Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstöld?

Produkter
(logga in för att koppla)

casting

Aktiv medlem
Jag förstår Anders linje, och jag tycker definitivt att den ska beaktas. allt är inte svart eller vitt. I detta fallet finns ju faktiskt en risk att relationen till kompisen tar stryk om hon har en relation till annonsören. Det är lätt att sitta i ett forum och "vara hård", men när det involverar personer man har en relation till skulle iaf jag gå varsamt fram.
 

iSolen.se

Guest
Jag förstår Anders linje, och jag tycker definitivt att den ska beaktas. allt är inte svart eller vitt. I detta fallet finns ju faktiskt en risk att relationen till kompisen tar stryk om hon har en relation till annonsören. Det är lätt att sitta i ett forum och "vara hård", men när det involverar personer man har en relation till skulle iaf jag gå varsamt fram.
Kolla inlägg #4, det är faktiskt rätt nyanserat.
 

wildnature.se

Avslutat medlemskap
lagt ut den som en annonsbild. Jag har inte fått någon förfrågan om att hon ska få låna bild till detta, dock så hade min kompis sagt att denna person fick använda bilden för privat bruk, men det går jag också med på. Men det finns ingen som har ett skriftligt tillstånd ifrån mig förutom 2 personer, och dessa tillstånd gäller endast den personen och bilder på sig själva som jag fotograferat.

kram Matilda
Tidigt på morgonen men jag blir lite snurrig, din kompis har sagt att annonsören får använda den?, vad har du för 'avtal' med din kompis, har hon rätt att ge bort dina bilder? annars är det nog din kompis du ska vara arg på. I nästa mening säger du att du också går med på att annonsören använder den för privatbruk, och sedan att det endast finns 2 personer som får använda bilderna?, är dessa 2 samma personer som din kompis och annonsören?
 

casting

Aktiv medlem
Kolla inlägg #4, det är faktiskt rätt nyanserat.
Jodå, fast jag köper inte att man nödvändigtvis ska salta bara för att det är ett företag. Det är fortfarande bara vanliga människor som driver det, och är det en liten firma så kan man inte förvänta sig att dom ska ha koll på reglerna mer än en vanlig person.
Misstolka mig inte nu, jag tycker gott att man kan påtala det på ett fint sätt till berörda, men slänger man upp en faktura i ansiktet på folk så tror jag man tenderar till att röra upp mer känslor än nödvändigt om man vill ha en fortsatt relation till dom.
 

iSolen.se

Guest
Jodå, fast jag köper inte att man nödvändigtvis ska salta bara för att det är ett företag. Det är fortfarande bara vanliga människor som driver det, och är det en liten firma så kan man inte förvänta sig att dom ska ha koll på reglerna mer än en vanlig person.
Misstolka mig inte nu, jag tycker gott att man kan påtala det på ett fint sätt till berörda, men slänger man upp en faktura i ansiktet på folk så tror jag man tenderar till att röra upp mer känslor än nödvändigt om man vill ha en fortsatt relation till dom.
Det står rätt bra i det och andra inlägg att man ska ta det varligt. Är det ett företag så är det mer angeläget att berätta om upphovsrätt om de mot förmodan inte skulle känna till reglerna (eller hyfs...).

Mitt förslag ovan var faktiskt INTE faktura och definitivt inte saltad faktura. Om de är otrevliga eller inte vill ta bort bilden då är det en annan sak.
 

iSolen.se

Guest
Jag ser att du undivker att besvara min fråga i inlägg #20
...
Jag svarade i #21. Eller måste det formuleras på något visst sätt för att passa? Inget är svart eller vitt vilket hela debatten gick ut på.

Om man ska anmärka på debatten är det trevligt att visa att man klippt bort bitar ur citat. Tex tre punker. (jag gör det inte alltid själv, innan du skjuter ner min kommentar)
 
Senast ändrad:
ANNONS