Annons

Normalzoom till Sony FF, råd och tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

byggarn79

Medlem
Då min Zeiss 16-80 inte funkar fullt ut på min inköpta FF så är jag på jakt efter en ersättare som normalzoom. Och då jag inte känner att jag vill lägga pengarna för ett Zeiss 24-70 2,8 så står det mellan ett Sigma EX 24-70 2,8 eller Tamrons 28-75 2,8. Såg även att Sigma har ett 17-70 2,8 vilket kanske kan vara något.

Nån som har erfarenhet av dessa objektiv och kan ge mig tips om vilket som är bäst? Skiljer ju ganska mycket i pris på dessa också. Är Sigmat värt dubbelt upp?

/Freddy
 

peot

Aktiv medlem
Jag har inte provat Sigmat men jag har Tamronobjektivet på min A850. Jag är mycket nöjd med skärpa och färger!

Mvh

Per
 

tannler

Aktiv medlem
Sigma 17-70 DC tecknar inte heller ut FF. Glöm det.

Titta närmare på Tamron., eller HSM varianten av Sigmat. Det är dock dyrare.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Har haft både Tamron 28-75/2,8 och Sony 2,8/28-75 SAM.

Bildkvaliten exakt lika och superbra på båda.
SAM-drivningen av AF är rätt dålig tycker jag. Dels inte så snabb, men framförallt funkar inte den fina AF/MF-omkopplaren på A850. Sony-objektivet är mer än dubbelt så dyrt som Tamron.

Jag skulle satsa på Tamron 28-75. Extremt mycket glugg för pengarna och det känns riktigt bra.
Sigma har jag inte provat, men har svårt att tro att det är bättre än Tamron optiskt sett, men kanske samma. Sigmas byggkvalitet är bättre och deras HSM är mycket trevlig, om det är den äkta HSM-varianten vill säga med ultraljudsmotor. Sigmat är väl också dyrare.

Sen finns Zeiss 24-70 också. Optiskt är det inte någon större skillnad mellan det och Tamron faktiskt, men känslan och SSM är supernajs och 3 mm extra i vidvinkelområdet kan vara ganska värdefullt, fast tyvärr kostar det ganska mycket mer än de andra.

Sigma 17-70 är ett DT-objektiv, funkar alltså inte på FF.
Just det objektivet har tydligen sån där fusk-HSM. Alltså det står Hypersonic Motor, men det är inte någon sådan ringmotor med frikoppling, utan är en inbyggd vanlig stegmotor med kugghjul, ungefär som SAM. Annars är det bra, men finns ingen anledning att leta efter om du redan har CZ16-80 till din APS-C.

Om du nu skaffat en A850 (är det du som köpte Aspmans?) så kommer din gamla kamera att få finna sig att ligga hemma i skåpet, jag lovar.

Om du kompletterar kameran med ett original VG-C90AM så är det svårt att släppa den ifrån sig. Frun irriterade sig lite på att ha den i sängen... :)


/Mats
 

Faketastic

Aktiv medlem
Jag hade letat upp ett begagnat Sony 28-75. Jag hade ett Tamron 28-75 tidigare och jag gillar Sony -objektivet bättre- det är snyggare på kameran och känns bättre i handen.

Däremot så säger vissa recensioner att Tamron:et är skarpare vid 75mm.
Men egentligen vill du att din normal-zoom ska börja på 24. Tyvärr är det så.
 

KGS

Aktiv medlem
Har Tamron 28-75 fungerar utmärkt som vardagsoptik på 850. Tycker jag. Fast nästan lika ofta får 70-200 fungera som allround, men det är en annan historia.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Frun irriterade sig lite på att ha den i sängen... :)

/Mats
Hihi!

Jag kommer ihåg bilden du tog på dig själv i sängen med det påmonterade nyinköpta Zeiss 24-70/2,8-objektivet (var det väl?).

Fast jag har inte lyckats att hitta bilden sedan. Inte har jag väl bara drömt detta? :)


OK, får väl försöka bli en aning mera On Topic nu. Vill du (trådskaparen) komma undan billigt och bra så rekommenderar även jag en begagnad Sony 28-75 mm. Vill du ha ett riktigt bra objektiv, ja då är det förstås Zeiss 23-70/2,8 som gäller. Vill du komma undan ännu billigare, så finns det en doldis - Minolta AF 28-105/3,5-4,5. Den gluggen blommar verkligen upp på en fullformatare (har den själv). Det nyare 24-105/3,5-4,5 är inte lika bra (åtminstone inte det exemplar jag provade).
.
 
Senast ändrad:

xrp

Aktiv medlem
Har haft både Tamron 28-75/2,8 och Sony 2,8/28-75 SAM.

Bildkvaliten exakt lika och superbra på båda.
SAM-drivningen av AF är rätt dålig tycker jag. Dels inte så snabb, men framförallt funkar inte den fina AF/MF-omkopplaren på A850. Sony-objektivet är mer än dubbelt så dyrt som Tamron.
Det här säger allt för min del. Har visserligen inte ens provat Sonys egna variant, men AF/MF-omkopplingen är en deal-breaker för mig, den är det nästan otänkbart att vara utan om det bara går att ordna. Och det gör det ju! Jag är mycket nöjd med min Tamron, även om den spenderar mer tid på min A700 än på A850:n...
 

byggarn79

Medlem
Oki, ja det lutar väl åt Tamron då för det objektivet verkar ju vara riktigt prisvärt. Men synd att ingen prövat Sigman så man fick höra lite mer om den.

Mats:
Ja, det är jag som är lycklig ägare till Aspmans gamla A850. Har inte hunnit testa så mycket ännu men det lilla jag provat gör mig lycklig. :) Och du har nog rätt att mina gamla trotjänare A700 nu mest kommer ligga och samla damm. Men den kommer nog till användning också när det ska plåtas lite snabbare saker.

Om någon är sugen på en beg. cz 16-80 så maila mig.

Tack för alla svar.

/Freddy
 

xrp

Aktiv medlem
Mats:
Ja, det är jag som är lycklig ägare till Aspmans gamla A850. Har inte hunnit testa så mycket ännu men det lilla jag provat gör mig lycklig. :) Och du har nog rätt att mina gamla trotjänare A700 nu mest kommer ligga och samla damm. Men den kommer nog till användning också när det ska plåtas lite snabbare saker.
Inte då, hade det varit en A900 så kanske 700:an hade fått mindre att göra, men 700 och 850 kompletterar varandra förnämligt!
 
ANNONS