Annons

2 frågor om Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

rogka566

Aktiv medlem
1) Finns det något sätt att få över sin "picture style" (custom made och på Canon 50D) till Lightroom så att raw-konverteringen kommer likna vad jag ser på skärmen? Automatiskt eller manuellt via bild på något färgkort.

2) Tar objektivkorrigering i Lightroom hänsyn till sensorstorleken på huset? De flesta objektiv vinjetterar mer på FF än crop.
 

j2^

Aktiv medlem
1) Finns det något sätt att få över sin "picture style" (custom made och på Canon 50D) till Lightroom så att raw-konverteringen kommer likna vad jag ser på skärmen? Automatiskt eller manuellt via bild på något färgkort.

2) Tar objektivkorrigering i Lightroom hänsyn till sensorstorleken på huset? De flesta objektiv vinjetterar mer på FF än crop.
1. Nej. Du får hitta/skapa en kameraprofil som "matchar" så gott det går.

2. Det beror på om objektivprofilen har skapats för rätt sensorstorlek. Du kan skapa egna, http://labs.adobe.com/technologies/lensprofile_creator/
 

rogka566

Aktiv medlem
1. Nej. Du får hitta/skapa en kameraprofil som "matchar" så gott det går.
Följdfråga:

1) Jag ställer kameran på JPEG + RAW
2) Jag ställer kameran på min custom picture style som jag vill "återskapa" i Lightroom.
3) Knäpper bild på lämpligt motiv och hämtar in både i Lightroom för att sedan dra i reglagen för att få RAW bilden så lik min JPEG som möjligt.

Vad är "lämpligt motiv"? Nån färgkarta?

Så klart är uppenbara svaret sånt som du vill fota med din custom setting, men vill försöka få till något som funkar ganska generellt och som jag sedan kan jobba vidare med.
 

j2^

Aktiv medlem
Följdfråga:

1) Jag ställer kameran på JPEG + RAW
2) Jag ställer kameran på min custom picture style som jag vill "återskapa" i Lightroom.
3) Knäpper bild på lämpligt motiv och hämtar in både i Lightroom för att sedan dra i reglagen för att få RAW bilden så lik min JPEG som möjligt.

Vad är "lämpligt motiv"? Nån färgkarta?

Så klart är uppenbara svaret sånt som du vill fota med din custom setting, men vill försöka få till något som funkar ganska generellt och som jag sedan kan jobba vidare med.
Först och främst bör jag säga att jag aldrig använt JPG sen jag började använda Lightroom, så jag har ingen aning om hur LR hanterar RAW+JPG.

Men ja, visst är det så man får arbeta, jag har själv skapat närmare två dussin olika inställningar beroende på motiv. Jag har tillochmed två olika presets för "Sticky Fingers" och tre för "Trädgår'n" (Bägge är spelplatser i Göteborg, bägge har... unika utmaningar vad gäller ljuset).

Jag har alltid skapat mina profiler utifrån "riktiga motiv", och inte ifrån statiska testkartor/mönster. Kort sagt: Hur får jag artisterna att "se bra ut"?

Börja med att se om inte någon av de profiler som följer med LR eller finns att ladda ned hos Adobe kommer i närheten av vad du vill uppnå.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vad är "lämpligt motiv"? Nån färgkarta?

Så klart är uppenbara svaret sånt som du vill fota med din custom setting, men vill försöka få till något som funkar ganska generellt och som jag sedan kan jobba vidare med.
Jag håller med om Janne om att trots allt utgå från verkliga motiv - vilken profil som passar beror ju dels vilken typ av justeringar man vill göra, dels ljussättningen där man fotat, dels speciella egenskaper hos en del motiv (Är hudtoner det centrala? Eller färg på himlen?)

Jag har några olika Lightroom-presets för olika sporthallar, de kan nämligen variera rätt friskt. Men generellt passar den preset jag skapat för Hovet också för många andra hallar där ljuset anpassats för TV. När jag fotar i olika TV-studios är det ännu enklare - de olika produktionsbolagen verkar ljussätta berömvärt konsekvent så där har jag en "TV-preset".
 
ANNONS