Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips! Prisvärd disklagring..

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Hur fort går Readynasen? Kan man jobba på den som om den satt i datorn?
Thorsten
Ja, den är ju inte lika snabb som en lokal disk, men jag har ca 20-25MB/s i skriv och 30-35 MB/s i läs. Jag provade att jobba med LR direkt ifrån NAS'en och visst fungerar det. Men det går snabbare att köra lokalt. Jag har istället min NAS som en ren backup och lagringsplats. Kör man inte X-RAID så bör man få ut lite högre hastighet, eftersom X-RAID tar lite längre på sig att skriva.
 

666

Aktiv medlem
Back-up för "vanligt folk"?

Hej, ni verkar veta hur det här med lagring funkar, själv är jag i princip datadyselektriker.... Det ska bara funka!

Jag tar runt 10 000 bilder om året, 3-4meg/st. Direkt när jag laddat in bilderna i datorn bränner jag en CD med alla inladdade bilder.

Vad vore vettigt att ha mera som back-up? Jag har ADSL, bor på landet, så att skicka alla bilder till något på nätet verkar inte särskillt lämpligt. Fast det kanske är bra för den som sitter med en bra uppkoppling?
Jobb och "viktiga" bilder kanske man ska lagra någon annanstans....?

Janne
 

Graylingman

Aktiv medlem
När jag tankat över mina bilder till datummappar på datorns hårddisk och gjort en första rensning kör jag backupp till 2 st externa hårddiskar med hjälp av programmet SyncToy. Först därefter formaterar jag minneskortet. Allteftersom, 4 GB i taget, bränner jag sedan successivt DVD-skivor i två ex av bilderna, varav den ena skivan lämnas till en kompis för förvaring. Detta gäller de obearbetade RAW-filerna. De bearbetade filerna har jag lägre säkerhet på...

Känns som ett lite jobbigt system, men eftersom jag har noll koll på RAID och alla dess varianter och såväl hårddiskar som DVD-skivor är billiga så fortsätter jag väl såhär tills vidare.
 

Eeros

Aktiv medlem
Fördelen som jag ser det med den är att den har två diskar inbyggt, och dessa har jag speglat (RAID 1).
Har du speglat de i RAID, så är nackdelen att om maskinen pajar, så finns det en tämligen stor risk att du inte kan få tillbaka något. Det RAID1 säkerställer är att om en av diskarna pajar, så får du allt tillbaka från den andra disken.

Har du två diskar så tycker jag att den säkrare lösningen vore att visserligen fortsätta säkerhetskopiera identiska kopior till båda diskarna, men utan att använda RAID.
 

666

Aktiv medlem
OK, låter ett snäpp bättre in mitt sätt. Jag kör, än så länge, bara jpeg, så det blir lite mindre data...

Att bränna 2 CD, och förvara nr2 någon annan stans, vore ju en enkel början..

Fast finns det inte något som automatiskt sparar det jag gör, med bilder och annat, som backup? Eller är det dyrt o krångligt?

Nu har jag noll-koll, och det känns sådär..

JL 666
 

t_mauritsen

Aktiv medlem
Vad jag gör i dagsläget och som är 'billigt' är att synkronisera vore bilder på en intern och extern usb hårddisk. Jag använder microsofts gratis program Synctoy:

http://www.microsoft.com/prophoto/downloads/synctoybeta.aspx

Det är rätt okay enkelt att använda. Läsa noga i instruktionerna.

Raid är väl inte idiotsäkert, och idiot är man väl? Det hindrar inte mig (eller min bättre hälft=) i att radera filer oavsikligt. Och så finns alla hårdvaruproblem som nämnds.

Vi gör så att vi kopierar till intern disk 1 i med Adobes downloader som organiserar filerne i mappar efter datum. Sedan kopierar vi 'alla' råfiler till intern disk 2. Nu kan minneskorten raderas. Från disk 2 rensar vi kassa bilder och jobbar i LR+PS. Sedan synkroniserar vi intern disk 2 med en tredje ekstern.

På detta sättet har vi alltid minst två kopior. Och vad jag tycker är viktigt till slut två kopior på bearbetade bilderna, som 'kostar' mycket tid. Det känner jag är tillräckligt säkert, men det kan fortfarande gå galet.

Du frugan tenderar att plåta frenetiskt, så måste jag hela tiden fundera på hur jag hanterar all data. Det blir mycket!

Hälsningar, Thorsten
 

afe

Aktiv medlem
Just den LaCiemodell trådskaparen rekommenderar har vi fyra stycken av på jobbet (fast med mindre diskar), som vi använder för temporärlagring och för installationsfiler - inget som inte går lätt att återskapa.

Nätdelarna har gått sönder på tre av de fyra diskarna, och även om LaCie skickar en ny om man ringer och uppger serienummer, så är det en massa krångel - senast tog det dessutom närmare två månader att få den nya nätdelen.

Jag har testat ett antal LaCie Porsche USB-diskar, och de är enligt mig synnerligen opålitliga jämfört med många andra tillverkare.
 

Magnus W

Aktiv medlem
Egen programvara.
Till exempel SuperDuper!

Själva smidigheten består i att man byter diskar lika snabbt som man stoppar en skiva bröd i brödrosten, och eftersom man köper lösa diskar betalar man inte för ett nätagg och en snajdigt designad låda varje gång man köper en ny disk.

-- MW
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Min enkla lösning:

Jag skaffar en sån här:
http://alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=SI-7908E

Eller en sån här för att enkelt kunna spegla diskar:
http://alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=SI-7928

Sedan köper jag lösa diskar för ungefär 1000:-/TB

-- MW
Det där verkar vara en riktigt smidig grej, inga egensinninga RAID-lösningar eller "knepiga" Linux-filsystem.

Blir ju billigt och flexibelt också när man lätt köper nya diskar. Snabb överföring med e-sata. Blir ungefär som disketter eller DVDer, fast med större utrymme då... En sån ska jag skaffa
 

Staffan_T

Aktiv medlem
Det där verkar vara en riktigt smidig grej, inga egensinninga RAID-lösningar eller "knepiga" Linux-filsystem.
Funkar bra med Linux-filsystem också - det är vad jag använder. Fast ext3 hör väl inte till kategorin "knepiga" Linux-filsystem. Själva dockningsstationen bryr sig inte om vilket filsystem man väljer att använda på diskarna.

/Staffan
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Funkar bra med Linux-filsystem också - det är vad jag använder. Fast ext3 hör väl inte till kategorin "knepiga" Linux-filsystem. Själva dockningsstationen bryr sig inte om vilket filsystem man väljer att använda på diskarna.

/Staffan
Jag formulerade mig lite klantigt, jag menade snarare att man är fri att använda valfritt filsystem och om man som jag sitter på Windows så behöver jag inte leta filsystemsreparationsprogram för ext3 om en disk havererar utan kan använda de i Windows-världen mer vanliga för NTFS.
 

Erik-f-s

Ny medlem
Det där verkar vara en riktigt smidig grej, inga egensinninga RAID-lösningar eller "knepiga" Linux-filsystem.
Problemet med att använda vanliga hårddiskar så är ju att de inte är gjorda för att pluggas in och ut mer än ~50 ggr.

Har själv kommit fram till att man nog ska köpa ett NAS just på grund av att det går att ha dem på två ställen och verkligen få backup varje natt mellan dessa. Hårddisk krasch är sådant som händer så man måste ju ha backup.

Just nu behöver jag 2TB för det jag har och det jag kommer få nästa år, får se vad som händer men det känns ju som om man vill planera för att köpa in hårddiskar kontinuerligt.

  • USB hårddiskar kostar ca 1200kr/TB, går sönder men man kan köpa två och koppla in dem i två NAS. (9-20Watt per disk)
  • Nya Ready NAS är snabb snabb (30MB/s) och lite för dyr mer än 10 000kr för 2TB. (Ström förbrukning?)
  • Det billigaste man kan hitta i NAS väg är ju Linksys nslu2 för 650-950kr, som bara ger 4MB/s, i den kan man stoppa in USB hårddiskar. så den kostar bara 2400kr+950kr för 2 TB (~5Watt utan disk)
  • Nästa är Buffalo Linkstation, ok snabbhet ~15-20MB/s, bra pris ~4000kr för 2TB. Har USB port.. (~15-20W utan diskar)


Så om man köper två st Buffalo Linkstation 2TB så är man fortfarande under priset för en Ready Nas och har mer säkerhet (mindre garanti dock, vilket inte hjälper om skiten dör)

PS. fick det mesta från small net builder som testar NAS för vanliga användare DS.
 
Senast ändrad:
ANNONS