Annons

Bästa objektiv för film (Sony a6000)

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
jag är ute efter ett nytt objektiv till min sony a6000. Just nu sitter kitobjektivet på och det är ett bra litet objektiv som jag använder när jag vloggar. Men när jag filmar mina naturfilmer så får jag inte riktigt den bakgrundsoskärpan jag vill ha nä jag gör mina cinematic videos.

har läst att sonys 35mm 1,8 är bra och även sigmas 30mm 1,4.

Båda dessa finns till ett bra pris. Men det jag är tveksam till är brännvidden. Blir det inte lite väl tight med 30 eller 35mm när man filmar?

Vet med mig att när jag filmar med mitt 16-50 så kör jag ofta på 16mm för översiktsbilderna.

Ni som filmar, hur upplever ni brännvidden?`

finns det annars andra ljusstarka objektiv med mindre brännvidd som rekommenderas?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ä väl bara o gå in i en butik o förklara vad du är ute efter.
Sen får du säkert prova ett 30/1,4 om de har ett.
Men jag gissar att du inte riktigt kommer att få den effekt som du hoppas på.
Men det är en gissning.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Ä väl bara o gå in i en butik o förklara vad du är ute efter.
Sen får du säkert prova ett 30/1,4 om de har ett.
Men jag gissar att du inte riktigt kommer att få den effekt som du hoppas på.
Men det är en gissning.

jag söker ju efter tips här från er som filmar. Så jag tycker ditt svar är lite onödigt trist . Klart jag kan gå till butik och kika men dom har sällan tillräcklig kunskap,.

Sen skriver du att du gissar att jag inte kommer få den effekt jag hoppas på men du skriver inget om varför. så inte heller där ger ditt svar absolut någonting.


Kanske någon annan istället har tips om bra objektiv. gärna som ni använder själv och har erfarenhet ifrån :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Naturfilmer är ofta filmade på långt avstånd.
Då får man inte den där oskärpeeffekten.

Bakgrund & huvudmotiv ligger i princip i samma plan.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Naturfilmer är ofta filmade på långt avstånd.
Då får man inte den där oskärpeeffekten.

Bakgrund & huvudmotiv ligger i princip i samma plan.
nej det där stämmer inte riktigt. glöm inte att jag skriver "cinematic" alltså inte klassisk naturdokumentär.

så att arbeta med skärpedjupet är mer regel än undantag vid den här typ av film.

sysslar du själv med den typ av filmning?
 

Egoben

Medlem
jag är ute efter ett nytt objektiv till min sony a6000. Just nu sitter kitobjektivet på och det är ett bra litet objektiv som jag använder när jag vloggar. Men när jag filmar mina naturfilmer så får jag inte riktigt den bakgrundsoskärpan jag vill ha nä jag gör mina cinematic videos.

har läst att sonys 35mm 1,8 är bra och även sigmas 30mm 1,4.

Båda dessa finns till ett bra pris. Men det jag är tveksam till är brännvidden. Blir det inte lite väl tight med 30 eller 35mm när man filmar?

Vet med mig att när jag filmar med mitt 16-50 så kör jag ofta på 16mm för översiktsbilderna.

Ni som filmar, hur upplever ni brännvidden?`

finns det annars andra ljusstarka objektiv med mindre brännvidd som rekommenderas?
Om du oftast kör med 16mm så är Sigma 16mm f1,4 helt fantastiskt bra! Ingen bildstabilisering tyvärr. Men kvaliteten du får jämfört med kitobjektivet är något helt annat!

https://www.scandinavianphoto.se/sigma/16mm-f14-dc-dn-contemporary-till-sony-e-1036674
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
nej det där stämmer inte riktigt. glöm inte att jag skriver "cinematic" alltså inte klassisk naturdokumentär.

så att arbeta med skärpedjupet är mer regel än undantag vid den här typ av film.

sysslar du själv med den typ av filmning?
Ett inspel:

Om skärpedjupet är verkligt viktigt för dig så är kanske inte A6000 med sin APS-C-sensor helt optimalt för det första.

En annan sak att tänka på är hur tyst objektivet är. Många av de nya Sony-objektiven med de nya fokusmotorerna har den fördelen att de är verkligt tysta, vilket är ett måste om man filmar. Kitobjektivet Sony 16-50mm är trevligt och praktiskt på många sätt, har motorzoom och inbyggd stabilisering, men nackdelarna är flera med det objektivet. Det är exv. inte särskilt tyst vilket inte alls är bra vid filmning och dessutom så är det kanske det av Sonys objektiv som jag upplevt som irriterande långsamt vid uppstart. Det är tur att det objektivet är korrigerat digitalt för utan den automatiska korrigeringen är det fruktansvärt! Jag har nog aldrig sett ett objektiv som har så gräslig distorsion okorrigerat som just Sony 16-50mm men lyckligtvis så kommer de flesta aldrig att notera detta då det korrigeras automatiskt i kameran eller i konverterarna.

Eftersom A6000 inte har stabilisering inbyggd så är det väl bra om objektiven har det men tyvärr saknar en del av Sonys billigare objektiv i 1,8-serien stabilisering vad jag vet. Men stabilisering kan man ju till nöds vara utan även om det kan ställa till problem ibland.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt vad Andreas menar med "cinematic" (det ordet kan ha lite olika betydelser) men förmodligen innebär det (bl.a.) att han använder stativ och då är ju bildstabilisering inte så viktig.
 

Third eye

Aktiv medlem
Cinematic kan betyda precis vad som, du kanske kan länka till YT-exempel?

Jag filmar en del och för egen del så har sigma 18-35/1.8 suttit på säkert 95% av tiden. Sen har jag ett manuellt Samyang 35 T1.5 för lite "mjuka" panoreringar och focuslek. Använder då och då även 70-200/2.8 vid lite statiska miljöer, även det för focuslek.

Så länka gärna till exempel på vad du vill uppnå, för nu är det bara ren gissning.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
nej det där stämmer inte riktigt. glöm inte att jag skriver "cinematic" alltså inte klassisk naturdokumentär.

så att arbeta med skärpedjupet är mer regel än undantag vid den här typ av film.

sysslar du själv med den typ av filmning?
nej inte mer än att jag gillar att ibland titta på naturfilmer.
FIlmar kör, orkester eller teater
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sen skriver du att du gissar att jag inte kommer få den effekt jag hoppas på men du skriver inget om varför. så inte heller där ger ditt svar absolut någonting.
När de filmar naturfilmer på avstånd använder de väl gissningsvis 300-600mm o stora bländare.
30mm och framförallt ännu vidare brännvidder låter i princip allt vara i fokus.
Skärpedjupet blir helt enkelt större, men det vet du redan.
Därför låter det som att det du vill uppnå inte är så lätt att få. Och då blir man lite besviken.
 

Egoben

Medlem
När de filmar naturfilmer på avstånd använder de väl gissningsvis 300-600mm o stora bländare.
30mm och framförallt ännu vidare brännvidder låter i princip allt vara i fokus.
Skärpedjupet blir helt enkelt större, men det vet du redan.
Därför låter det som att det du vill uppnå inte är så lätt att få. Och då blir man lite besviken.
Inte om man filmar något väldigt nära, t.ex en blomma. Ska man filma ett lejon på 100 m avstånd är det annan femma. Men vi vet ju inte vad trådskaparen menar vad som ska filmas.
 
ANNONS