Annons

Tid för kondens att försvinna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Happ. Då har jag gjort mitt första stora misstag bara ett par veckor efter att jag köpt ny kamera. Tog ut min 30d i kyla & jäkligt rått väder för att sen ta med den in i värmen utan att lägga ner den i väska/plastpåse så den hann anpassa sig. Dumt nog fortsatte jag att fotografera med den. Är medveten om att kameran kan ha tagit skada men det är ett senare problem.
Just nu är jag mest intresserad av att veta hur lång tid det kan ta för kondens att försvinna från kameran? Det här hände i lördags kväll, alltså två och ett halvt dygn sen ungefär. Kondensen har fortfarande inte försvunnit. Tog bort batteri, minneskort och objektiv igår morse.
 

Makten

Aktiv medlem
Du ska definitivt INTE ta av objektivet eller öppna batteri- och minneskortslucka när kameran är kall inomhus. Då får du kondens inne i kameran. Utanpå är ingen större fara, men inuti är direkt olämpligt.
Kondensen försvinner så fort kameran återfått rumstemperatur (om det inte är extremt fuktigt inne, men då lär du ha kondens på möblerna också). Det är bara att vänta.

Tillägg: Är kameran fortfarande är kall efter två och ett halvt dygn?? Det låter väldigt märkligt.
 
Läste bruksanvisningen nämligen och där stod det att om kondens bildats ska man ta ur batteri, CF-kort samt ta bort objektivet och vänta tills kondensen dunstat. och detta gjorde jag ett DYGN efter att kameran varit ute. den borde alltså ha fått tillbaka rumstemperatur för längelänge sen.
Det ser suddigt ut när jag tittar genom sökaren, det borde väl vara resultat av kondensen? Eller? Kan det vara annat fel på kameran?
 

Makten

Aktiv medlem
Alexandra Fransson skrev:
Läste bruksanvisningen nämligen och där stod det att om kondens bildats ska man ta ur batteri, CF-kort samt ta bort objektivet och vänta tills kondensen dunstat. och detta gjorde jag ett DYGN efter att kameran varit ute. den borde alltså ha fått tillbaka rumstemperatur för längelänge sen.
Det ser suddigt ut när jag tittar genom sökaren, det borde väl vara resultat av kondensen? Eller? Kan det vara annat fel på kameran?
Att det ser suddigt ut genom sökaren är ganska naturligt om du inte har något objektiv på kameran. Prova att sätta tillbaka det så ska du se att det ser bra ut.

Det manualen syftar på är när man fått kondens inuti kameran skulle jag gissa på. Fukt utanpå indikerar att kameran är kall, och då är det väldigt dumt att ta av objektiv och öppna luckor eftersom det då kommer att bildas kondens även där. Nu var det nog ingen fara ändå eftersom kameran fått tina i ett dygn, men tänk på det till nästa gång. Kondens på utsidan är inget att oroa sig över. Man kan torka av den då och då under uppvärmningen så att det inte tränger in mellan fogarna bara, eftersom 30D inte är vädertätad.
 
Kondensen verkade bara sitta inuti kameran och utanpå linsen. Inget utanpå själva kamerahuset.
Och självklart satte jag på objektivet innan jag kollade genom sökaren.
 

js1

Aktiv medlem
Har du fler objektiv att testa med, nåt som inte varit ute i kylan i blivit fuktigt? Ser det bra ut sitter kondensen inte i huset.
Om du lossar objektivet och tittar genom det, kan du då se kondens inuti objektivet?
Om du gör det, lägg det på elementet (OBS! varmvattenelement INTE elektriskt som blir skålhett )och låt det torka ut. Har du otur kan kondensen bilda avlagringar på linserna.
 

js1

Aktiv medlem
Låt kameran stå utan objektiv några timmar och låt den luftas, (den är ju varm vid det här laget). Ställ den i ett större skåp där den står skyddad så det inte yr in en massa damm.
 

Makten

Aktiv medlem
Alexandra Fransson skrev:
Kondensen verkade bara sitta inuti kameran och utanpå linsen. Inget utanpå själva kamerahuset.
Och självklart satte jag på objektivet innan jag kollade genom sökaren.
Förlåt om jag ställer idiot-frågor, men jag har ingen aning om hur kunnig du är. Har du ett laddat batteri i kameran när du tittar i sökaren? Annars är den suddig på de flesta kameror (fråga mig inte hur det går till, för det har jag ingen aning om). Det verkar mycket osannolikt att du fått kondens i sökaren så till den milda grad att det inte torkar efter flera dygn. Kom fukten in så kommer den också ut.
 

js1

Aktiv medlem
Makten skrev:
Förlåt om jag ställer idiot-frågor, men jag har ingen aning om hur kunnig du är. Har du ett laddat batteri i kameran när du tittar i sökaren? Annars är den suddig på de flesta kameror (fråga mig inte hur det går till, för det har jag ingen aning om).
Hehe, hur kunnig är du själv?
Det beror naturligtvis på vilket avstånd du tittar på. Om objektivet står på närgränsen och du tittar långt bort utan att låta den fokusera, och vise versa, så nog f*n ser det suddigt ut.
 

Makten

Aktiv medlem
js1 skrev:
Hehe, hur kunnig är du själv?
Betydligt kunnigare än de flesta vill jag påstå.

Det beror naturligtvis på vilket avstånd du tittar på. Om objektivet står på närgränsen och du tittar långt bort utan att låta den fokusera, och vise versa, så nog f*n ser det suddigt ut.
Det jag syftade på är att den skiva som innehåller fokuspunkterna blir mörk och matt om batteriet tas ur. Det har inget med fokus att göra, utan är troligen en effekt av att det är flytande kristall i den som kräver en pålagd spänning. Prova att ta ur batteriet ur din kamera när fokus ligger rätt så får du se (förutsatt att du har en modern kamera med AF-punkter i sökaren).
 

millimeter

Aktiv medlem
Makten skrev:
Det jag syftade på är att den skiva som innehåller fokuspunkterna blir mörk och matt om batteriet tas ur. Det har inget med fokus att göra, utan är troligen en effekt av att det är flytande kristall i den som kräver en pålagd spänning. Prova att ta ur batteriet ur din kamera när fokus ligger rätt så får du se (förutsatt att du har en modern kamera med AF-punkter i sökaren).
Icke så i min KM D5D. Är du säker på att du inte har kondens i kameran? :)
 

David G

Aktiv medlem
Är inte suddigsökar-grejen en sån där Nikon-finess?

Min sökare blir iallafall inte suddig utan batteri och dom svarta fokuspunktsmarkeringarna syns lika tydligt, fast lyser gör dom ju förstås inte utan batteri.


Dynax 5D
 

Makten

Aktiv medlem
David G skrev:
Är inte suddigsökar-grejen en sån där Nikon-finess?
Inte omöjligt. Min sökare (D200) blir extremt mörk och helt suddig om jag tar ur batteriet.

Om om herrarna ursäktar så försöker jag faktiskt hjälpa trådskaparen att hitta felet, inget annat:)
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Det är enklare att få in kondens i kameran än ut ur den. Sätt in kameran i frysen en timme och ställ den i badrummet och duscha(dig själv)...
Om nu kameran var värmetålig skulle man kunna ställa den i ugnen på 200 grader och sen ställa ut den och rikta en fläkt mot den eller om den skulle tåla mikron...
Bättre förslag är nog att ställa den på ett vattenelement, nackdelen är att luftströmmen runt kameran också är varm. En hårtork med värmen avslagen eller en fläkt kan blåsa sval(20C) luft på kameran. En platta i storlek botten av kameran som håller 45-50grader bör värma upp kameran tillräckligt, tillsammans med en fläkt och 12 eller 24timmar bör ta bort kondensen. Förutsätter att objektivet är monterat, annars lär det komma in damm...
jag fick in fukt i ett objektiv(efter ett ofrivilligt bad i December) och den torkade inte på 1-2år i ett skåp. Antagligen var det kondens mellan två linser i en grupp, men en kamera som bara får in kondens torkar snabbare...
 

njja

Aktiv medlem
Nu är jag medveten om att det är ett bra tag sedan trådskaparen frågade om hjälp, men jag hittade den här tråden när jag själv hade samma problem. Sökaren blev plötsligt väldigt suddig och svårfokuserad på min D70, och ett tag började jag fundera på om det var min syn som blivit dålig.

Efter att ha använt autofokus ett par dagar upptäckte jag ett litet reglage som sitter precis brevid gluggen. Lite pillande på denna och vips, skarpt som aldrig förr!
 
ANNONS