Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Andreas Gursky - Världens dyraste fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

f16

Aktiv medlem
Efter att ha råkat snubbla på en fantastiskt fin bok i Lousianas musseum shop som handlade om Andreas Gurskys fotografier. Boken gavs ut då Gursky hade en seperatutställning på MOMA.

Jag blev nyfiken på och faschinerad av denna fotograf.

Han gör enormt detaljrika jättefoton som reflekterar över vårt konsumtions och kapitalsamhälle, ofta hopsatta och digitalt editerade av flera storfromats 5"x7" exponeringar.

Naturligtvis börjar jag leta efter lite inlägg på fotosidan och hör och häpna, det finns 1 (ett) inlägg, inte en tråd utan ETT inlägg där hans namn finns med som en byline.

Hmmm... tänkte jag och googlar upp honom istället, då visar det sig att Gursky är den nu levande fotograf som sålt det genom tiderna dyratse fotografiska verket. Hans 99 cent Diptych gick på Sothebys för 3,3 Miljoner Dollar, dvs i runda slängar 20 miljoner svenska kronor..

Nu kan man ju diskutera om Gursky gör foton eller konst....men jag tycker ändå att det är förvånande att ingen här på FS ens har upmärksammat honom.
Det känns verkligen som vi sitter i vår lilla ankdam, tyvärr.

Min far erinrade sig att han för 10 år sedan sett något liknande på museeum i Malmö, och efter lite research så visade det sig att att Gursky faktiskt ställt ut på Rooseum i Malmö 1995. Min far kom ihåg att han blivit djupt imponerad av dessa foton (han är proffesionell fotograf).

Tyvärr så ger inga bilder som finns på Internet någon som helst rättvisa över Gurskys bilder, kanske därför som ingen här verkar känna till honom. Men nog med gnäll, detta var bara ett tips att leta reda på hans fotografier när ni är ute och reser här i världen för de måste ses live. De hänger på lite blandade stora konstmuseer runt om i världen.

Annars heter Boken "Andreas Gursky" och går att få tag på via Amazon.co.uk och ser ut som neda.
I boken kan man både se helheten och få inblick i de otroliga detaljerna i fotografierna.
Äldre böcker om Gursky kan finnas på större bibliotek (Malmö Stadsbibliotek har en) men de är inte lika bra som boken från MOMA.
 

Bilagor

ANNONS