Annons

Fotosidan har lyft sig...

Produkter
(logga in för att koppla)

Splanky

Aktiv medlem
Eftersom jag bl.a gnällt på modereringen i forumet vill jag också komma med någonting positivt.
Fotosidan har verkligen fått ett jättelyft med nya redaktören.

Ett annat upplägg och urval på artiklar.
Att lyfta in blogginlägg på förstasidan är ett exempel på kreativitet som ger både läsarna och bloggarna nya krafter. Ett genidrag!
Överlag märks det ett rejält lyft i rätt riktning och att det tillkommit ett proffs i redaktionen.
Riktigt kul nu att gå in på sidan som jag besöker mer frekvent nu än tidigare.

Vi får väl se om någon kan övertala mig att lyfta bronset till åtminstående silver och kanske börja blogga, ett stort steg :)

Hur som helst, ett stort grattis till alla inblandade!!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tack för feedback! Vi bugar och bockar, och framförallt skall Magnus ta till sig. :)

/Säger David som nu skall ta en stor kopp kaffe och bita tag i modereringsfrågan.
 

StefanN

Aktiv medlem
Jag håller med övriga talare! Jag har tydligt märkt att jag oftare finner intressanta artiklar från FS i mitt RSS-flöde sedan Magnus kom igång. Jättekul!
 

JenyJ

Aktiv medlem
Tyvärr kan jag inte hålla med er i detta. Det är kul med nytt blod och nya idéer, men just här tycker jag inte Magnus gjort ett ok jobb.
I nyhetsflödet bör väl just _nyheter_ komma upp. När riktiga nyheter blandas upp med bloggar blir flödet för stort och man riskerar att missa sådant som kan vara av värde.
Just i denna stund ligger drygt 20 'nyheter' uppe. Av dessa är tio tips om bloggar, och av dessa tio är tre inlägg från Magnus egen blogg. Det luktar lite surt när hans egen blogg promotas så hårt.
Dessutom har ju bloggarna dels en egen rubrik, dels ett stort utrymme i egen spalt på förstasidan.

Så tyvärr, inget ont om Magnus blogg, men den ska nog inte dagligen hamna ibland nyhetsflödet om han ska verka helt seriös.

/Jenny
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jenny. Att göra förändringar innebär att testa sig fram. Det finns naturligtvis en tanke bakom förändringarna, men vi känner också in vad som funkar.

Förstasidans huvudspalt är inte tänkt för bara nyheter utan för att lyfta fram intressant material. Tanken är att nyheter, blogginlägg och andra typer av artiklar som skolor, reportage, intervjuer och tester ska synas.

Bloggar och utställningar visas mycket riktigt i listor på förstasidan, men det finns en vinst i att lyfta fram vissa tydligare. Då hittar fler dem. Ett blogginlägg som lyfts fram får cirka 10 gånger fler läsare. Man kan tycka att det är ologiskt att detta krävs för att folk ska hitta inläggen, men så är det. De blogginlägg jag lyfter upp ska ha ett värde för den breda skaran av fotosidanläsare och jag vill att så många som möjligt ska få läsa dem.

Du skriver att flödet är så stort att man riskerar att missa nyheter. Tidigare publicerades 3 nyheter per vardag. Nu ligger siffran på 4-5 varav en blogg normalt sätt. Utifrån mina tidigare erfarenheter av göra webbtidning är inte detta för mycket. Vi försöker sprida dem så de kommer med någon timmes mellanrum.

Nyhetsbrevet finns som komplement för den som inte är inne så ofta på sajten. Vi kan överväga att göra två nyhetsbrev nu när nyhetsflödet ökat en aning.

Du skriver att det luktar surt att min blogg "promotas" på förstasidan. Man kan se detta på olika sätt. Jag skriver min blogg som en del av mitt arbete på fotosidan. Tanken är att i en blogg kan jag skriva om sådant som inte platsar i vanliga artiklar. Jag skriver inte för min egen skull utan för att ge läsarna nytta och behållning. Jag tycker att det vore slöseri med min arbetstid om vi inte lyfte upp de mer ambitiösa inläggen så att de kommer så många läsare som möjligt till del.

Du får gärna ge synpunkter på detta. Som jag ser på det har vi lite olika perspektiv.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Angående nyheter:

Jag håller med om att det kan finnas behov av en mer systematiskt rapportering av nyheter så han man får lite högre träffsäkerhet i att hitta de mest relevanta nyheterna medan de fortfarande är färska. Jag vet dock ingenting om hur ni jobbar idag.

Kanske kunde det vara en ide att kalla förstasidan för just "förstasidan", "löpsedeln" eller liknande, och sedan ge en möjlighet att klicka på "nyheter" för att få just renodlade sådana? Bara en tanke.

Angående bloggar:

Jag är tacksam om att ambitiösa blogginlägg lyfts fram på förstasidan, eftersom jag aldrid skulle ge mig in i djungeln av alla olika bloggar här på Fotosidan själv. Här kan ju kvaliten variera mellan suddiga bilder på nåns hund till proffsiga utförliga artiklar och berättelser. Fortsätt gärna med att sålla bland detta och premiera bra inlägg med publicitet.

Angående Magnus egen blogg:

Hade han kallat inläggen för "artikel" snarare än blogg så hade det kanske inte stuckit i ögonen? Det är väl helt naturligt att han skriver artiklar om sitt arbete som fotograf som ett sätt att bidra till tidningen? Så länge inläggen är skrivna för att nå ut till en bred skara läsare tycker jag bara att det bidrar positivt. Viktig är ju dock att artiklarna inte blandar privat och arbete, men det tycker jag inte att de gjort hittills.

Bara mina åsikter.
 

Gareth Bagley

Ny medlem
Riktigt bra!

Jag tycker du gör ett strålende jobb Magnus!

Jag gillar flera nyheter, reportage mm, det passar mig.

Ett bra lyft när du kom till tidningen.

Lycka till

/Gareth Bagley
 

Billingen

Aktiv medlem
Jag vill att nyhetsspalten ska fungera som ett fönster ut mot fotovärlden, inte som en anslagstavla för det som redan finns på FS.

Vad gäller Magnus Fröderbergs blogg så har jag inte uppfattat den som redaktionellt material utan som en personlig blogg, precis som alla andra bloggar. Att det sticker i ögonen när flera av hans blogginlägg samtidigt ligger på förstasidan har jag full förståelse för.

Magnus jämför FS med en webbtidning och andra talar om FS som en tidning. Jag förstår inte varför: FS är ju ingen tidning utan en webbcommunity. Två olika saker. Medlemmarna i en community har mycket större möjligheter att styra över innehållet än vad en tidnings läsare har, och redaktionen behöver inte lika aktivt sätta sin prägel på innehållet. Kanske ser FS:s redaktion det annorlunda, men så uppfattar åtminstone jag förhållandet.

Jag vill tillägga att jag trots dessa synpunkter tycker att FS har fått ett resurslyft i och med Magnus, vars välskrivna blogg jag läser med stor behållning alldeles oavsett att han också råkar vara anställd på sajten.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag försöker förstå dig, men lyckats inte helt. Du framhåller att fs är en community, är det då inte bra att en del bra material lyfts fram tydligare? Jag lyfter bara fram sådant som jag anser har ett värde för många och när det lyfts fram är det fler som hittar det.

Jag anser inte att fs i stort är en webbtidning. Nyhetsrapporteringen är en sak bland många. Jag ser den stora spalten på förstasidan som ett utmärkt ställe att få del av en del av flödet på sajten för att sedan leda vidare. Nyheter, tester, bloggar, faktaartiklar, fotoskolor med mera kan ge ett intreessant flöde som andas community mer än bara webbtidning.
 

Billingen

Aktiv medlem
Jag ser den stora spalten på förstasidan som ett utmärkt ställe att få del av en del av flödet på sajten för att sedan leda vidare. Nyheter, tester, bloggar, faktaartiklar, fotoskolor med mera kan ge ett intreessant flöde som andas community mer än bara webbtidning.
Övertygande argument, som jag lätt kan sympatisera med.

Hur man ser på nyhetsspalten beror nog till stora delar på ens surfvanor. Är man ofta inne på bloggsidan och kanske använder rss-flöden för det man är intresserad av, så är nog behovet att få nys om utvalda bloggar på förstasidan litet. För en annan grupp så kan ditt nya grepp fylla en viktig funktion.

Om tendensen går åt den situation Jenny beskriver så tycker åtminstone jag att nyhetsflödet dignar för tungt av FS-internt material. Det finns ju så många spännande nyheter "där ute" som pockar på uppmärksamhet. Men det kanske var en tillfällighet, att det just då råkade publiceras så många intressanta blogginlägg.

Sen inser jag att det uppstår ett dilemma om du ska lyfta fram vissa bloggar men samtidigt undvika att puffa för din egen för att inte framstå som att du agerar i eget intresse. Det är väl bara att pröva sig fram och känna av reaktionerna!
 

pet

Aktiv medlem
Jag tycker du gör ett strålende jobb Magnus!

Jag gillar flera nyheter, reportage mm, det passar mig.

Ett bra lyft när du kom till tidningen.

Lycka till

/Gareth Bagley
Håller med...personligen föredrar jag det lite snabbare flödet av nyheter som det nu är på förstasidan...känner jag att jag har missat nått eller vill se/läsa nån gamla nyheter mm så är det bara till att gå in på "fliken" artiklar o bläddra igenom arkivet.

Gillar även att Magnus välskrivna och intressanta blogg hamnar på förstasidan då det är trevligt att få ta dela av redaktörens tankar,händelser mm....en redaktör har ofta en personlig sida i tidningar så jag ser inget fel i att Magnus blogg lyfts fram mer än användarnas.

Keep up the good work Magnus.
 

clawfinger

Aktiv medlem
Kanon, inte kalkon

Kan inte annat än att hålla med om att det blivit ett lyft.
Hur kan man inte gilla att det finns 20 nyheter att läsa bland.
Hur kan man inte anse att en redaktör´s blogg inte är relevant ?
Man behöver inte gilla den men han skulle inte haft jobbet om inte kunskaperna funnits. Då ser jag det som väldigt intressant att läsa om hans personliga sida som ligger till grund för mycket av det som skrivs.

Alla får ha sin åsikt och tycka men jag är jäkligt glad och är inne ca 15-20 ggr/dag.
Kollar jobb, bilder, nyheter, forumtrådar (8-9 intressanta per dag) utrustning ocg framför allt Ideér till att utvecklas som fotograf.
 

xandx

Aktiv medlem
Ja nyheterna är skitbra, det blir en mer levande sida med alla dessa nyheter och bloggar men bildmässigt har det inte hänt så mycket i polerna. Galleri FS är som sagt väldigt bra men polernas kvalité är tveksam, framför allt bildkritik. Visst dyker det upp bra bilder även där men de är få. Jag saknar även de svåra bilderna på FS, jag saknar bilder som berör och provocerar? Det kanske bara är jag som är trött på dessa, hundar, katter, barn, landskap och halvtaskiga porträtt? Det är så skönt att se tex Christer Strömholms bilder när man öppnar FS som en frisk fläkt....
 
ANNONS