Annons

Faktura ang bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

gpq

Aktiv medlem
Hur är det ett "hypotetiskt" fel?
Som jag skrev så hade jag inte sett bilderna och kunde därför inte uttala mig om jag tyckte att det var ett felaktigt publicerande eller ej.

Däremot kunde jag hypotetiskt anta att det var fel, för att kunna föra resonemanget.

Mig veterligen finns det ingen rättsprincip där ett nytt fel utsläcker ett tidigare fel. Har du några exempel på sådana rättsfall?
 

elohim

Aktiv medlem
Eftersom man måste vara vän med personen i fråga för att se bilderna - kan man inte då tänka sig att hon "delar med sig av bilderna till en vänskapskrets" för privat bruk?
 

ekcim

Aktiv medlem
Eftersom man måste vara vän med personen i fråga för att se bilderna - kan man inte då tänka sig att hon "delar med sig av bilderna till en vänskapskrets" för privat bruk?
Det spelar väl egentligen ingen roll då "avtalet" säger att hon inte får publicera dem.

Att dela med sig privat är väl dock lummigt då som du säger privat vänskaps krets, men då när man laddar upp bilder på ex: facebook så är man ju tvungen att klicka i att man har rättigheter/äganderätt till bilderna man laddar upp, oavsett om det är till privat krets och den rätten äger hon ju inte.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Eftersom man måste vara vän med personen i fråga för att se bilderna - kan man inte då tänka sig att hon "delar med sig av bilderna till en vänskapskrets" för privat bruk?
Det skulle man kunna tänka sig, men i det här fallet handlar det om flera hundra "vänner" -- och det är definitivt fler än vad lagstiftaren tänkte sig när det gäller "privat bruk".
 

elohim

Aktiv medlem
Det spelar väl egentligen ingen roll då "avtalet" säger att hon inte får publicera dem.

Att dela med sig privat är väl dock lummigt då som du säger privat vänskaps krets, men då när man laddar upp bilder på ex: facebook så är man ju tvungen att klicka i att man har rättigheter/äganderätt till bilderna man laddar upp, oavsett om det är till privat krets och den rätten äger hon ju inte.
Håller med dig, jag vet inte svaret själv, men tror att det blir svårt att helt definiera allt.

Vad krävs då för att något ska vara en publicering? Jämför att sätta upp en annans bild på en anslagstavla hemma i köket ...
 

ekcim

Aktiv medlem
Håller med dig, jag vet inte svaret själv, men tror att det blir svårt att helt definiera allt.

Vad krävs då för att något ska vara en publicering? Jämför att sätta upp en annans bild på en anslagstavla hemma i köket ...
Jo det är väl ett dilemma som blir mer och mer framhävt med det digitala fotandet, har man inte ett avtal som specificerar vad man "INTE" får göra med bilderna så är väl detta också privat/närmarste vänkrets, men just facebook har ju denna lilla ruta som ska klickas i att man har äganderätt på det man laddar upp och det kommer man inte ifrån.

Jag brukar göra upp med betalning i samband med sessionen, diskussion hålls och avtal skrivs när det finns anledning till det, där det specificeras för både min och modellens räkning, och viktigast öppen dialog så så många frågetecken klaras ut från start.

Sen kan absolut saker bli fel men där lär man sig även om det är surt för stunden, vissa strider kan vara svåra att ge upp men det kan även sluta med dyra omkostnader även då man tycker sig ha helt rätt.
 
ANNONS