Annons

Tips! Prisvärd disklagring..

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Man ska veta att de inte är överdrivet snabba trots Gigabitnät. Jag har en 750GB och det funkar väl men det är betydligt snabbare att installera en billiga dator med disk i.

Mvh
Maverick
 

Hannuse

Aktiv medlem
Hej.
Jag tycker att det är skönt med en extern disk som man kopplar till nätverket.
Dels kan jag ha den på en annan plats, för stöld och brandrisk, samt att den inte tar så mycket plats.
Jag har den här modellen:
http://www.dustin.se/pd_5010115836.aspx

Fördelen som jag ser det med den är att den har två diskar inbyggt, och dessa har jag speglat (RAID 1).
Det innebär att om en disk går sönder så finns allt data kvar ändå på den andra disken.
Nackdelen är att jag förlorar halva lagrinskapaciteten, den åtgår för kopian.
Förutom det så har jag även samma lösning på min arbetsdator, speglade diskar, det kostar inte så mycket extra idag.
Det innebär att jag har bilderna på två ställen, vilka båda har speglade diskuppsättningar.

För att skydda sig mot brand så bör man dock ha ytteliggare en kopia på ett flyttbart media, som man kan lagra hos en vän, eller på jobbet i skrivbordslådan.

Ett program som sköter backuprutinerna är också till stor hjälp, eftersom det både snabbar upp förloppet, men också ser till att det verkligen blir gjort.

Jag jobbar mycket med olika lagringslösningar i min yrkesroll, så jag hjälper gärna till om du vill ha tips och råd, för är det någonting som man inte vill förlora så är det ju egenproducerat material, speciellt bilder.
Det är alltså inte fel med hängslen och livrem, man får väl ställa det i relation till plånboken och hur man värderar sitt jobb.
Är olyckan väl framme så är det väl investerade tusenlappar.
Anlitar man ett dataräddningsföretag så brukar prislappen börja på femsiffrigt.
Hoppas att du hittar någonting som passar.
M.V.H
/Tobias
 

Stisse

Aktiv medlem
Jobbar själv i IT branschen och mycket med IBM SAN i större lösningar.

Själv bränner jag alltid ut mina bilder innan jag gör något annat med dom. Sedan har jag idag en 320gb USB disk som jag har arbetsdata på. Den är idag nästan full..

Funderat på en Raid1 lösning, men dessa lådor kostar mer och eller har mindre kapacitet än denna 1,5TB.
Raid1 skyddar mig bara om själva disken går sönder så jag måste alltid ha en bränd version för att vara helt säker.
Alternativet är att ha två disklådor som man speglar med någon sync programvara.

gbit ehternet gör att jag kan komma åt den ifrån flera datorer och den kan stå i ett hörn hela tiden.
 

Hannuse

Aktiv medlem
Hej igen.
Vad bra, då vet du vad du gör.
Jag trodde att du kanske även var ute efter ett tips, men du verkar kunna branchen.
Lagring tror jag annars generellt kan vara någonting som många behöver en hjälpande hand med, så jag hoppas att någon annan kanske kan ta nytta av tråden.
Ja, den där externa disken verkar vara "top-of-the-line" nu, större disk finns nog inte att få tag på än 1,5TB.
Men man brukar ju säga att: "En hårddisk är antingen ny, eller full".
Ha de gött sålänge.
M.V.H
/Tobias
 

Maverick

Aktiv medlem
Vad ni än gör så köp inte denna och sätt i en disk själva.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=80219

Den är alldeles för långsam för att vara praktiskt användbar. Det tog mig över tre timmar att tanka över 2-3GB. Den fungerar inte alls. Den är så dålig att jag faktiskt gav bort den efter en vecka.

Kolla runt lite efter användaromdömen. WD har fått kritik på sina större diskar att de är långsamma. Vad det sen innebär är ju svårt att säga, men det verkar vara stora skillnader i hastighet. Det är inte nätverkskorten som är flaskhalsen utan de interna processorerna i dessa miniservrar om jag förstått saken rätt.

Mvh
Maverick
 

AAVERDAL

Aktiv medlem
Jobbar själv i IT branschen och mycket med IBM SAN i större lösningar.

QUOTE]

Då borde du känna till Qnaps produkter.
Har själv en 209, underbar lösning.
Den har även stöd för bla FTP så jag kommer alltid åt mina filer även om jag är ute och reser.

Eftersom du jobbar med SAN-lösningar så kommer du garanterat bli besviken på LaCien
 

Hannuse

Aktiv medlem
Vad tror ni om Lacie 2big Quadra?
Skall använda dem som speglande diskar.
Hej.
Jag har ingen erfarenhet av just den produkten från Lacie, men tidigare versioner av den tillverkaren har fungerat tillfredställande för mig, och flera kollegor.
Både vad avser snabbhet och driftsäkerhet.
Klarar man sig utan nätverksstöd så kan den vara ett bra alternativ.
Den har ju i alla fall det viktigaste som jag ser det, stöd för RAID.
M.V.H
/Tobias
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hej.
Jag har ingen erfarenhet av just den produkten från Lacie, men tidigare versioner av den tillverkaren har fungerat tillfredställande för mig, och flera kollegor.
/Tobias
..och minst lika många kan påvisa Lacies problem med överhettade diskar och krånglande styrsystem. Har själv två som gått hädan.

Numera kör jag en Netgear NV+ med 4x500GB i X-RAID, den håller 37 grader och går att konfigurerar på alla möjliga sätt. Dock kostar den ju en slant. Men jag är grymt nöjd med den.
 
Senast ändrad:

eschersprecher

Avslutat medlemskap
Hej!

Har även jag 2 (snart 3) LaCie som säckat senaste månaden, 1 LaCie BigDisk Extreme+ 1TB USB2/FW400/800 från aug -07 samt en ca 2,5-3 år gammal LaCie 250 GB. Båda har varit kopplade till min hemmaserver som backuper och snurrat större delen av tiden vilket de uppenbarligen inte klarat av. Jag har även en LaCie 500 GB som är ca 2 år gammal där ena disken (av 250x2) säckat vilket gör det svårt att komma åt resterande data då foldrarnas innehåll tydligen spritts lite hur som helst över de 2 diskarna. Det är i övrigt standarddiskar från sedvanliga respekterade tillverkare så det har nog egentligen inte speciellt mycket med LaCie att göra. Har inte kört RAID på någon av diskarna men satsade på liknande vis att sprida data över hårddisktyper/fabrikat och inköpstid/livslängd för att göra det mindre troligt att de kajkade samtidigt. Har aldrig i min 20-åriga datorerfarenhet varit med om så mycket trasig hårdvara under så kort tid! :(
Har tack och lov ändå inte förlorat mitt bildbibliotek eller något annat riktigt viktigt som ju då fanns i 3 kopior men där 2 nu är rökta på kort tid så det var potentiellt på håret uppenbarligen:). I framtiden kommer jag satsa på mindre men fler diskar som speglar de kritiska backuperna (och som inte är sammanslagna till en större enhet av smådiskar som de flesta förekommande 1-1,5-2TB-konsumenthårddiskar är vilket gav oväntade problem enligt ovan) alternativt ett hot-swapsystem med bra varningssystem.

Ganska många olyckor inom kort tid men så kan det tydligen gå...

/Anders
 

Anders Östberg

Guest
Jag har tyvärr dålig erfarenhet av LaCIe också så det blir inga sådana diskar för mig.

För tillfället kör jag en modell med externa 500GB-diskar, dubbla diskar av olika fabrikat. Den första i dubbletten är mappad i Lightroom och den andra är en "manuell spegel" som kopia av den första disken. Jag har tittat efter proffsigare RAID- och backuplösningar men så länge jag inte får in mer pengar på detta så får det bli min manuella metod.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Det är i övrigt standarddiskar från sedvanliga respekterade tillverkare så det har nog egentligen inte speciellt mycket med LaCie att göra.
Jo, det är precis just det... Värmeproblem får diskar som normalt sett har betydligt längre livslängd att ge upp i förtid. Det är LaCies konstruktion som är defekt i vissa fall. Dessutom är det även styrkorten som packar ihop i lådan.

Tyvärr så har LaCie förbrukat mitt (och många andras) förtroende. Lite som IBM's GXP-serie gjorde, innan de sålde av sin HD-division.
 

Anders Östberg

Guest
Det skiljer väldigt mycket på värmeutvecklingen i olika lådor. Jag har ställt en gammal bordsfläkt som blåser på mina USB-diskar när jag gör någon större kopiering, det gör en väldig skillnad på hur varma diskarna blir. Förhoppningsvis gör det att dom överlever liet längre.
 

Anderzon

Aktiv medlem
Vi hade en Iomega NAS på jobbet 2*250Mb i raid1. Strax efter semestern rasade kontrollkortet i denna burken. Inga problem tänkte jag ...ack så fel man kan ha! För det första var filsystemet av Linux typ. Efter att vi kopplat upp diskarna mot en Linux burk så kunde vi få ut filerna. För det andra var samtliga av filerna förvisso läsbara, men samtliga filnamn hade bytts till siffror... 15'000st excel, word, jpg etc. i en enda hög!

Orkade aldrig ordna upp detta, konstaterade att jag aldrig skall köpa Iomega igen. dels. pga. deras yberdåliga amerikanska telefonsupport samt deras prissättning av en recovery (+50'000SEK).

Idag kör vi en Netgear Readynas NV+ men 4*1Tb diskar i X-Raid, stor fläkt, stadiga 38°c. Varje natt så backas denna NAS upp mot en extern server i annan stad via Internet!

Mvh // Martin - som nu sover gott
 
ANNONS