framsidan. I övrigt en bra skärm men du betalar för mer än du får IMO.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Kikade på min surfplatta nu, det är knappt att jag ser till 4, 4 ,4. Innebär det att den inte heller är optimal då?
Tycker 4, 4, 4 på en läsplatta är helt okay, bara man vet om det att det finns frekvenser man inte ser. Vill påstå att redigerar man för webben, väldigt många (standard)skärmar klarar detta. Ett tips är att titta på den färdiga bilden genom läsplattan, mobilen, bärbar osv. Det ger en bra bild hur fotot kommer uppfattas.

Moderna kameror ger generellt bra färger från början, man kan justera vitbalansen och göra små justeringar. Annars tycker jag färginställningarna funkar direkt ut kameran och att man fotar RAW. Att efterbehandla bilden och justera färger är subjektiv, något man känner. Ser det bra ut på en visningsskärm så är det säkert bra. Man behöver inte krångla till det :)

Sen kan man köpa inspirerande och lite dyrare utrustning, men det är inget måste för att publicera egna bilder med bra resultat på webben :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nåja, "tokhyllade" var väl att ta i.
Tja, SO var väl aldrig någon vän av stora ord och utropstecken. När han skrev att ”Resultatet av alla dessa tester visar att skärmen presterar mycket bra” och ”Med tanke på priset är prestandan imponerande” kan man nog se det som en ”tokhyllning”.
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Eftersom du ska använda den till bildredigering tycker jag att det bara är den första, d v s BenQ 27" LED SW2700PT, som är riktigt bra. Om jag läser rätt så är det den enda som klarar färgrymden Adobe RGB. Övriga är begränsade till färgrymden sRGB. Jag tycker att den större färgrymden Adobe RGB är det viktigaste kriteriet för en skärm för bildhantering. Viktigare än 4 k enligt min mening:) Här är ett annat förslag:)
Hur viktigt är det med adobeRGB? Är det bara bra när det gäller utskrifter av bilder? Måste man ha en skrivare som har adobeRGB också?
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Tycker 4, 4, 4 på en läsplatta är helt okay, bara man vet om det att det finns frekvenser man inte ser. Vill påstå att redigerar man för webben, väldigt många (standard)skärmar klarar detta. Ett tips är att titta på den färdiga bilden genom läsplattan, mobilen, bärbar osv. Det ger en bra bild hur fotot kommer uppfattas.

Moderna kameror ger generellt bra färger från början, man kan justera vitbalansen och göra små justeringar. Annars tycker jag färginställningarna funkar direkt ut kameran och att man fotar RAW. Att efterbehandla bilden och justera färger är subjektiv, något man känner. Ser det bra ut på en visningsskärm så är det säkert bra. Man behöver inte krångla till det :)

Sen kan man köpa inspirerande och lite dyrare utrustning, men det är inget måste för att publicera egna bilder med bra resultat på webben :)
Ska testa på kompisens IPS för att se om det blir större skillnad. Är det jättestor skillnad på att fota i RAW? har börjat göra det nu nämligen efter massa tips.

När skulle du säga att man behöver den där dyra fina utrustningen då? :) Jag är ju sådan att jag älskar prylar, jag köper gärna fina grejer även om jag inte är superduktig. Gillar när det andas kvalité och veta om att man har bra grejer att utvecklas med, vissa kanske tycker det är onödigt att köpa bra saker innan man "blir bra/bättre" men jag gillar att ha bra grejer från början oavsett vad jag ger mig in på, mest också för att det är kul :p
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Det tycker jag inte att du ska göra. Stefan Ohlsson tokhyllade den, och han visste vad han pratade om.

https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-stor-skarm-med-stort-omfang.htm

LG-skärmen du skriver så positivt om har ju ett jämförelsevis uruselt färgomfång.
Tack! Måste läsa detta, hade missat att han hade recenserat den skärmen.

Har tyvärr ingen koll på vem Stefan Ohlsson är men låter ju som att han vet vad han pratar om ^^,
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ska testa på kompisens IPS för att se om det blir större skillnad. Är det jättestor skillnad på att fota i RAW? har börjat göra det nu nämligen efter massa tips.

När skulle du säga att man behöver den där dyra fina utrustningen då? :) Jag är ju sådan att jag älskar prylar, jag köper gärna fina grejer även om jag inte är superduktig. Gillar när det andas kvalité och veta om att man har bra grejer att utvecklas med, vissa kanske tycker det är onödigt att köpa bra saker innan man "blir bra/bättre" men jag gillar att ha bra grejer från början oavsett vad jag ger mig in på, mest också för att det är kul :p
Jag tycker man ska fota i RAW det ger störst flexibilitet vid efterarbetet, med undantag av kanske sportfotografer som tar stora snabba bildserier i JPG och en del som tycker att det blir mer "konstnärligt" att fota genom att tex manipulera inställningarna i kameran som gör att JPG-bilden i kameran får ett visst utseende. Men allt detta går även att göra vid redigeringen i efterhand.

Alla sensorer fotar i RAW-format, det kan jämföras med ett fett negativ med lager av information. Eller tunnpannkakor som är staplade på varandra i lager :) Du kan dock bara se en pannkaka åt gången men också gräva i lagren för mer information. Typ plocka tillbaka moment som himmel och ändra vitbalansen om du vill.

En visningsbild som JPG motsvarar bara en tunn liten pannkis på 8 bit och där kan du inte hämta tillbaka information, därför den är bortkastad i konverteringen från RAW till JPG. Många fotografer utnyttjar tekniken inom tex landskapsfoto och tar flera bilder i RAW med olika ExponeringsVärden. Vilket gör att pannkakshögen blir väldigt hög med ännu fler lager.

Vid redigeringen sedan kan man plocka fram den bildinformation man vill använda och bygga ihop sin bild :) Det kanske låter lite omständligt, men jag tycker det funkar väldigt smidigt och redigeringsverktygen är så utvecklade att det blir lättjobbat.

När det gäller utrustning tycker jag man kan skaffa det man tror sig bli inspirerad av, men det kan ju vara bra och veta förutsättningarna innan köp. Hela kedjan av prylar ska samverka. Jag håller nog objektiven högst, sedan kamerahus och skärm.
.
 

knobloch

Aktiv medlem
Tack! Måste läsa detta, hade missat att han hade recenserat den skärmen.

Har tyvärr ingen koll på vem Stefan Ohlsson är men låter ju som att han vet vad han pratar om ^^,
Stefan var gurun inom allt som har om färgprofiler, skärmar och printning att göra kan man nog säga. Om du söker lite i forumet här så har han svarat utförligt i otaliga trådar på frågor som har med dina frågeställningar att göra. Dessvärre gick Stefan bort i september förra året, annars hade han säkerligen svarat här också.

Angående Adobe RGB vs sRGB så finns en gammal FS-forumtråd om detta som även Stefan har svarat i: https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=137286
 

FrePe

Aktiv medlem
Begagnat

Hej!

Du är helt rätt ute som letar efter en bra skärm, det är superviktigt!

Kolla även begagnat är ett tips, hör på fotosidan köp och sälj finns säkert ett gäng bättre begagnade fotoinriktade skärmar att hitta. En av dom är min skärm😁
 

Artis

Aktiv medlem
Hur viktigt är det med adobeRGB? Är det bara bra när det gäller utskrifter av bilder? Måste man ha en skrivare som har adobeRGB också?
Det som är viktig med Adobe RGB är att det har större färgomfång än sRGB. Vill du någon gång skriva ut dina bilder själv eller låta ett fotolabb göra det då vill du ha så bra resultat som möjlig. När du lägger ut 7500 kr på en bildskärm, varför ska du begränsa dig till sRGB?
Ska du begränsa dig till sRGB och endast publicering på webben då är det onödig att lägga ut så mycket pengar på en skärm som kan kalibreras. Av alla de som kommer att titta på dina bilder har endast 0,5% kalibrerade bildskärmar så dina bilder kommer ändå att se olika ut på de skärmarna oavsett om du har en kalibrerad skärm eller inte. Vissa kommer att uppfatta dina bilder för mörka, andra för ljusa, med magenta stick osv.
Jag tycker att det primära målet med en kalibrerad skärm att ha så bra kontroll vid behandling av bilder jag tar som möjligt.
En mycket prisvärd skärm jag kan rekommendera i ditt fall, dessutom inkl kalibrator är:
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1013569539/eizo/coloredge-cs2420cal-24

Den här skärmen testades av Fotosidan någon gång.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Det som är viktig med Adobe RGB är att det har större färgomfång än sRGB. Vill du någon gång skriva ut dina bilder själv eller låta ett fotolabb göra det då vill du ha så bra resultat som möjlig. När du lägger ut 7500 kr på en bildskärm, varför ska du begränsa dig till sRGB?
Ska du begränsa dig till sRGB och endast publicering på webben då är det onödig att lägga ut så mycket pengar på en skärm som kan kalibreras. Av alla de som kommer att titta på dina bilder har endast 0,5% kalibrerade bildskärmar så dina bilder kommer ändå att se olika ut på de skärmarna oavsett om du har en kalibrerad skärm eller inte. Vissa kommer att uppfatta dina bilder för mörka, andra för ljusa, med magenta stick osv.
Jag tycker att det primära målet med en kalibrerad skärm att ha så bra kontroll vid behandling av bilder jag tar som möjligt.
En mycket prisvärd skärm jag kan rekommendera i ditt fall, dessutom inkl kalibrator är:
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1013569539/eizo/coloredge-cs2420cal-24

Den här skärmen testades av Fotosidan någon gång.
Som du säger så kan Adobe RGB vara att föredra vid print.

I andra fall känns det bara som att det ställer till mer besvär eftersom precis som du säger så kommer bara ett fåtal titta på din bild via en kalibrerad skärm, och i princip alla kommer ändå att se den i sRGB. Då känns det mer rimligt att redigera på en sRGB-skärm så att man ser den mer som andra kommer att se den.

Visst kan man ställa in sin Adobe RGB skärm i sRGB men det här med färghantering och olika profiler på samma skärm är upplagt för problem, om man inte vet vad man sysslar med.

Tycker ändå det finns ett värde i att ha en korrekt och kalibrerad skärm då det är trevligare att se på helt enkelt, samt att det ändå är till nytta vid print även om det inte "ser" hela Adobe RGB.

Är själv lite på jakt efter en ny skärm men är tveksam till att skaffa en Adobe RGB skärm igen, trots att jag skriver ut en del, just pga det strul jag hade med färgprofiler och matchningar med min tidigare Adobe RGB skärm... och då har jag ändå lagt ner en del tid på att förstå det hela - men det är ju lite av en jungel med information tyvärr...
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Har tyvärr ingen koll på vem Stefan Ohlsson är men låter ju som att han vet vad han pratar om ^^,
Med tanke på att du är beredd att lägga en inte oansenlig hög med pengar på en skärm, vill jag föreslå att du lägger några hundringar på Stefan Ohlssons bok "Digital fotografi 4.0". Den fanns tidigare på Dext förlag, men jag kan inte finna den där. Även Fs har haft den till försäljning tidigare (om minnet inte sviker mig).

Om du får tag på ett exemplar, står (nog) allt du behöver vera om skärman, kalibrering, printat o s v i den boken. Samtidigt får du en presentation av Stefan, för som det redan nämnts, gick han ur tiden alldeles för tidigt, förra året.

Det han inte kunde svara på vad det gäller skärmar, färgrymder, kalibrering och utskrifter, det var nog inte värt att veta. Dessutom hjälper det inte så mycket om du har den bästa tänkbara utrustningen, om du inte vet hur du skall använda den på bästa möjliga sätt.

All den informationen får du i boken, för du gör dig själv en björntjänst om du köper en vass skärm och tror att det är lösningen på allt, för det är det inte. Däremot en början mot bättre bilder. Och ja, det är en IPS - skärm du skall ha, som täcker så mycket av aRGB färgrymden som möjligt. Dessutom, fota ALLTID i RAW !!
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Det första jag kollar på en ny skärm är att kunna skilja alla nyanserna på gråskalan ner till 2, 2, 2 och 0, 0, 0. Funkar det, så ger det en stabilitet vid redigeringen. Man vet vad som visas. Retinaskärmen på iPad fixar inte detta, men jag vet ändå hur det ser ut bakom svärtan.
Vad för skärm krävs för att kunna se 0 och 2? På min Ultrasharp så kan jag som lägst se 14 på bilden du bifogade :)
 

Artis

Aktiv medlem
Med tanke på att du är beredd att lägga en inte oansenlig hög med pengar på en skärm, vill jag föreslå att du lägger några hundringar på Stefan Ohlssons bok "Digital fotografi 4.0". Den fanns tidigare på Dext förlag, men jag kan inte finna den där. Även Fs har haft den till försäljning tidigare (om minnet inte sviker mig).

Om du får tag på ett exemplar, står (nog) allt du behöver vera om skärman, kalibrering, printat o s v i den boken. Samtidigt får du en presentation av Stefan, för som det redan nämnts, gick han ur tiden alldeles för tidigt, förra året.

Det han inte kunde svara på vad det gäller skärmar, färgrymder, kalibrering och utskrifter, det var nog inte värt att veta. Dessutom hjälper det inte så mycket om du har den bästa tänkbara utrustningen, om du inte vet hur du skall använda den på bästa möjliga sätt.

All den informationen får du i boken, för du gör dig själv en björntjänst om du köper en vass skärm och tror att det är lösningen på allt, för det är det inte. Däremot en början mot bättre bilder. Och ja, det är en IPS - skärm du skall ha, som täcker så mycket av aRGB färgrymden som möjligt. Dessutom, fota ALLTID i RAW !!
Den heter Digital Bild 4.0 och finns på Bokus för 399:-
 

Lahn

Aktiv medlem
Angående din fråga om oskarpa bilder vid långa exponeringar...
Har du stängt av objektivets bildstabilisering? Den gör nämligen precis motsatsen till de vad den skall göra, när kameran är monterad på ett stativ. Den är ganska ofta orsaken till oskarpa bilder.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vad för skärm krävs för att kunna se 0 och 2? På min Ultrasharp så kan jag som lägst se 14 på bilden du bifogade :)
Prova med att justera svärtan, du kan säker få mer vithet i skärmen. Jag har haft en Dell Ultrasharp men ställde av den, den var alldeles för svart för mig. Men prova vetja, det kan ju ha ändrats med årgångarna eller olika modeller?
 
ANNONS