Annons

Vilket standardobjektiv ska jag ha med mig på resan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Explorer45

Medlem
Jag ska åka till Australien i januari och en månad frammåt. Jag fotar nu med en A700+BG, 16-80mm CZ, 50/1,4 Sony, 70-200/2,8 Sigma och en 28/1,8 Sigma. Jag funderar nu på om jag ska behålla 16-80mm eller byta till den nya 16-50/2,8. Nu väntar jag på test från photozone på den nya gluggen men om vi förutsätter att den är i klass med Zeissen, vilken hade ni tagit med? Omfång eller stor bländare?

Tack på förhand,
Niklas
 

tannler

Aktiv medlem
OK - jag hade inte bytt till ett ljusstarkare. Iofs är jag lite lätt allergisk mot CZ16-80 efter att ha gjort tre försök att få fatt i ett exemplar som fokuserade rätt, men i Din situation hade jag behållit det.

Ha is i magen och titta på 2,8an när Du kommer hem.
 

Znutt

Aktiv medlem
Samma här hittade inget bra CZ16-80 utav 3 blev ett 16-105 som var klart bättre, men nu sålt.. Få se om det blir ett Tamron eller Sony 2.8
Har du fått ett bra ex (skärpa så du är nöjd) hade jag inte bytt om du inte ska fota inne eller snabba förlopp ute. Behöver du 2,8 är frågan? Eller ska du köra på 4-5.6 ändå? då har du ju större omfång på CZ16-80.
Jag hade nog väntat om du inte har en bra köpare av CZ16-80 till rätt pris....
 

tannler

Aktiv medlem
Som jag ser det är tillgången till ett f/1,4 objektiv ett mycket starkt argument MOT att byta ut ett fungerande CZ16-80.
 

Explorer45

Medlem
Då mitt Zeiss är mycket skarpt så behåller jag det. Har lutat åt att köra på omfång och nu tvekar jag inte längre. Tack för eran hjälp grabbar!
 
ANNONS