Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta från Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Min Sony A33 kunde inte simma, drunknade och dog på strandkanten! *RIP* Älskad av många.

Då blir det dax att fundera på en ersättare. Eftersom jag blev intresserad av att fota HDR så har jag svurit mycket över den begränsade auto bracketing (AEB) som Sony har på sina kameror. Tre bilder och endast max +/- 0.7 EV. Det blir inte mycket HDR av det. Att stå och snurra på exponeringsratten medan moln och annat flyttar sig har jag tröttnat på. Handhållet är bara att glömma, det går inte.

Den nya A77 har en förbättrade AEB enligt följande
3 bilder 1/3, 1/2, 2/3, 2, eller 3 EV
5 bilder 1/2, 1/2, eller 2/3 EV
3 bilders är bra för att vara en 3 bilders AEB. Men 5 bilders, varför max 2/3 EV?? Det ger max +/- 1 1/3 EV. Jag kan inte begripa varför de inte låter oss välja större steg. Det är löjligt lite för en 5 bilders AEB.
Sedan finns det andra fördelar med Sonys SLT-modeller. Snabbheten, EVF och bra autofokus vid filmning.

A77 är på tok för dyr för mig bara för att få en ok, men inte riktigt bra AEB. A65 är en stor besvikelse, jag hoppades verkligen Sony skulle ta sitt förnuft till fånga och ge den AEB liknande A77. Hade den haft det så hade jag köpt den. Här är en Prisjaktsökning på alla kameror under 10000kr som har AEB med minst tre bilder och minst +/- 2EV. Inte en enda Sony finns med.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=tillv_pop&cols=&l=s76541654

Just nu lutar det år en Pentax K5. Visst saknar den vissa fördelar som Sonys SLT har men den klarar 5-bilders AEB med +/- 4EV
 

tannler

Aktiv medlem
Om HDRI är avgörande skall Du lämna Sony - punkt. Sony är geniunt dåliga på HDRI och tycks inte vilja ta till sig förslag som skulle förbättra HDRI-kapaciteten på befintliga kameror via en FW-uppdatering.

Skulle jag byta av Ditt skäl, skulle jag välja Canon - någon av deras vassare modeller med hög seriefrekvens.

Att Du därmed lämnar ett av de verkligt innovativa kameramärkena får Du leva med.
 

b1967

Aktiv medlem
Kolla in Nikon D90.
Den klarar 3 bilders autobracketing. Jag har haft en sådan och har fotat en hel del HDR handhållet med det.
Den kameran kan du ju köpa billigt idag.
Har du råd med lite mer finns D7000, men det är fortfarande bara max 3 bilder men den är snabbare.
 

SixBySix

Aktiv medlem
Om HDRI är avgörande skall Du lämna Sony - punkt. Sony är geniunt dåliga på HDRI och tycks inte vilja ta till sig förslag som skulle förbättra HDRI-kapaciteten på befintliga kameror via en FW-uppdatering.

Skulle jag byta av Ditt skäl, skulle jag välja Canon - någon av deras vassare modeller med hög seriefrekvens.

Att Du därmed lämnar ett av de verkligt innovativa kameramärkena får Du leva med.
Som långvarig Canonist skulle jag tills vidare rekommendera Nikon eller att stanna hos Sony! Canon har sämre DR, och oftast mindre AEB område. Misstänker att de snart kommer med nya modeller med klart förbättrad DR. Men just anser jag att de ligger lite efter.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Om HDRI är avgörande skall Du lämna Sony - punkt. Sony är geniunt dåliga på HDRI och tycks inte vilja ta till sig förslag som skulle förbättra HDRI-kapaciteten på befintliga kameror via en FW-uppdatering.

Skulle jag byta av Ditt skäl, skulle jag välja Canon - någon av deras vassare modeller med hög seriefrekvens.

Att Du därmed lämnar ett av de verkligt innovativa kameramärkena får Du leva med.
Jag gillar verkligen Sony och teknikhöjden i kamerorna. Tyvärr verkar Sony ha bestämt sig för att man inte ska ta HDRI med deras kameror. Jag är nog inte den enda som kontaktat deras support och tipsat om deras dåliga AEB. Det har även diskuterats i deras eget supportforum. Men dom verkar inte bry sig.

Att lämna Sony gillar jag inte, det är därför jag är djupt besviken på A65.

#2 och #3
Dom kamerorna jag tittar på är Nikon D7000, Canon 60D och Pentax K5. Av dom har K5 bäst DR, snabbast serietagning och fantastiskt lågt brus på högre ISO. Bästa testresultat på Dpreview.

Fast om A77 gör ett rejält skutt ner i pris precis som A55 gjorde efter släpp så hugger jag kanske.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Är det stilla motiv är ju förstås manuell bracketing, stativ rawformat och inköp av photomatix (ca 1000:) en indé. SLT tekniken har ju den fördelen att man slipper göra manuell spegeluppfällning för att slippa skakningar från spegeln.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Håkan, det är väl inte konstigt att byta märke om man är ute efter en specifik egenskap.

Alla de stora märkena har riktigt bra kameror. De har lite olika egenskaper där den ena är bätte på det ena och den andra bättre på det andra. Ingen är allra bäst på allt.

Du har ju ett specialönskemål och behov för ditt fotograferande och du har ju undersökts saken grundligt och kommit fram till att Sony på den punkten inte är lika bra som de andra. Då är det väl bara att byta till den modell som uppfyller dina behov bäst.

Vad var syftet med din post. Var det en fråga?
Jag har i så fall missat frågeställningen.

Verkar inte som att A77 heller uppfyller dina krav på HDR-bracketingoch att den är för dyr.
Du tittar också på Nikon D7000 säger du, men det är väl ingen priskskillnad mellan den och A77 att tala om.



/Mats
 

A.Dent

Aktiv medlem
Är det stilla motiv är ju förstås manuell bracketing, stativ rawformat och inköp av photomatix (ca 1000:) en indé. SLT tekniken har ju den fördelen att man slipper göra manuell spegeluppfällning för att slippa skakningar från spegeln.
Det är just det jag vill komma ifrån, att göra det manuellt.

Håkan, det är väl inte konstigt att byta märke om man är ute efter en specifik egenskap.

Alla de stora märkena har riktigt bra kameror. De har lite olika egenskaper där den ena är bätte på det ena och den andra bättre på det andra. Ingen är allra bäst på allt.

Du har ju ett specialönskemål och behov för ditt fotograferande och du har ju undersökts saken grundligt och kommit fram till att Sony på den punkten inte är lika bra som de andra. Då är det väl bara att byta till den modell som uppfyller dina behov bäst.

Vad var syftet med din post. Var det en fråga?
Jag har i så fall missat frågeställningen.

Verkar inte som att A77 heller uppfyller dina krav på HDR-bracketingoch att den är för dyr.
Du tittar också på Nikon D7000 säger du, men det är väl ingen priskskillnad mellan den och A77 att tala om.

/Mats
Nej det är väl inte så konstigt att byta om man är ute efter en speciell funktion. Det konstiga är att alla andra märken har 3-bilders AEB med +/- 2EV på sina kameror från instegsklassen till proffsmodellerna. Sony skiljer sig helt från dom andra märkena och verkar helt ovilliga att ändra på det. Mängder med inlägg på Dyxum om den begränsade AEB-funktionen. Några inlägg på Sonys supportforum om det. Jag har själv kontaktat supporten om det. De kan inte varit ovetande om behovet av en ändring.
Det hade varit så enkelt för dom att lägga till det i firmwaareuppdateringen till A33 och A55 för några månader sedan. Eller i A65 som kommer. A77 är ju ett fall framåt, den första kameran under 20000 med vettig AEB.

Meningen med min post?
Min A33 dog i förtid, jag hade hoppats att Sony hade tagit sitt förnuft till fånga innan jag behövde byta kamera. Men det kom tidigare än förväntat. Jag var väldigt besviken på A65's AEB när den presenterades och nu när jag plötsligt behöver ny kamera så steg min frustration för jag vill egentligen ha en Sony. Jag behövde nog bara skriva av mig lite.

A77 uppfyller grundläggande 3 bilders AEB med +/-2EV. Jag har inte foto som en så stor hobby så att jag kan lägga 12000kr för ett kamerahus. D7000 och K-5 ligger runt 8500kr och då är A77 3500kr dyrare eller >40% dyrare.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är svårt att räkna på det sättet att Sony A77 är x procent dyrare än ett annat märkes hus eftersom man förlorar pengar på att sälja sina objektiv då man byter system. Eftersom TS lär få ut max 70% av nypriset vid objektivförsäljning försvinner prisnackdelen med att köpa A77 gentemot att byta system. Byta system är något man får göra efter nograna överväganden kring hela systemet.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Jag har bara köpt ett extra objektiv, dessutom begagnat så förlusten är max 200kr tror jag. Hade man köpt på sig flera dyra objektiv så är det svindyrt att byta system.
 

Ingju

Aktiv medlem
Som långvarig Canonist skulle jag tills vidare rekommendera Nikon eller att stanna hos Sony! Canon har sämre DR, och oftast mindre AEB område. Misstänker att de snart kommer med nya modeller med klart förbättrad DR. Men just anser jag att de ligger lite efter.
EOS 7D har snabb serietagning och stort AEB-område, men tyvärr endast tre tagningar, vore bra med möjlighet till fler, men den fungerar ändå utmärkt, den ett par steg sämre DR än D7000/a580/K5 vid 100 o 200 iso betyder inte så mycket vid HDR med AEB.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Till A850 så finns det ett dataprogram att ladda ner som fjärrstyr kameran. På det viset så behöver man inte rubba kameran. En begagnad laptop kostar inte många kronor. Antar att det finns motsvarande program till A77, kanske även A65. A33:an har nog inget.
 

Ingju

Aktiv medlem
Jag kan lägga till mitt förra inlägg att när det gäller Canon så har 7D och 60D +/- 3 stegs AEB. 7D kan fås för ca: 12000, men det var lite för mycket 60D kostar strax under 9000 på Cyberfhoto. 500D 550D och 600D är billigare men har "bara" +/- 2 steg AEB. I alla Canon kan AEB kombineras med exponeringskomp. så 7D och 60D tillåter upp till +/- 8 steg, 550D o 600D motsvarande +/- 7 steg, äldre modeller mestadels +/- 4 steg (endast 2 steg exp.komp). Vad kamerornas DR beträffar har bara vissa Nikonmodeller det bättre DR och då på basiso. Att t.ex. Nikon D3s har liknande kurva som Canon är det visst inte så intressant att nämna. Det blev lite mycket Canonförsvar här, jag reagerade på generaliseringen, de olika fabrikaten har en rad olika modeller med olika egenskaper som måste beaktas individuellt.
 
ANNONS