Annons

Sonys bilder suddiga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kevin.J

Ny medlem
Hej!
Har precis uppgraderat till en sony a7ii och har testkört den lite nu under senaste veckan. Men tyvärr har jag märkt att alla mina bilder blir suddiga när jag kollar på dem på datorn (PC) med hjälp av Windows egna foto program... Trodde först att det var för att det inte funkar med sonys raw, ARW. Problemet är att när jag går in i lightroom så blir det lika suddigt som innan...

Har nu testat att ladda ner sonys egna program, Imaging Edge, och helt plötsligt blir det mycket bättre bilder!? WHAT... Är amatör på det här så kanske är något jag missat... Men fattar inte varför det blir bättre kvallite i sonys program och inte lightroom?

Tack på förhand, skickar med en bild där jag har lagt sonys egna program till vänster och lightroom till höger :)

Mvh Kevin J
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Om jag ser rätt så är bilden från Lightroom från biblioteksmodulen. När LR importerar bilder så bygger programmet så kallade previews. Ibland kan det händ att dessa blir "korrupta" och saknar all skärpa. Hur ser det ut om du går över i framkallningsmodulen?
 

Kevin.J

Ny medlem
Om jag ser rätt så är bilden från Lightroom från biblioteksmodulen. När LR importerar bilder så bygger programmet så kallade previews. Ibland kan det händ att dessa blir "korrupta" och saknar all skärpa. Hur ser det ut om du går över i framkallningsmodulen?
Tack för tipset!
När jag går in i "framkalla" menyn så är det tyvärr samma problem här, bilden blir suddig... Dock får jag felmeddelandet "Det verkar som om filen inte stöds eller att den är skadad.", vilket kan förklara till varför den blir suddig. Dock förstår jag inte varför det står så, jag kan ju se bilden i "perfekt" skick i sonys egna program och går jag in på min macbook så ser bilden jätte bra ut så det borde inte vara kortet det är fel på, det är enbart lightroom och windows egna foto program som inte funkar...

Tack för all hjälp :)
 

Kevin.J

Ny medlem
Fick du ordning på det?
Det blev något fel med lightroom som gjorde så att den inte ville uppdatera, så avinstallerade det och installerade det på nytt och nu funkar det! Äntligen! Dock så kvarstår problemet med Windows egna program... Men men man kan inte få allt här i världen:)

Tack så mycket för all hjälp :)
 

iSolen.se

Guest
Det blev något fel med lightroom som gjorde så att den inte ville uppdatera, så avinstallerade det och installerade det på nytt och nu funkar det! Äntligen! Dock så kvarstår problemet med Windows egna program... Men men man kan inte få allt här i världen:)

Tack så mycket för all hjälp :)
Jag undrar om det inte är så att den inbäddade bilden har alldeles för låg kvalitet. Den måste ha samma skärpa som RAW, annars kan man inte använda den när man gallrar.

Hur ser det ut i Fast Stone Image Viewer?
 
ANNONS